Ska hämta omplacering,åka tåg?

Olymp

Trådstartare
Jag ska ta över en hund senast i slutet av månaden och har hamnat inför frågan om hur den ska hämtas.
Jag har ingen i min närhet med bil som jag tror skulle ställa upp.
Kanske att det finns någon som mot betalning skulle köra om jag hyr en bil.
Mina andra alternativ är buss eller tåg. Buss tar nästan 6 timmar så det går bort.
Tåget tar 2 ½-3 timmar beroende på vilket bolag det är vilket känns rimligt.
Hunden är 2 år och van vid att åka bil samt kollektivt.
Det som tar emot är att jag som okänd ska komma och ta med hunden till en miljö med mycket människor och ljud och låta den vistas där i 3 timmar.
Jag känner inte hunden "personligen" utan via ägaren som är pålitlig.
Min tidigare hund kommer få stanna hemma med husse för att inte röra upp hämtningen mer än nödvändigt.
Vad hade ni valt? Kom med alla tankar och åsikter.

Sv: Ska hämta omplacering,åka tåg?

Med en socialt sund hund hade jag lätt tagit tåg. Ganska mysigt att ha tre timmar till att bara bonda, jämfört med att behöva köra bil!

Har varit transporthjälp via tåg åt främmande hundar, bara man vet att de är socialt sunda är det inga problem:)

När jag hämtade min omplacering åkte vi 6 timmar med tåg, nemas problemas. Hon låg och vilade vid mina fötter hela vägen, vid längre paus gick vi ut och rörde lite på benen och sen samma position igen :)

Jag tog tåget när jag skulle hämta hem min omplacering. Resan tog 2,5-3 timmar, och hunden hade aldrig åkt tåg innan. Han var dock väldigt social och snäll med andra hundar.
Resan gick jättebra, han var hellugn och sov i princip hela resan i mitt knä. Var supermysigt :love:

Jag hämtade min omplacering med tåg. Inte en så kort resa som 3 timmar heller, utan det var 12 timmar på nattåg i liten kupé med superläskig valp och superläskig (genomsnäll) landseer ;)
Inte bara de andra hundarna som var läskiga för den delen heller. Min hund var vid det läget så otroligt stressad och nervös att hon blev helt tom i blicken och stod och skakade när något "oväntat" dök upp. Att hon öht sov på tåget hade nog bara att göra med att hon till sist blev för utmattad för att hålla sig vaken.

Absolut ingen fin och vacker start om man säger så, men det påverkade inte något hur det blev på hemmaplan sedan. Hon har anpassat sig utmärkt och är idag en orädd, social, extremt(!) glad och modig hund. Helt sjövild och hur rolig som helst med alla sina galna påhitt :D En av de absolut lättaste hundar jag någonsin lärt känna och åh, hon är bara rakt igenom fantastisk. Det känns helt overkligt att hon bara bott här sen i augusti. Det känns mer som om hon alltid bott här. Det är här hon hör hemma.

Jag hade också valt tåg. :) Boka sätet bredvid dig för att garantera att ingen annan med hund hamnar där. Ett billigt sätt är att välja en barnbiljett som bara kostar dig några kronor.

Folk brukar bete sig vettigt på tåg, men ibland kan de få för sig att låta sina hundar hälsa på andras. Var då väldigt tydlig med att de måste hålla sig borta från dig och din nya hund eftersom du precis har hämtat honom. Samma sak om barn springer runt och leker mellan sätena.

Åker du dubbeldäckare så brukar dessa vara väldigt lugna eftersom djurdelen ligger i änden av tåget (inga människor som passerar). Nackdelen är att det kan bli väldigt trångt vid hundarna eftersom man sitter fyra och fyra och därmed mittemot andra människor och har delat benutrymme. Åker du med ett sådant tåg så kan jag dock tipsa om att försöka knipa den enda obokningsbara platsen som är ett nedfällbart säte. Där sitter man ensam med gott om utrymme för hunden att ligga ostört på.

Förta valet hade varit att be nuvarande ägare att köra hem den till mig, mot ersättning givetvis.
I andra hand hade jag valt tåg.

Nu närmar det sig och vi kommer åka tåg dit och hem :) Vi kommer ta en rejäl promenad innan och bunkra upp med godsaker,sen får vi hålla tummarna att resan bli lugn :)

Jag åkte tåg från Motala till Lund med min när jag hämtade honom som 12månaders. Han är dessutom ganska kass mentalt, men det var inga problem, han som som däckad i sätet brevid mig/på mig nästan hela vägen. Det var ett bra sätt att bonda tkr jag.

Tågresan gick hur bra som helst! Han sov i sin väska hela vägen utan ett pip :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 197
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte