kamomillo
Trådstartare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
delvis kl
Frågan är om spela fotboll är en rättighet för ett barn så att staten bör bekosta transport där emellan. OM det nu är så, så borde ju ALLA barn ha rätt till att spela fotboll (eller vad för aktivitet det nu kan gälla) och det innebär ju även de vars föräldrar inte har råd med att sätta ungarna i fotbollsskola, eller hockey, eller ridning osv. Då borde ju staten rimligtvis bekosta även det, OM det nu är en rättighet att få göra det. Ja menar, det är inget som säger att pojken i detta fallet behöver det mer, än ett barn vars föräldrar inte har råd.
Men jag tycker det är en intressant sak att reflektera över. Ett barn som har fattiga föräldrar har ju inte valt dem heller och därför borde väll dessa barnen hjälpas lika mycket som de som har sjuka förädrar, det är det jag menar.
Jag funderade lite på det här under lunchen och insåg nog att om jag vänder på det och istället frågar om jag tycker att MAMMAN har rätt till att få hjälp med att utföra ärenden av diverse slag så tycker jag att hon har det. Däremot tycker jag nog att fotbollen är lite väl lyx för att det ska vara en RÄTTIGHET och att sonen ska få hjälp.
Ja, mamman bör få hjälp med att ta sonen till fotbollen, men jag anser inte att sonen bör få hjälp. Förstår du vad jag försöker säga? Att rättigheten att få hjälp ligger hos modern, inte hos sonen. Men summa sumarum blir det ju att sonen bör komma till fotbollen
ed: Sen ska jag tillägga igen att vi har ju som sagt ingen aning om vad som ligger bakom detta i just detta fallet och därför är det ju egentligen omöjligt att säga. Jag litar nog på de människorna som fattat beslutet och tror nog att detta var rätt, ÄVEN om det anses vara så att det är pojken som har rättigheten och inte just modern.