Ska det vara så svårt?

Sv: Ska det vara så svårt?

Lavivia: Jönköpingslän och neråt varberg ska jag åka och kolla.
Säljaren neråt varberg är tävlingsryttare och hovslagar, det andra är ett försäljningstall som jag har några jag ska kolla på. Dom andra hästarna är redan sålda.
Det viktigaste för mig är det funkar på marken, ridningen går ju sällan bra innan man lärt känna hästen.
Bra att du är ärlig:laugh:

Vinja: Jag letar ju unghäst och dom jag pratat med har berättat om hästen, sen berättar jag vem jag är och vad jag letar.
Det har ändå varit positivt.

Hoppas du hittar din läromästare:)

Fejko: Det är skönt att höra från andra att första gången inte behöver gå bra:)
JAg har googlat försäljarna, lite skräp har man fått fram men inget allvarligt så man blir avskräckt. Smala hästar, kan ju bero på stor omställning,mm och detär inget som skrämmer mig om det inte är sjukligtsmala.

Piraja: Är som du, tror på det närjag "ser" det.

Tack alla för era räd och härliga peppningar!:laugh:

Glad att jag startade tråden, börjar kännas bättre igen!
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Ahh..

Synd att det inte var mer uppåt, då hade jag gärna hängt med :-).

Det kommer som sagt gå jättebra, bara känn efter och gör en ordentlig vet.undersökning så blir det bra. Och går det åt skogen så lär du dig på det med, så vad har du att förlora??:)

/Lavinia
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Jag undrar, vad är det för skillnad på gårdsbesiktning och klinikbesiktning.
Kommer få stå för besiktning själv..

Jag hoppas med dett det kommer gå bra:)

Vi får se nu nästa vecka vad som händer!
Jag hoppas att allt blir bra och att jag hittar min nya vän!
Och hoppas med att det bara är en häst jag kommer tycka om så slipper jag välja:p
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Jag undrar, vad är det för skillnad på gårdsbesiktning och klinikbesiktning.
Kommer få stå för besiktning själv..

Skillnaden är att på klinik arbetar veterinärer som är proffs på hästar och ser just hästar dagarna i ända. Där finns asfalt att springa på och annan utrustning om man skulle behöva kontrollera något med t ex röntgen.

Dessutom är jag hyfsat säker på att du har uppfyllt din undersökningsplikt bra mycket bättre om du använt en klinik än om du använt en hemmaveterinär.

Att du ska betala besiktningen är också enbart positivt vid en eventuell tvist.

Lycka till! :laugh:

P.S. Min sida av planeten är Nya Zeeland och det är inte troligt att du vill ha någon häst härifrån. :angel:
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Vad kostar en besiktning ca idag?
Gissar att det varierar i hela landet, men ungefär?

Åh! Det är väl jättevackert där?
HUr kommer det sig att du hamnat där?

Haha vem vet! Min drömhäst kanske står i just ditt stall;)
Bara det att jag inte letat klart i detta land än:D
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Vad kostar en besiktning ca idag?
Gissar att det varierar i hela landet, men ungefär?

Tyvärr har jag inte en aning (har helt tappat svensk prisbild), men ring och kolla helt enkelt.


Åh! Det är väl jättevackert där?
HUr kommer det sig att du hamnat där?

Japp!!! :love::love::love: Vädret! :D:D:D

Haha vem vet! Min drömhäst kanske står i just ditt stall;

Nej, din stackare, det tror jag verkligen inte. Svenska hästar är jättefina i jämförelse med de inhemska här, men du kan ju alltid komma och jämföra. ;)
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Känner också igen mig i rädslan för att välja fel när man letar häst. Min gamla tant köptes när hon var två månader och jag knappt tonåring. Sen hängde vi ihop i över tjugo år.:) När jag sedan skulle leta ny häst så kände jag med att jag ifrågasatte mina val och beslut, velade massor fram och tillbaka i huvudet. Tyvärr blev det ingen häst för mig av helt andra omständigheter. Men jag tror som de andra. Det viktigaste är att ta sig tid, prova hästen (det är ju den och inte ägaren du ska trivas med!) både i ridning och på backen och klinikbesiktiga. När jag kollade upp så kostade klinikbesiktning ca 2 600 kr. Detta var dock åring som inte skulle böjas. Lycka till!
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Det beror på vad du gör på besiktningen, men jag gissar att om du gör böjprov och arbetsprov samt vanlig palpering så är det ungefär 1500 kronor. Men jag tycker att om du planerar att köpa en import så ska du absolut låga röntga hästen - INTE lita till gamla plåtar.
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Skönt att det känns bättre :). Vi skulle nästan kunna skapa en tråd för oss som letar häst, om det inte redan finns? Där kan man stötta varandra i letandet :)
 
Sv: Ska det vara så svårt?

hej alla!

Jag ska åka runt i småland och titta.


Óm jag hittar en häst så kommer jag självklar vara med!
Man vill ju veta vad som sägs.

Dom hästarna jag såldt, skulle jag inte velat bes utan att köparen var med.
Tycker det känns som mer seriöst då.

SKa iväg imon och titta på en "privathäst" och på söndag till försäljningstallet..

En kompis ska med imon iaf, kan dock inget om hästar men skönt att inte behöva åka själv.

Tack alla igen!

Önska mig lycka till;)
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Kan säga att jag hämtade hem i torsdags en alldelesunderbar häst:laugh:
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Lycka till! Kommer du till södra Skåne så kan jag hjälpa dig :D

Tänk på att ställa frågor, rätt frågor.
Gräv i hästens bakgrund, vilka som ha ridit, hur den har ridits, vilken utrustning(varför), hur den skos, gamla skador osv osv...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
617
Senast: Twihard
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 047
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp