Ska de vara så här?

Sv: Ska de vara så här?

Ja, mamman bör få hjälp med att ta sonen till fotbollen, men jag anser inte att sonen bör få hjälp. Förstår du vad jag försöker säga? Att rättigheten att få hjälp ligger hos modern, inte hos sonen. Men summa sumarum blir det ju att sonen bör komma till fotbollen :p

Jag håller med. Det är mamman som borde få hjälp om det bedöms att hon är oförmögen att ta hand om sina barn fullt ut. Här har man ju bedömt att hon inte är i behov av sådan hjälp, men att sonen inte borde behöva lida av det och då blir det lite snett tycker jag.

Om hon bedöms vara kapabel till att ta sin son till fotbollen ska ansvaret ligga hos henne.

Det finns väl många lata föräldrar som inte orkar det ena med det tredje... ska alla barn med lata föräldrar beviljas kontaktperson?

Jag tror du missar poängen, det handlar inte om vad det kostar att utöva sporten, den handlar om att barnet ska få en möjlighet att ta sig dit, oavsett vilken sport det handar om. Så det hade nog lika gärna kunnat vara till ridskolan, hockeyn eller någon annan sport.
Tycker du att barn till föräldrar som är sjuka inte ska få gå utanför dörren? Det är ju inte barnen som har valt att hamna hos föräldrar som är sjuka/skadade och där måste ju det sociala skyddsnätet kunna gå in och hjälpa barnen till en dräglig tillvaro.

En familj bor långt ute på landet och det går inga bussar förutom skolbuss. Den ena föräldern jobbar när fotbollsträningen är och den andra föräldern har varken körkort eller bil. Familjen har inte råd att flytta närmare stan eller köpa en till bil.

Bör samhället stå för barnens transport till och från fotbollsträningen?

En familj bor långt ute på landet och det går inga bussar förutom skolbuss. Den ena föräldern jobbar när fotbollsträningen är och den andra föräldern har varken körkort eller bil. Familjen har inte råd att flytta närmare stan eller köpa en till bil.

Det är en väldigt märklig situation helt klart, och de skulle ju inte vara hjälpta av ytterligare en bil eftersom den ena inte har körtkort... :angel: På det hela taget ser jag inte situationen som fungerande, oavsett fotboll... Och om de ber om hjälp kan de säkert få hjälp att få en lägenhet genom soc. Men åter igen, där har ju familjen bestående av två personer valt att bo där, i fallet som beskrivs i tidningen så är det en ensamstående förälder, och det handlade tydligen inte om svårt med komunikationer utan möjligheten. Om det dessutom finns barn med behov inom familjen eller att mamma i fallet har behov av stöd så är det lättare att få kontakt personer/stödfamiljer osv Kompisen som har ett barn med en diagnos har under perioder haft en stödperson för det barnet under ett par timmar i veckan för att hon ska kunna ägna tid och kraft åt de andra två barnen och kunna följa med dem på aktiviteter. Det är ingen konstig eller ovanlig situation om man börjar granska vilka som får stöd av komunen, så jag ser faktiskt inte så mycket konstigt med det här fallet heller.

Och om jag läser mellan raderna i domen så är det nog bra för barnet att få komma iväg på fotboll och hitta andra trygga punkter och vuxna människor att ha en relation till. Så i det här fallet var det nog för barnets bästa, att barnet ska få en dräglig uppväxt trots sin mamma...

Haha ja jag märkte det precis när jag postat men orkade inte ändra :angel:

Poängen var ju iaf att ifrågasätta vad det är som är en godkänd anledning till att en barn ska få hjälp av samhället för att ta sig till träningen. Det står ju dessutom i artikeln "Att mamman inte kan sköta detta själv behöver inte gå ut över sonen och vi har beaktat det som är bäst för barnet"

Är det värre för barnet om mamman inte kan ta barnet till fotbollsträning, än om mamman hade hatat fotboll och därför hade vägrat barnet att spela fotboll? För barnets del är det ju inte anledningen utan konsekvensen som är det viktiga, igen kopplat det det i artikeln om att man agerat för barnets bästa.

Jag säger inte att barnet inte ska få komma till fotbollsträning, det har det säkert jättestort behov av och kan barnet få en bra tillvaro inom föreningslivet är det säkert även en "investering" för samhället jämfört med hur det kan gå för barnet annars.

Jag är helt övertygad om att det finns många barn som far illa och skulle behöva betydligt mer hjälp från staten, därför har jag svårt att ens kunna hitta argument emot något som hjälper ett barn, oavsett om föräldern borde kunna fixa det själv. Jag skulle önska att alla barn skulle kunna få en chans här i livet, att få växa och utvecklas. Sen är det självklart att det är svårt att dra några gränser, vi kanske är hemska föräldrar som begränsar våran son till enbart tre olika aktivteter under vintern, personligen tycker jag att det nästan är för mycket men samtidigt har han ett stort rörelsebehov, sen måste jag samtidigt "tvinga" iväg dottern på lite aktivteter eftersom hon gärna blir stilla sittande hemma istället.

Vi har tack och lov ett bra socialt nätverk uppbyggt och vi är flera föräldrar som turas om att skjutsa och hämta, till matcher har barnen ibland åkt med tränarna osv och även svägerskan har skjutsat till träningar ett par gånger i våras när jag helt enkelt var för dålig för att kunna köra bil säkert. (Vi bor ute på landet, visserligen går det bussar men de är inte till för oss på landet utan för pendlarna fick jag veta när jag ringde bussbolaget, men vi har bilar! ;) )

Så på det stora hela, ja jag anser att staten ska gå in när ett barn far illa! Och det ska inte behöva vara barnmisshandel och misär för att en familj ska få hjälp!

Jag tycker att ditt referat visar att pojken behöver en kontaktperson. En kontaktperson får ändå ses som en liten investering i att det kanske går åt rätt håll för pojken trots mamman i framtiden.
Jag tycker att det är viktigt att även de som föds i familjer där preventivmedel kanske borde ha använts också får en ärlig chans. Den här kontaktpersonen kanske är vad som behövs för att barnet ska få någon vuxenrelation som han kan lita på även senare i livet. Kanske kommer han en dag säga att det var tack vare kontaktpersonen som det gick bra. Då har hela samhället vunnit mycket och inte bara i de pengar det hade kostat om han blivit en värsting utan även i medmänsklighet.

kl

http://www.metro.se/nyheter/mamma-o...aning-kommunen-far-kora/EVHlhB!LDgEfNbHaOrXQ/

Nu står det lite kryptiskt i texten att "mamman inte vill ha hjälp till självhjälp"...
Rent spontant tycker jag INTE att pojken har rätt till denna tjänsten, även om det är fruktansvärt tråkigt att han då inte skulle kunna gå på fotbollen. Men jag tycker verkligen inte det är sammhällets ansvar att se till att barn kommer till sina aktiviteter, det är helt klart familjens. Hur skulle det bli om varenda ensamstående förälder i landet satte sig ner på marken likt en treåring och sa att de inte orkade ta sina barn till dess aktiviteter?

Jag hoppas verkligen att det ligger betydligt mer bakom detta beslut än vad som går att läsa i tidningarna. :crazy:

ed. såg nu på andra sidan om referatet av domen. Nej, jag tycker inte att de borde fått hjälp med detta, hur tråkigt det än är att pojken inte kommer till fotbollen. Jag är helt klart mer inne på socs linje.

Senast ändrad:

kl

http://www.metro.se/nyheter/mamma-o...aning-kommunen-far-kora/EVHlhB!LDgEfNbHaOrXQ/

Nu står det lite kryptiskt i texten att "mamman inte vill ha hjälp till självhjälp"...
Rent spontant tycker jag INTE att pojken har rätt till denna tjänsten, även om det är fruktansvärt tråkigt att han då inte skulle kunna gå på fotbollen. Men jag tycker verkligen inte det är sammhällets ansvar att se till att barn kommer till sina aktiviteter, det är helt klart familjens. Hur skulle det bli om varenda ensamstående förälder i landet satte sig ner på marken likt en treåring och sa att de inte orkade ta sina barn till dess aktiviteter?

Jag hoppas verkligen att det ligger betydligt mer bakom detta beslut än vad som går att läsa i tidningarna. :crazy:

ed. såg nu på andra sidan om referatet av domen. Nej, jag tycker inte att de borde fått hjälp med detta, hur tråkigt det än är att pojken inte kommer till fotbollen. Jag är helt klart mer inne på socs linje.

Jag är övertygad om att det ligger betydligt mer bakom, tyvärr.. :crazy:

Fast vad anser du att barn har rätt till? Om vi nu bortser från den här domen, har barnen rätt till två lagade mål mat om dagen? Nya kläder? Rena kläder? Få leka med kompisar? Att ha några leksaker? Jag tror inte att soc har något enkelt jobb att avgöra vilka som behöver hjälp och vilken hjälp just den familjen/det barnet behöver.

