Ska du köpa häst?Var vaksam!!

Sv: Ska du köpa häst?Var vaksam!!

Visst förekommer ohederliga människor i hästsvängen, men ingenting är nytt under solen. På dina inlägg verkar det som att er klubb har en del att lära när det gäller hur man köper hästar. Flera av dina påpekanden om hur man ska vara noga tycker jag är självklarheter (t.ex. att själv beställa och närvara vid besiktningen).

Lurad kan man alltid bli, men vissa ganska enkla principer minskar riskerna.

1. Se till att du som köpare sköter veterinärbesiktningen. Välj veterinär själv, var med vid besiktningen (själv eller genom ombud). Varför ska man som köpare acceptera ENDAST säljarens veterinär? Om säljaren redan besiktat (vilket är smart att göra för att skydda sig själv som säljare) så kan man som köpare ändå beställa en egen besiktning. På så sätt slipper man diskussioner om säljarens och veterinärens förhållande.

2. Man kan ju som köpare själv se till att chipnr kontrolleras vid besiktningen. Dock är det väl inte lag på att alla hästar skall vara chipmärkta. Om en vanlig "gårdsbesiktning" är "småpotatis" kan man ju beställa klinikbesiktning. Det kostar mer, men ger ju utrymme för större kontroll.

3. Provridning är en självklarhet, speciellt om hästen skall användas till ridskoleverksamhet.

4. Saknar hästen pass - kräv att säljaren ombesörjer att ansökan lämnas in.

Visst kan det förekomma att hästar har felaktigt pass. Men när det gäller rena brukshästar så är det ju till syvende och sist hästen och inte pappret som är viktigt. Förr (vilket i detta sammanhang endast är några år tillbaka i tiden) hade man aldrig fullständig dokumentation på en häst. Hur ofta kunde man egentligen vara 100 % säker på att hästen verkligen var den som angavs på språngsedeln eller registreringsbeviset? Men - om det inte var fråga om ett avelsdjur - man var nöjd med hästen och åldern stämde så spelade det ju ingen roll. Om det visade sig att OS-vinnaren egentligen var en ardenner så hade den ju lik väl vunnit OS liksom...

Som köpare av häst måste man till en viss gräns själv lära sig att bedöma den vara man köper, för det ÄR annorlunda än att köpa en tvättmaskin. Och tycker man det är svårt måste be om hjälp.

Många kloka tankar runt ett hästköp, men det är inte alltid så lätt som det låter.

Visst har köparen undersökningsplikt! Men ansvaret ligger också hos säljaren som måste vara ärlig och berätta vad denne vet om hästen den säljer. Som säljare måste man vara ärlig och berätta det man vet om hästen, inte bara luras för att få hästen såld så man kan tjäna pengar på den.

Hästen är inte bara en handelsvara - utan ett levenade objekt som kräver omvårdnad och omsorg.

Det finns hästhandlare med hemsidor på nätet som verkar oroligt ambitiösa och ärliga. Står tex: Nöjda kunder är återkommande kunder.
Jag undrar hur många av sina kunder de är ärliga emot när man läser allt som skrivs här på nätet?

De uppgifter som säljaren ska lämna till köparen är sådana som har betydelse för köpet, men vad i dessa uppgifter kan bestå av kan ju faktiskt skilja sig från köpare till köpare.

Säljaren får inte lämna oriktiga uppgifter till köparen, då är det bedrägeri speciellt om köparen har ställt en direkt fråga till säljaren som svarar något helt annat än vad som stämmer med verkligheten.

Det som åligger säljaren är att lämna de uppgifter som säljaren känner till, allt annat blir ju svårt att lämna/uppge.

Jag upplever att många hästköp som görs, blir i en enda hafsig röra. Kanske har man åkt runt på många ställen för att hitta sin ögonsten, när det väl sker så verkar köparen många gånger hamna i någon slag dvala och överlåter med varm hand till säljaren att ombesörja alla sk praktiska detaljer.

När man som köpare kommer så långt att man hittat rätt objekt, då är det dags att vakna upp och deltaga aktivt i sitt köp.
Ta reda på så mycket som möjligt om hästen, finns det någon tidigare ägare så kan det ju vara bra att ta kontakt med den. Kolla om det finns journal om hästen på klinik, detta gör man med säljaren och samtidigt begär tillstånd för att ta del av dessa uppgifter om sådana finns. Att provridning sker vid flera tillfällen, samt i olika miljöer. Kort sagt man måste fråga om allt som är viktig för just mig som köpare, man kan inte förvänta sig att säljaren ska känna till vad köparen vill fråga om.

Man väljer själv ut sin klinik/veterinär, om säljaren betalar kvittar ju då kravet ändå måste ställas av köparen att få välja var och av vem som hästen ska besiktigas av/hos. Man ska då om möjlig vara med själv och ställa väsentliga medicinska frågor till vet, det kanske kommer fram något under besiktning som man undrar över. Om man inte kan vara med själv, så genom en annan fysisk person som man litar på är också möjligt. Men veterinär svarar inför den som har beställt undersökningen, och därför är det viktigt att köparen är den som står som beställare till underökningen i samband med köpet.

