Sv: Ska det hända nåt snart eller??
Ingen som vill kommentera det OL skrivit som genmäld?
Svarade jag på ngt helt annat i detta inlägg???
Inlägg nr 265. Jag kopierar mitt svar.
--------------------------------------------------------
Jag tänker här utifrån mina egna ord besvara denna sk Genmäle.
O.L.
Först vill jag påpeka att jag själv aldrig har träffat vare sig hästen eller hästen ägare däremot har jag nu efteråt kollat upp situationen.
Coari.Varför skriver du då ett gemäle när du själv aldrig varit varesig inblandad eller utpekad??
O.L. Hästens ägare har flyttat hästen till en miljö där den inte längre "tjuvmatas" med sådant den inte tål.
Coari. Vad är din kännedom om denna hästs foderstat under dom sista åren och vilka förändringar har i så fall gjorts och när samt i vilken omfattning???
O.L.Den är glad och rörlig om än fortfarande något halt på höger fram och får därför fortfarande smärtlindring.
Coari. Står den under den ordinerade smärtlindring som ordinerats från den veterinären som undersökte den i sin ursprungliga kommun eller den ordinerade smärtlindring som ordinerats av den Veterinär i nu gällande kommunen??
O.L.Sanningen är att två djurskyddsinspektörer och en veterinär har varit ute och besökt hästen och veterinären gav ett utlåtande med följande innebörd (jag ber att få återkomma med den exakta ordalydelsen):
- Hästen har inte så ont att den behöver köras till klinik för undersökning men det vore intressant att få höger framhov röntgad vid ett senare tillfälle.
- Foderstaten var utmärkt för denna häst med hänsyn tagen till omständigheterna.
- Hästen har gott hull och är väl musklad för att var 25 år.
- Hästen ser pigg ut och rör sig villigt under smärtlindring.
Coari. Sanningen är att två oberoende Veterinärer i två skilda kommuner har besiktigat denna häst och har du tagit del av vad som står i dessa journaler vilket jag starkt betvivlar då det vore ytterst inkompetent att som leg. Veterinär skriva att -Hästen ser pigg ut och rör sig villigt under smärtlindring.
Vilken foderstat som du hänvisar till var utmärkt för denna häst med hänsyn tagen till omständigheterna??? Den som stod på fodertavlan och som Veterinären hade kännedom om eller den foderstat som utan Veterinärens vetskap "tjuvmatades med" utifrån enbart halm,bark och kvistar???
O.L.Då den aktuella hästen led av något som enklast kan kallas för avancerad matförgiftning
Coari. Här tolkar jag det som att du bestämt hänvisar till foderfång. Har diagnosticerar man just foderfång för att utesluta att hästen drabbats av ngn annan fångsymtom???
O.L.Om bara microbbalansen i tarmen får möjligheten att vänja sig vid denna typ av föda fungerar det alldeles utmärkt.
Coari. Varför omvandla en fungerande tarmflora och microbalans som hästen som gräsätare naturligt innehar till en omvänjning till en för hästen otjänlig föda som endast vilda hästar under extrema torrperioder behöver utsättas för.
O.L. Kolloidalt silver är av Livsmedelsverket klassat som kosttillskott vilket betyder att det är att betrakta som vilket mineraltillskott som helst. Man ger det direkt i munnen för att det skall tas upp direkt av slemhinnorna där det gör mer nytta än i magen. Silverjoner har använts i hundratals år och används även idag inom sjukvården för sin fantastiska förmåga att döda bakterier, virus och svamp.
Coari. Kolligialt silver är inget som kan klassas som vilket mineraltillskott som helst då mineraltillskott
inte har till uppgift att vara stakt bakteriellt och dödande. Mineraler tillför kroppen näring.
O.L.Erfarenheten har bevisat att det går utmärkt att på bara en helg lära intresserade hästägare att underhållsverka sina friska hästar. Svårare än så är det inte.
Coari. Man bör här ha i åtanke att ni under inga omständigheter har fått något bemyndigande eller godkännande från Djurskyddsmyndigheten om att eran verkningsmetod i underhållsverkning finner stöd hos denna myndighet utifrån era helg kurser avseende egen underhållsverkning utan endast avseende behandling av fånghästar.
Man poängterar dock att "vissa djurskyddsrisker finns dock om lekmän efter en kort helgkurs börjar verka hästar". Djurskyddsmyndighetens svar daterat 2004-12-02 går att läsa i sin helhet utifrån denna länk
http://www.harmonyhorse.se/harmony.htm