Självklart ska alla barn ha mat, kläder och tak över huvudet, men vart gränsen går är rätt svår att dra. Däremot tycker jag inte att det ska vara en rättighet för barn att gå på fotboll (exempelvis). I det här läget har man ju uppenbarligen uppfattat det som att det är just en rättighet, eftersom man anser att det är så pass viktigt att han får göra det, så att staten ska betala. Nu vet vi ju inte varför, men generellt är mitt svar nej. Jag tycker inte det är statens ansvar att finansiera detta precis som jag inte tycker det hade vart statens ansvar att finansiera det till de familjer som nämnts i tråden som exempel som inte haft råd.

Allt är alltid relativt, vi vet inte särskillt mycket bakgrund, men jag tycker inte att mamman tagit sitt ansvar för att hon sökt hjälp hos familjestödet. Vad är nästa syssla hon vill ha hjälp med, att åka och handla för hon inte orkar? Ska staten betala maten då också för att hon inte orkar? I mina ögon (om man nu utgår från den infon vi faktiskt har) så ligger ansvaret på detta hos mamman, hon hade tagit sitt ansvar om hon antingen tagit dit sonen själv, bett någon i omgivningen om hjälp, samåkning är ju inget nytt fenomen direkt, hade det inte gått att lösa hade hon tyvärr fått förklara för sonen att det inte blev någon fotboll.
Men, eftersom jag gissar att det ligger något mer bakom detta så blir ju allt väldigt tveksamt. Vad är det för självhjälp man pratar om? Självhjälp för vad? Vad har egentligen barnen för förhållande hemma om de har en mamma som behöver självhjälp? Jag tolkar inte självhjälp som i att mamman är i behov av hjälp med ett litet fjuttproblem utan snarare något större psykiskt problem. Vad skulle man annars kalla just självhjälp? Allt låter väldigt suspekt för mig och eg går det ju in att ge något konkret svar på vad man känner om detta eftersom allt antagligen är betydligt mer komplicerat än vad som framgår..

Delvis knapplån. Jag tycker det är ganska irrelevant varför mamman inte förmår ta ut sin son på aktiviteter. Om det är sjukdom eller lättja spelar ju ingen större roll, resultaten blir det samma för barnet. Jag anser att alla barn har rätt att utöva fritidsaktiviteter, två gånger i veckan är kanske lite mycket men det är sin sak. Om föräldrarna inte förmår tillgodose behovet av fritidsaktivitet, tycker jag att pojken har rätt att få det behovet tillgodosett via bistånd från kommunen.

Som jag förstår det så betalar inte kommunen fotbollsträningen. Det kommunen gör är att göra det möjligt för sonen att utöva en fritidsaktivitet, det är förmodligen pjken som väljer att träna fotboll. Det hade, som någon skrivit innan, kunnat vara nästan vad som helst.

At mamman inte tar sitt ansvar hjälper ju inte pojken. Hur länge ska han vänta på att mamman ska ta sitt ansvar och hur långt ska det gå? Om mamman hade tagit/hade kunnat ta sitt ansvar hade det ju aldrig varit något problem.

Man pratar ju väldigt mycket om barnperspektivet, och det tycker jag verkligen denna domen verkar ha tagit fasta på.

Så på det stora hela, ja jag anser att staten ska gå in när ett barn far illa! Och det ska inte behöva vara barnmisshandel och misär för att en familj ska få hjälp!

Men frågan är ju vart gränsen går. Att barn far illa när de utsätts för misshandel eller inte får äta sig mätta och är väl ganska självklart. Men sen då?

Far barn illa som inte får spela fotboll?
Far barn illa som inte får födelsedagspresenter?
Far barn illa som inte får åka på utlandssemester?

Jag är inte så himla säker på att jag tycker gränsen går just efter fotbollen..

Men frågan är ju vart gränsen går. Att barn far illa när de utsätts för misshandel eller inte får äta sig mätta och är väl ganska självklart. Men sen då?

Far barn illa som inte får spela fotboll?
Far barn illa som inte får födelsedagspresenter?
Far barn illa som inte får åka på utlandssemester?

Jag är inte så himla säker på att jag tycker gränsen går just efter fotbollen..

Fast med två barn som spelar fotboll kan jag se väldigt stora fördelar med trygga ledare som ger en stabil vuxenrelation, och jag kan tänka mig att det är ett bra sätt att kunna se barn som far illa. Här duschar laget gemensamt med ledare (nu har dottern även två manliga ledare som inte duschar med laget, men deras kvinnliga ledare gör det), det ställs krav på ett vårdat spårk, på uppförande på och brevid planen och det kräver att du passar tid. (sen tycker jag personligen att fotboll är hur tråkigt som helst att titta på, men jag ser även fördelarna med sportande överlag)
Men visst det är jättesvårt att sätta gränser, vad man är ute efter, vilka barn är i riskzonen, hur kan man hjälpa dem osv.
Men ju flera vuxenkontakter ett barn får, desto fler är det som kan upptäcka när det är på väg att gå åt skogen, och med tanke på hur många idrottare som säger att just idrottande räddade dem så tror jag att man ska försöka underlätta för alla att få idrotta.
Och mycket görs ju redan idag för att låta så många som möjligt få en chans att prova på, komunerna tar inte betalt för hallhyra när det gäller barn och ungdomsidrott, föreningar får extra pengar för varje barn som är med, vilket gör att de ger plats åt så många som möjligt.
De föreningar jag har varit engagerad i så har man sett barn som har farit illa/haft dåligt ställt hemifrån och jag vet att ledare har gått in och betalt medlemskap, sett till att barnen har fått utrusning även om den har varit använd så fullt användbart. Och att det även i en del fall har blivit orosanmälan till soc, frågan är vem som skulle ha sett barnen annars?

Men det är svåra frågor, men jag ser ju hellre att pengarna går till att få ett barn till sin idrott istället för att någon ska åka på lyxmiddag... :angel:

De kan ju helt krasst utgått från det enskilda fallet och tänkt att det är billigare för samhället att skjutsa till fotboll nu än husera på ungdomsvård om några år.

(En sådan bedömning kan jag tycka är rimlig även för kostnader som annars kan verka orättvisa och udda.)

Faktum är att jag nog gillar mjukhet i system med enstaka gummiparagrafer som gör att ett barn kan beviljas hjälp när det behöver det speciellt, även om man inte riktigt kan fastlägga punkter om varför det var speciellt nödvändigt just i det fallet.

Senast ändrad:

De kan ju helt krasst utgått från det enskilda fallet och tänkt att det är billigare för samhället att skjutsa till fotboll nu än husera på ungdomsvård om några år.

(En sådan bedömning kan jag tycka är rimlig även för kostnader som annars kan verka orättvisa och udda.)

Faktum är att jag nog gillar mjukhet i system med enstaka gummiparagrafer som gör att ett barn kan beviljas hjälp när det behöver det speciellt, även om man inte riktigt kan fastlägga punkter om varför det var speciellt nödvändigt just i det fallet.

Absolut, och jag säger ingenting om det enskilda fallet när jag inte känner till det helt.

Mitt inlägg om fotboll och födelsedagspresenter var ett svar på Snurrfians "Så på det stora hela, ja jag anser att staten ska gå in när ett barn far illa! Och det ska inte behöva vara barnmisshandel och misär för att en familj ska få hjälp! "

Jag undrar om det inte skulle finnas möjlighet för en annan familj som också har barn i fotbollslaget att ta med sig pojken (där kan ju mamman isåfall bidra med bensin).
Vi hade inte haft något problem med att göra detta för någon av barnens kompisar och vi har fått erbjudande av lagkamraters föräldrar att de gärna kan ta med våra tjejer om det blir en så tidig träning att vi ännu inte slutat jobbet.

Om mamman hade förmått fixa ett sådant arrangemang hade det ju varit toppen. Tydligen gör hon inte det. Man kan ju tänka sig att kommunen förväntade sig att hon skulle ta sig i kragen och lösa det, eftersom de inte tyckte pojken behövde kontaktperson.

Men hon förmodde tydligen inte göra det och då hjälper det ju inte pojken.

Vad föräldrar bör/borde göra/ ta ansvar för är ju lixom ingen idé att diskutera. Visst ska man ställa krav på föräldrarna att ta sitt ansvar men om dom inte gör det så måste man ju stötta barnen. Det är inte barnens fel att föräldrarna inte tar ansvar eller helt enkelt bara skiter i.

Senast ändrad:

Jag önskar att samhället funkar som så att barnet får hjälp till och från träning! Men är alldeles för oinsatt i allt sådant att jag inte har den blekaste om hur det funkar :o

Jag tänker samma sak. Finns det verkligen inte en enda vuxen runt den här familjen som kan hjälpa till lite? Hur ser det ut med fotbollsklubben tex, det kan ju inte vara första gången en spelare har det lite trassligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 511
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Letar skor till både 12 åriga sonen och 5 åriga dottern och tycker inte jag hittar någonting. Vad ska vi ha 😄😄
Svar
13
· Visningar
593
Senast: Waco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter