Ska islandshästar hoppa?

Sv: Ska islandshästar hoppa?

För att gasa på i tölt med lyft upp till hakan skadar ju DEFINITIVT inte hästens knän.

Islandshästar har inte ben som är mer känsliga för stötar än andra, eller?

Kolbeinn :)

Hej. Det är jag som äger Skorri just nu, och köpte honom år 2008 av Cia. Pm:a om du vill veta hur det är med honom, elr ha bilder osv. :D
Vad roligt att har ridit Skorri förut, skulle vara kul att hålla kontakten med dejj. ;) :rofl:

Jaa, såklart Islänningar kan hoppa. Alla Isisar som står i vårat stall kan hoppa minst 60cm, var av min Isis kan hoppa 1.20cm.
Han tycker att det är super kul med hoppning och även jag, och vi sattsar fullt ut på L:a :):angel:
Men det är inte bara hoppning i våra huvuden, för vi sattsar stort på Islandstävlingarna också, eftersom att det är det han är. Och även bra på. :p

Men det är inga problem för en Isis att hoppa, bara den tkr att det är kul! :D

Gymnastik hoppning är bra för islandshästar.. om man inte gör det för ofta förståss. Då tränar man smidighet, aktiverar bakben & rygg. Kan hästen trava & glaoppera rent så kan den oftast hoppa också. Hoppning ger variation i träningen och är riktigt roligt. Att islandshästar inte ska/kan hoppa är en myt. Tycker man att det är roligt att hoppa så är det bara att hoppa på. Känner en tjej som tävlade 110cm med sin islandshäst.

Min tränare har sagt att islänningar inte ska hoppa då detta förstör ryggen. Islandshästar har lägre kors än vad vanliga hästar har vilket gör att det är svårare för hästen att hoppa. Den är helt enkelt inte byggd för det, men självklart så skadar inte lite småhinder då och då inget :)

ett litet skutt då och då gör kanske varken till eller ifrån. Men på sikt är nog jag böjd att hålla med om att vuxna människor även normalviktiga är procentuellt sett en ganska stor del av hästens vikt (i jmf med ex.halvblod) och att biomekaniskt så är det en stor kraft som skall ner genom hästen ben och sedan skall trycket fördelas på i de flesta fall inte alltför stora hovar.
Sitter man på en liten häst blir ju minsta tyngdförflyttning betydligt mera ödesdiger då ryttaren med sin egen vikt utövar en procentuellt större kraft än om man sitter på en större häst, vilket också betyder ett större balansmoment med betydligt mera svaj, som någonstans ska fångas upp.
Det är ju det biomekaniska..

Sen finns det säkert otaliga fall som har hoppat hur mycket somhelst och inte alls mått dåligt av det. Men är det hoppa man vill så ska man nog välja en annan hästras.

ett litet skutt då och då gör kanske varken till eller ifrån. Men på sikt är nog jag böjd att hålla med om att vuxna människor även normalviktiga är procentuellt sett en ganska stor del av hästens vikt (i jmf med ex.halvblod) och att biomekaniskt så är det en stor kraft som skall ner genom hästen ben och sedan skall trycket fördelas på i de flesta fall inte alltför stora hovar.
Sitter man på en liten häst blir ju minsta tyngdförflyttning betydligt mera ödesdiger då ryttaren med sin egen vikt utövar en procentuellt större kraft än om man sitter på en större häst, vilket också betyder ett större balansmoment med betydligt mera svaj, som någonstans ska fångas upp.
Det är ju det biomekaniska..

Sen finns det säkert otaliga fall som har hoppat hur mycket somhelst och inte alls mått dåligt av det. Men är det hoppa man vill så ska man nog välja en annan hästras.

men hörrni era trååååkiga nojjar tanter som tycker att hästarna inte ska hoppa, jag tycker inte vi ska ta och belasta våra stackars islandshästar alls ;)

Om det är så fruktansvärt farligt att hoppa så är det ju ännu farligare för stackars hästen att ridas av en lång gubbe som väger uppåt 100 kg och det är faktiskt väldigt vanligt. För o inte tala om alla dessa fetton som rider islandshäst vilket också är väldigt vanligt.

Blir så förbannad på folk som tycker att islandshästar inte ska hoppa, så länge ekipaget är proportionerligt är inte islandshästen klenare än andra ponnyer.

Självklart väljer man en annabn ras om man vill satsa på just hoppning, men för fasen tycker häst och ryttare det är roligt och vill hoppa och tävla lättare klasser bland ponnyer så är det inget farligt utan bara bra träning för hästen. Det är roligt stärker rygg och bakdel.

Trist att såna tråkiga tjurskallar som du ska förstöra islandshästens rykte som en bra allroundhäst som alla kan rida och ha kul med finns massa folk som gillar islandshästar men också vill hoppa som läser det här och väljer att avstå från att köpa islandshäst för att såna som du snackar massa skit.

Så förstör inte islandshästens rykte som en bra och allsidig häst ALLA hästar kan och mår bra av hoppning och travhästar och fjordingar är heller inga hopphästar men deras rykte förstörs inte av massa tråkiga tjurtanter.

Islandshästar har lägre kors än vad vanliga hästar har vilket gör att det är svårare för hästen att hoppa.

Skulle du kunna förklara vad "lägre" kors innebär och vad det är med det som gör att det är svårare för en Islandshäst att hoppa?
Gärna en källhänvisning så man kan avgöra om det stämmer.

Rolle
IpL

Svårare och svårare, vi hoppade 110 utan problem och hade kunnat ta 120 lätt om jag vågat innan han fick en spricka i benet (som INTE berodde på min hoppning haha). Så såpass mycket svårare tror jag inte dom har, nej.

Jag och syrran är medryttare på två islänningar som vi "skuttar" med ibland, en gång i månaden kanske :)

Jag och Blesi:
dscn6582_87930727.jpg

Jag och Glaesir: (vet inte vad min högerarm gör...hehe)
dscn6580_87930801.jpg

Håller oss mest till låga höjder, som krysset t.ex. och kanske någon cm till :) Vet inte hur högt det är på understa bilden men det är det högsta vi har hoppat med dem.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att man faktiskt bör hoppa sin islandshäst någon gång ibland om hästen tycker om det :). Många islänningar jag ridit har tyckt det varit riktigt kul med öronen frammåt :). Jag tror att det kan vara bra för hästen att verkligen få trycka ifrån med hela kroppen i hoppet, eller är jag helt ute och cyklar? :)

Hoppning är snarare bra än dåligt. ex. de som går Strömsholms utbildning hoppar regelbundet för hopptränare. Hoppning stärker ofta galoppen..

Har själv personligen pratat med Helen Blom om det här och hon sa att det är bra att hoppa ibland och aboslut inte något som är skadligt! (om man inte hoppar 1meters hinder flera dagar i veckan, men det sliter på vilken häst som helst..)

Det är ändå ganska stora krafter som måste verka när hästen hoppar, både i avstamp och i landning. 60 kilo med 1 meters fallhöjd ger ganska stor kraft nedåt, som påverkar frambenen.

Sen att det är kul att hoppa med en mindre ryttare då och då, det är säkert bara bra för hästen ;)

*kl*

Min dotter har börjat hoppträna Dökkvi, ännu så länge utan ryttare på ryggen. Hon springer bredvid honom istället. Från att ha varit livrädd för bommar, tycker han nu det är superkul att hoppa :) Han hoppar hellre än bra, men det gör inget. :love: Tanken är att hon med tiden ska kunna ställa upp i någon mindre klubbtävling.

Jag är övertygad om att ett kort pass med hoppning då och då bara är bra för honom eftersom det stärker ryggmusklerna och förbättrar smidigheten. Som med alla former av träning ska det så klart vara med måtta och med sunt förnuft. Att han blir överlycklig när han får hoppa är en bonus :)

Varför skulle det slita mer på frambenen på en islandshäst än på en annan häst att hoppa ? eller missuppfattade jag dig ? ;S

Min dotter på snart 10 år hoppar gärna Byr när tillfälle ges och han gillar det skarpt. Tror som du att det stärker honom och hon är dessutom lätt och balanserad.
Med mig däremot, tyngre och sämre balans, blir han försiktigare, vi stöter ofta på hinder i skogen men där begär jag inte hoppning av honom och han är inte lika sugen med mig på ryggen :)
Som jag ser det får han allsidig träning och så länge han visar att han gillar det med dottern får dom fortsätta.

kl

Jag har tävlat hoppning mot islandshästar några gånger :D LD-LCnivå (80-90 för d-ponny).

Min första islandshäst, Logi fra Kokholm, är en duktig hoppare och jag såg i höstas att han vunnit en LC.

Jag har en sköthäst som är en isis vi hoppar lite då o då han är ju inte lika duktig som ridskolahästarna jag rider på men han kommer alltid över. Jag tror inte det sliter med på isisar än på någon annan häst ?

*kl*

bara skummat igenom första och sista inlägget, men ställer samma fråga som andra, varför skulle det slita mer på islandshästar än andra som elithästar på 170 och desto mer kilon att landa med?

nu ska man väl kanske inte ha upp en vuxen människa på en b-c- islandshäst och hoppa högre höjder det säger ju sig själv

själv hoppar jag lite ibland, mest ute i skogen. På banan får hästen själv hoppa vilket han tycker är hur kul som helst! ;)

Det viktiga att tänka på vid all träning ink. hoppning att man anpassar sig efter hästen och ryttaren. Det spelar ingen roll om det är en islandshäst eller av en annan ras. Rybriken "ska islandshästar hoppa?" är ju väldigt svårt att svara på. vadå ska och ska? Kan islandshästar hoppa är betydligt enklare att svara på. Jag hoppar nåt enstaka hinder med min häst då och då varvat med markarbete (bommar på backen alltså och inte arbete FRÅN marken). Jag är ju väldigt mkt. dressyrryttare men ser hoppning som ett bra komplement och som omväxling och jättebra sätt för häst och ryttare att avståndsbedömma, man får bra träning i att byta galopp, trava mellan hindren osv. Men mkt. beror ju på HUR man hoppar oxå och inte ATT man hoppar, det är jätteviktigt att ha i åtanke.

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka