Sv: Ska det hända nåt snart eller??
Jag har läst att risken för kolik minskar nämnvärt på lösdrift eftersom hästarna rör sig mer och utspritt på hela dygnet, matsmältningsapparaten fungerar bättre då. Jag vet inte om det stämmer, men det låter logiskt.
Helt rätt, magen mår bättre av rörelse (gäller ju för människor med). Därför jag 'poängterade' att jag inte haft några kolikproblem, för att slippa få svaret att 'släpp ut så slipper du kolik'. De koliker jag haft är (tyvärr) sådana som skulle kommit öven på lösdrift, de facto så inträffade en del just på lösdrift. Men har varit gamla (30+) ponnyn som hade sin 'årliga julkolik' några år mot slutet, andra gammelponnyn åt (troligen) något olämpligt och hade en kolik ett år, bägge på lösdrift. Valacken kom inte riktigt igång efter artroskopin och fick behandlas för grovtarmsförstoppning två dagar efter OP, och så hade unghästen med autoimmun sjukdom sina kolikanfall där på slutet (sista helgen).
Hade jag haft en häst som fick/haft upprepade koliker hade jag mest troligt försökt lösa det (när alla andra orsaker var uteslutna) genom t ex just lösdrift och så, men eftersom jag inte haft några som varit kopplade till exvis för lite rörelse, eller på annat sätt kunnat undvikas, så är det i sig inte anledning. Sen, frågan är ju hur stor, om någon övht, 'negativ skillnad' det gjort om jag haft hästarna på lösdrift hela bunten, och märkt kolikerna lite senare. Antagligen ingen alls, men som sagt, matte har svååårt att vilja släppa den där sista kontrollen
(Sen gör jag vad jag kan för att erbjuda dem ett så 'naturligt' hästliv som möjligt ändå. Stora, kuperade hagar, alltid utegång med kompisar,ute långa dagar oavsett väder, minst 12 h/dygn, jag har kallstall med samma luft och temp som ute, stora boxar och så försöker jag ge så mkt grovfoder det går, idealiskt är fri tillgång. Till fbldonnan kom hade de ligghall i hagen med, fått stänga den nu, hon är för stor, men ska förhoppningsvis fixa ny lösning i sommar)