Senast ändrad:

Absolut du, har rätt. allt detta borde man göra. Jag har köpt fina halvblod, med pass klinik undersökning, samt att jag gjort egen undersökning när jag tagit hem hästen av min egen veterinär.

Men som vissa i tråden säger det kan bli fel även om man försöker tänka på allt.

Delvis för att man ska göra som du säger. Åka flera gånger och provrida, undersöka hos klinik inkl röntga hästen. Detta är inte någon billig historia, samt att man kan ha långt att åka för att titta på just den häst man vill köpa.

Jag säger absolut inte att man ska vara nonchalant, för jag har verkligen lärt mig den hårda vägen att alltid dubbel kolla fakta och information och se till att få papper på allt.

Men vissa köpare har helt enkelt inte en buget på flera tusentals kronor, för att göra all denna undersökning.
och som sagt säljarna kan vara otroligt duktiga på att få dig att känna dig säker trots att du kanske bara har ett vet protokoll från en distrikta och en undersökning där du själv inte varit närvarande, många säljare blir även mkt irriterade då du begär en ny besiktning och gärna på klinik istsället för deras "egen" veterinär.

Många köper en häst som är vet besiktigad med papper på klinik el. distrikts veterinär samt att papprerna är kontrollerade och hästen är ua, visst då finns risken att fel dyker upp sedan. men det handlar om helt andra pengar än den procedur du förklarade. och är nog det vanligaste och i många fall är det faktiskt i sin ordning, men tyvärr finns även många rötägg och det är dom som förstör så mkt. man kan inte längre ha tilltro till säljarens ord utan måste begära papper på allt.

Hoppas att min mening gick fram och att jag inte bara verkar snål. :crazy:

Har man inte budget för att göra ordentliga undersökningar av sin kommande häst. Så har man helt enkelt köpt en för dyr häst. Inte konstigare än så.
Det första man ska göra innan hästköpet är ju att se efter i sin egen budget vad hästen får kosta. Då får man ju också räkna med de kostnader som kommer i samband med köpet. Sedan leta efter en häst som man har råd med.

De uppgifter som säljaren ska lämna till köparen är sådana som har betydelse för köpet, men vad i dessa uppgifter kan bestå av kan ju faktiskt skilja sig från köpare till köpare.

Säljaren får inte lämna oriktiga uppgifter till köparen, då är det bedrägeri speciellt om köparen har ställt en direkt fråga till säljaren som svarar något helt annat än vad som stämmer med verkligheten.

Tänk också på att det är den som hävdar att säljaren sagt något specifikt (en utfästelse) som har BEVISBÖRDAN för att detta sagts. Med andra ord, har du frågat om något som är särskilt viktigt för dig så bör du se till att detta skrivs in i kontraktet eller i övrigt lämnas skriftligt - annars är det svårt för dig att bevisa att säljaren har sagt det...

Riktigt bra skrivet :bow:

Jag går själv lite halvt som halvt i nya hästköpartankar och besiktning är för mig en självklarhet, men om man nu ska dra på med röntgen osv så stiger ju priset för besiktiningen en del. Givetvis känner jag att jag som köpare står för kostnaden om det är så att jag ska köpa hästen i fråga, men om hästen inte är UA, vem ska då stå för de?..det kan ju kosta multum om man är ute och letar häst och det sen faller på att dom inte är UA vid röntgen.

Gör en överenskommelse med säljaren innan besiktning/röntgen, te x att ni delar på kostnaden eller att säljaren står för allt i händelse av att hästen ej blir godkänd.

Men vissa köpare har helt enkelt inte en buget på flera tusentals kronor, för att göra all denna undersökning.
och som sagt säljarna kan vara otroligt duktiga på att få dig att känna dig säker trots att du kanske bara har ett vet protokoll från en distrikta och en undersökning där du själv inte varit närvarande, många säljare blir även mkt irriterade då du begär en ny besiktning och gärna på klinik istsället för deras "egen" veterinär.

Hålle med Masse, har man inte råd med det så har man köpt för dyr häst, hur har de då råd om hästen bli ordentligt sakdad??
och vad gör det om säljaren bli irriterad för att man vill ha en klinikbesiktning?? Vill de inte ha sålt hästen eller, det finns andra hästar att köpa isåfall.

Klart säljare speciellt de som handlar med hästar som yrke får sig att känna att det är rätt och den friskaste hästen i världen, det är väl precis likadant som men en bilhandlare som säljer begagnade bilar, deras bilar finns det absolut inga fel på.

Något som bekanta till mig gjort i flera fall, de har krävt vetbesiktning med röntgen, vilket säljaren inte alltid velat bekosta, då har de avtalat att de tar den kostnaden MEN om hästen inte går igenom så får säljaren betala, detta har alltud funkat för dem. Ibland har hästen gått igenom och de har då genomfört köpet och ibland har den inte gjort det så har besktning inkl röntgen betaltas av säljaren.

Gå in på tidningenridsport.se o kolla nyheterna där. Där står det om en ridklubb i Ljusdal som blivit lurade.

Hästhandlare vill knappast dela på kostanden för röntgen.

Sen så vill jag bara säga att även om man är kunnig och gör allting rätt inför hästköpet så kan det vara svårt att bedömma om en häst är drogad eller inte.

Jag rekommenderar ingen att köpa häst av hästhandlare.

Nu finns ju möjligheten att ta blodprov i samband med besiktning, finns minsta misstanke om att hästen är drogad kan man använda detta blodprov till analys.

Ja visserligen men oftast besiktigas inte hästen samma dag som man provrider... :eek: jag vet dock inte hur länge lugnande medel sitter i :confused:

Nej men analysen kan göras senare vid ev misstanke, drogas hästen så lär ju det även ske innan en besiktning.

Trodde oavanstående saker var självklara när man köper en häst :confused: Personligen tycker jag att man får skylla sig själv om man är så naiv och godtrogen.

Det här är inte direkt ett svar på ditt inlägg men en fortsättning på tråden. Jag ska ev. köpa en ponny jag känner mycket väl men som jag inte haft daglig kontakt med på några år. Hon börjar bli till åren och jag vet att nuvarande ägaren, som jag känner ganska väl, inte har tänkt sig att lägga ner så mycket mer pengar på henne. Det är inte tänkt att ponnyn ska göra några avancerade saker i framtiden, kanske tävla några låga klasser om jag hittar någon medryttare som vill göra det och jag vill att hon ska ha alla papper i ordning för säkerhets skull.

Vilka papper kommer jag att behöva och hur noga skulle ni vara med alla rutiner som veterinärbesiktning och sånt när det är så att jag faktiskt känner ponnyn väl? :eek:

Det är min första egna, så jag känner mig lite vilsen i all överväldigande lycka.. :love:

Som sagt var - alla bör läsa detta som Boj skrivit! :bow:

Till TS - jag vet inte riktigt vad som hänt men har klubben köpt häst utan vare sig pass eller vet. besiktning? Då är ni nog tyvärr "tvärkokta" (dvs blåsta på pengarna). Tråkigt!

Till alla andra - läs och lär!

M

Fint, jättebra..... MEN det hjälper liksom inte bara att undersöka hästen utan som flera har varit inne på här, man måste kontrollera säljaren också. Har säljaren skatteskulder, är säljaren i konkurs, är det säljarens häst.

Vad hjälper det om man använder ett Däckeman-avtal där säljaren lovar att det är säljarens häst när säljaren redan står på kronofogdens lista. Ska man stämma den som redan har skulder, fint ... lycka till...

Alla "dyrare" produkter, typ bilar, motorcyklar, smycken etc har ju denna problematik. Är det stöldgods ? Den gamla "god tro"-förvärvslagen har ju ändrats och nu finns ju inte det begreppet längre överhuvudtaget.

Även en "gammal" seriös firma kan vara konkursmässig.

Det gäller ju även anställningar nu i kris-tider och lågkonjunktur. Om du får en anställning, kontrollera att det finns någon möjlighet att du får lön överhuvudtaget. Är det en ruffel-och-båg-firma eller finns det substans. Statens konkurs-ersättning stöder ju bara om det blir en riktig konkurs.

Gu va negativ jag blev ...

Senast ändrad:

Jag trodde att det var självklart att kan krävde provridning, veterinärbes och pass.

Jag skulle då aldrig köpa en häst utan.

KL

Sånna hästhandlare som gör på det viset, gör så att man inte kan lita på dom seriösa.

Samma med köpare, har haft många oseriösa köpare, så man vet inte om man kan lita på dom som verkligen är seriösa.

Sedan så skall veterinären kolla igenom så att pass och hästen stämmer, gör det inte det så är det väl ett tjänstefel? Våran veterinär är jättenoga med att kolla så att det stämmer.

Hej!

Det spelar ingen roll hur länge du känt hästen, du vill ändå ha den ordentligt vet.besiktigad, ordentligt provriden (du har inte träffat den på ett par år, mycket kan ha hänt, den kanske inte ens är samma mysiga häst?), se till att det står rätt ägare i papprena och kolla upp vad häst varit med om sista åren.

Lycka till!

/ Lavinia

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 208
Senast: Johanna1988
·
Gnägg Nu kära vänner har jag råkat ut för ett problem som känns både fånigt och ytligt, nästan pinsamt til och med. Men jag bjuder på det och... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 593
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny... 2
Svar
31
· Visningar
4 531
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Hej. Jag har en häst som jag har till försäljning. Jag har haft honom i nästan ett år. De har varit mycket för oss med flytt mm . Jag... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 675
Senast: Tibben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka