Sv: Ska det säga "klick" ?
I ditt fall låter det som att du antingen behöver ta hjälp, eller sälja och skaffa en -för dig- lättsammare häst.
Det har ju inte så mycket att göra med huruvida det "klickar" eller man passar ihop heller, utan poängen är att om det inte känns roligt att ha häst, varför ska du då ha häst?
Det är roligt att utvecklas också- att ha en utmaning så att säga. Men det bör ändå finnas något att gå tillbaka till, något man upplever enkelt för att man ska palla med när man själv har en dålig dag, och man bör absolut inte känna sig
rädd.
Jag tror att vi får de hästar det är tänkt att vi ska lära oss något av. Och eftersom det är tänkt att vi ska lära oss så tenderar de ofta att spela på fel knappar hos en själv, just för att man ska utvecklas som person och klara av de bitarna.
Sen är man inte alltid mottaglig för att utvecklas just då, och då kan det bli svårt i överkant istället. Men en riktigt "enkel" häst tror jag är svår att få tag på just för att man om inte annat har en tendens att påverka hästarna på olika sätt själv till något man sen får lära sig hantera/förebygga.
Jag tror man får försöka avgöra vart gränsen går för att man faktiskt fortfarande kan utvecklas av hästen och när man borde gå vidare istället för att bara bli frustrerad. Kanske inte ge upp direkt mao, men går det ett halvår - ett år eller t o m mer och man känner att nej, nu är det stopp! (Eller om man som sagt blir rädd för hästen) då skulle jag absolut skaffa en ny som förhoppningsvis blir en lättare utmaning.
Jag tror inte det måste säga klick utan att man ändå formar hästen och lär känna den med tiden. Just hur det kommer bli i längden tror jag är svårt att avgöra vid första mötet.
Men jag skulle ändå i så hög grad det går välja häst efter personkemi. Men även vilka problem man öht känner sig villig att hantera. Jag själv t ex är
inte villig att hantera aggressiva hästar, inte ens med aggressiva tendenser, inte heller hästar som lärt sig att stregra sig/bocka/bralla som protest. Ingen problemhäst mao. Och trots att jag inte skaffade det så kan jag lova att jag fått en ordentlig utmaning!