Ska det vara så svårt?

Ljuni

Trådstartare
Hoppas detta har hamnat rätt..

Måste bara skriva av mig..

Jag letar ny häst.
Ringt på flera osv.

Känns på ett sätt att det inte går att lita på folk.
Har ju planerat att åka till bla ett försäljningstall och några privata.
Men det känns som om jag kommer bli lurad.
Vet verken ut eller in hur jag ska göra?!
Är det ens vär att åka och kolla på alla dessa hästar och sitta köra kors och tvärs?

Jag som såg fram emot detta, blivit glad igen vilket jag inte direkt vart på väldigt länge.

Men nu känns allt så hopplöst.
Kanske jag ger upp allt och köper ingen häst..

Jag vet inte vad jag ville med denna tråden..
Behövde bara skriva av mig. Vet verken ut eller in:cry:
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Sätt dig ned och fundera ut vad du vill ha hästen till, vilken ålder den ska vara i och utbildningsnivå, och så gör helt klart for dig själv vad du är villig att betala.

Fundera noga över dina egna styrkor och svagheter så att du har dem klara för dig när det är dags att titta på häst.

Sen kontaktar du t ex försäljningsstall och större uppfödare och ser till att titta på mer än en häst åt gången. Ta helst med dig en erfaren person som känner dig som ryttare. Sen åker du hem och funderar igenom vad du sett innan du fattar ett så viktigt beslut som att köpa häst.

Självklart kommer det att gå bra. :laugh:
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Skärp dig! Det är bara att ge sig iväg och leta...tänk över ärligt din ridförmåga och leta därefter eller snäppet över om du vill utveckla dig!

Lycka till- drömhästen finns därute!
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Jag har haft egna hästar innan men verkar som det är "svårt" idag att kunna lita på försäljaren.

Jag vet redan vad jag söker och prisklass.
Det hade vart skönt att ha en person med mig men tyvärr har jag inga direkta hästvänner, tränare eller liknande.

Tog bort mitt stö för lite mer än ett år sen, dom hästvännerna jag hade har flyttat eller ingen kontakt med.

Det är spec 3 hästar jag fastnat för, om dom ändå kunde stått betydligt närmare varandra!

Tack för att du tror att det kommer gå bra.
Har sett fram emot detta länge men idag känns det bara så hopplöst:(
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Vad tråkigt att du tycker det verkar vara svårt att lita på de som säljer.


Jag har en stallkompis som just har köpt en ny häst. De visste ganska väl vad de ville ha, de hittade 17 stycken som matchade önskemålen, tog en semestervecka i somras och åkte och provred i stort sett alla (hästarna fanns från Stockholm till Skåne) . Efter första vändan provridning så fanns 5 kvar, 2 blev sålda innan andra vändan. De provred de återstående 3 en gång till och kom hem med en mycket trevlig häst som dessutom var friröntgad och naturligtvis ua på vet besiktning.

Jag tror att nyckeln till att hitta rätt häst är att ha rätt så gott om tid och en väldigt klar spec på vad man vill och och sist men inte minst vilket pris man har som maxpris. Detär ju nog bra mycket lättare att hitta rätt om man har ett hyffsat högt max. Min kompis ovan hade 150 tusen som absolut max och hästen de köpte låg en bit under maxpris.
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Jag har haft egna hästar innan men verkar som det är "svårt" idag att kunna lita på försäljaren.

Jag vet redan vad jag söker och prisklass.
Det hade vart skönt att ha en person med mig men tyvärr har jag inga direkta hästvänner, tränare eller liknande.

Tog bort mitt stö för lite mer än ett år sen, dom hästvännerna jag hade har flyttat eller ingen kontakt med.

Det är spec 3 hästar jag fastnat för, om dom ändå kunde stått betydligt närmare varandra!

Tack för att du tror att det kommer gå bra.
Har sett fram emot detta länge men idag känns det bara så hopplöst:(

Se till att provrida ordentligt (är det någon gång du ska pressa hästen så är detta absolut rätt tillfälle tycker jag) och helst mer än en gång. Noggrann kontraktsskrivning och klinikbesiktning på det (det brukar inte vara dyrare än gårdsbesiktning) och så är du hyfsat säker på att det hela gått rätt till.

Titta på de tre du fastnat för om du vill det, men glöm inte att ett större försäljningsstall kan vara väl så bra då det oftast har hyfsat urval.

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Ska det vara så svårt?

De bästa sättet att köpa häst är via kontakter så det kanske är läge att ta upp vänskapen med några gamla bekanta! Nog har du någon gammal tränare du har förtroende för som du kan kontakta? När man köper häst är det bra att kolla upp hästens historia, kolla upp säljaren och göra en ordentlig veterinärbesiktning gärna på klinik och hos en veterinär man känner.
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Tack alla!

Det jag oroar mig för också att tänk om jag gillar alla 3 och måste välja?

När jag köpte min hund fanns 3 valpar kvar, en av dom ville bara vara med mig men valde en annan.
Och jag hade sån ångerst. Har det ibland fortfarande och det är över ett år sen.

Så tänk om jag köper en häst och tänker, jag kanske skulle valt den istället.

Mina hästar jag haft, dom har bara stått framför näsan typ.
Detta är första gången med okända säljare och okända hästar..
Har aldrig åkt iväg så här och tittat.

Jag hoppas ju på att hitta min nya drömhäst och blivande vän!

Tyvärr så har jag ingen möjlighet att ta med min gamla tränare, eller rättare sagt efter en tävling så sjönk tränaren så i mina ögon (tränaren tävlade men en annan historia).
Mina gamla hästvänner är en annan historia, den jaghade kunnat tagit med mig som är otroligt duktig med,har ju flytt lande för att tävla utomlands...

Jag blir ju så blyg och nervös och känner mig oduglig med när jag ska rida "andras" hästar och dom ska titta och manblir"bedömd".

Skillnad hemma när man har skinn på näsan.

Ni alla är verkligen så gulliga som peppar coh hjälper mig!
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Jag blir ju så blyg och nervös och känner mig oduglig med när jag ska rida "andras" hästar och dom ska titta och man blir"bedömd".

Tänk på att du är en potentiell kund. De flesta hästägarna vill nog sälja, inte klanka ned på din ridstil. :idea:
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Heheh!

Jo jag vet!
Men jag är rädd att dom kommer tänka: herre jösses, hon kan ju inte rida. Det går inte sälja till henne!

Kan inte ni följa med och hålla handen:angel:
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Heheh!

Jo jag vet!
Men jag är rädd att dom kommer tänka: herre jösses, hon kan ju inte rida. Det går inte sälja till henne!

Då ska du nog vara urusel om någon skulle tänka så. Jag har själv sålt till ganska orutinerad ryttare i stället för en rutinerad helt enkelt därför att den orutinerade hade en ödmjuk inställning och var mycket mån om att hästen skulle få det bra: hon ville verkligen komma flera gånger, provrida och framför allt mysa med hästen. :love:

Kan inte ni följa med och hålla handen:angel:

Bara om du tänker köpa häst från andra sidan planeten. :D
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Jag är också på gång och letar häst. Vissa dagar känner jag som dig, då funderar jag på om jag ska skita i det helt och hållet. Men jag vet att jag ska ha häst så jag har försökt att tänka annorlunda. Det viktigaste är att inte ha tidspress, att man tar tid på sig att verkligen känna efter.

Jag känner lite som du när det kommer till provridning och hela den biten men man får nog försöka att inte bry sig så mycket vad andra tycker :).

Min allra första egna häst köpte jag som föl och det var lite enklare. Den andra som jag tyvärr fick ta bort nyligen trillade jag över och det gick snabbt och enkelt allting. Denna gången krävs det lite mer utav mig och det måste jag ta om jag vill hitta något bra.

Jag är trött, känns som jag svamlar lite men kände igen mig när jag läste ditt inlägg. Lycka till!
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Jag ser inte att du ska behöva "lita" på någon försäljare. Börja med att försöka lita på dig själv, provrid (såvida det inte handlar om för unga hästar då) några gånger och se till att hästen veterinärbesiktas ordentligt innan du bestämmer dig.
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Visst är det svårt att köpa häst. Speciellt när man haft häst tidigare för då vet man vad hästägande innebär och hur jobbigt det blir när det blir fel.

Du har fått bra tips och sedan är det tålamod som gäller. Du tar upp detta med säljare, går det att lita på? Förutom att göra vad man kan med besiktningar o dyl så får man gå lite på känslan. Vad är det för människa man har med att göra? Jag brukar titta mig lite omkring. Hur ser det ut i stall o s v. Hur ser ev andra hästar ut, hovar, utrustning? Hur skriver de i annonsen? Det ger kanske ingen rättvis bild av en person, men en annons full av stavfel och annat ger inte mig något förtroende.
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Krocket: Jag är lite ringrostig med så känner mig som jag aldrig ridit:p Men jag är precis så som du beskrev det sista. Otroligt mån om hästen (alla djur), gillar att stå och mysa och bara umgås.
Pratade med en försäljare idag faktisk. Sålde en häst som var lite spec.
Eftersom jag gillar att vara med hästen och så så tyckte försäljaren att jag skulle komma.
Och den sa att hon säljer inte hästen bara för att bli av med den.

Vilken planet bor du på då:D
Jag kan flytta till din planet så kan vi rida i rymden ihop:D

Linafina: Mina andra hästar har ju också typ stått framför näsan. Så detta är helt nytta att leta efter en.
Jag tror jag har lite dåligt tålamod, som med allt annati livet förutom när jag just håller på med djur. Då har jag världens tålamod.

Hoppas att du finner den perfekta hästen för dig=)


Piraja:Jag tänkte även att jag ska försöka filma så mycket jag kanom det går.

Raja: Jo, så har jag tänkt med. Hur ser det ut mm.


Tack vare er så känns det lite bättre idag!
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Hej!

Var ska du åka då? Jag tycker det är jättekul att följa med och titta när folk ska köpa hästar :-). Hålla handen är jag dock inte så bra på, men jag kan vara brutalt ärlig med vilka hästar som verkar vettiga :-)

/Lavinia
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Och btw.

Jag tror de flesta känner sig nervösa inför provridning. Men det är ju bara att bita ihop. Du letar ju efter din framtida vän och behöver för er bådas skull se om ni passar ihop.

Det kommer gå jättebra, eller så går det sämre och du får leta vidare. No big problem oavsett!

/Lavinia, som köpt sina senaste 2 hästar så långt bort att det bara var aktuellt med en provridning- då jag såklart testade både hopp, dressyr och uteritt på en gång. Båda köpen var mycket lyckade!
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Heheh!

Jo jag vet!
Men jag är rädd att dom kommer tänka: herre jösses, hon kan ju inte rida. Det går inte sälja till henne!:

Jag känner igen mig i det du skriver, har ägt fyra hästar men har aldrig riktigt valt dem. Nu ska jag köpa och det är lite ångestframkallande....:crazy:

Letar efter en läromästare i dressyr och rider inte speciellt bra (LC-LB) men har ALDRIG uppfattat att säljaren har haft problem med det. Jag berättar i första kontakten vad jag letar efter och lite vad som passar mig. Tycker vi båda att hästen stämmer in på vad jag letar efter så bokar vi in en provridning. Jag är ganska medveten om mina brister och har en tränare, tror det gör att säljaren är positiv trots mina brister.

Lycka till! :)
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Jag ser inte att du ska behöva "lita" på någon försäljare. Börja med att försöka lita på dig själv, provrid (såvida det inte handlar om för unga hästar då) några gånger och se till att hästen veterinärbesiktas ordentligt innan du bestämmer dig.

Jag tycker tvärtom, man ska känna förtroende för den som säljer. Vissa saker kan man
ju kolla upp som tex tävlingsresultat. Om säljaren ljuger om sådant ja vad kan han eller hon mer dölja?

TS Det är ingen som rider perfekt första gången man sitter på en ny häst.
 
Sv: Ska det vara så svårt?

Nu la jag in ordet "lita" inom situationstecken...det handlar om att ts själv måste våga tro på sig själv och att DET är det viktiga. Sen är jag av naturen så att säljaren kan vara hur ärlig som helst men jag går in skeptisk till vad vederbörande säger tills jag VET att det håller. Skulle aldrig i livet "lita" på någon förrän dom visat att det är så som dom säger. Har väl levt lite för länge, kan jag tro...:o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
617
Senast: Twihard
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 047
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp