Vad ska era barn ha för vinterskor i år

Jag har nog inte tänkt att viking ultra är gummistövlar utan mer vinterstövlar? Så har det stått när jag köpt dem men nu när jag söker verkar det stå lite både och 😅. Mina barn är i och för sig också varmblodiga men har alltid haft dessa hela vintern, även i fjällen. Märkligt! Har nog aldrig ens tänkt på att de borde ha vinterskor 😅.

Haha i min värld är gummistövlar stövlar gjorda av gummi eller motsvarande material som är tätt och inte andas. Sen kan de vara fodrade eller inte. Vinterstövlar tänker jag nog är just en varm gummistövel 😅 men påstår inte att jag har rätt 😅

edit: ordet stövel låter väldigt konstigt när man upprepar det för många gånger :laugh:

Vi kör också Viking Ultra, de funkar väldigt bra ner till ett gäng minusgrader. Sen har sonen ett par Kuomastövlar som är supervarma, dottern har några random vinterskor från typ Din sko som nog får funka i år också.

Haha i min värld är gummistövlar stövlar gjorda av gummi eller motsvarande material som är tätt och inte andas. Sen kan de vara fodrade eller inte. Vinterstövlar tänker jag nog är just en varm gummistövel 😅 men påstår inte att jag har rätt 😅

edit: ordet stövel låter väldigt konstigt när man upprepar det för många gånger :laugh:
De som arbetar ute på vintern har ju ofta stövlar. Men rejäl sula och rejält ullfoder.

Hur tänker du att det skulle vara varmare med vinterskor?

De som arbetar ute på vintern har ju ofta stövlar. Men rejäl sula och rejält ullfoder.

Jag tänker samma som @Imogen . En varmfodrad stövel har ju mycket tunnare foder än en vintersko. Som viking Toasty som vi har, det är ju typ 2 cm tjockt foder överallt (men lätta ändå!). Jämfört med viking Ultra på några mm foder (som vi förvisso också använder, men inte i många minusgrader).

Men jag menade inte att en stövel eller en gummistövel generellt inte kan vara varm. Det är klart den kan om den har tillräckligt varmt foder.

Det jag skrev var specifikt om modellen Viking Ultra. Det är ju ändå en plaststövel med rätt tunt foder med rätt låg ullhalt och en sula helt i polyester. Vi har haft dem i många år och tycker de är jättebra men kallare än kanske -5 blir för kallt.

Sen som jag skrev så jag vet jag att många barn har dem i mer minusgrader än så. Det var därför jag kallade det ett mysterium eftersom mina barn inte är särskilt frusna av sig vanligtvis :confused:

Men jag menade inte att en stövel eller en gummistövel generellt inte kan vara varm. Det är klart den kan om den har tillräckligt varmt foder.

Det jag skrev var specifikt om modellen Viking Ultra. Det är ju ändå en plaststövel med rätt tunt foder med rätt låg ullhalt och en sula helt i polyester. Vi har haft dem i många år och tycker de är jättebra men kallare än kanske -5 blir för kallt.

Sen som jag skrev så jag vet jag att många barn har dem i mer minusgrader än så. Det var därför jag kallade det ett mysterium eftersom mina barn inte är särskilt frusna av sig vanligtvis :confused:
Aha, jag trodde du menade alla stövlar.

Vi kör på viking extreme till den lilla. Tycker alla barn har vikingstövlar uppe i norr när det blir riktigt kallt :)
Ja min uppfattning med, mycket poppis med de fodrade stövlarna ju mer snö och kyla. Just viking ultra kanske är lite klen och mer för mildare slaskvinter, men de något rejälare modellerna fungerar bra i många minusgrader. :)

Jag tänker samma som @Imogen . En varmfodrad stövel har ju mycket tunnare foder än en vintersko. Som viking Toasty som vi har, det är ju typ 2 cm tjockt foder överallt (men lätta ändå!). Jämfört med viking Ultra på några mm foder (som vi förvisso också använder, men inte i många minusgrader).
Nu är det just toasty och ultra mitt barn har att välja på.
Jag tycker att toasty känns skönare och varmare. Han väljer nästan alltid ultra. Kanske för att de är lättare att ta på?

Men en ullstrumpa i är han oftast tillräckligt varm med både alternativen. Jag kan faktiskt inte påstå att han känns varmare om fötterna när han haft toastyn än ultran.

Nu är det just toasty och ultra mitt barn har att välja på.
Jag tycker att toasty känns skönare och varmare. Han väljer nästan alltid ultra. Kanske för att de är lättare att ta på?

Men en ullstrumpa i är han oftast tillräckligt varm med både alternativen. Jag kan faktiskt inte påstå att han känns varmare om fötterna när han haft toastyn än ultran.
Ja, det där är ju en stor anledning till att jag gillar ultra, mina barn älskar dem och de är så lätta att ta på och av! Förra året fick vi gömma dem efter säsongen för att de gärna ville ha dem året om 😅

Blir inte barnen svettiga om fötterna i sana fodrade gummistövlar eller andas dom?
Vi har valt Sorel just för att dom känns lite som en kombination av vinterstövel och gummistövel. Gummidel nedtill och "tyg" uppe. Vi kan ha sa stora temperaturväxlingar här, kallt pa morgonen men det kan ofta bli 10 grader pa dagen och da blir det lätt svettiga fötter. Men Sorel är ganska tunga och klumpiga.

Blir inte barnen svettiga om fötterna i sana fodrade gummistövlar eller andas dom?
Vi har valt Sorel just för att dom känns lite som en kombination av vinterstövel och gummistövel. Gummidel nedtill och "tyg" uppe. Vi kan ha sa stora temperaturväxlingar här, kallt pa morgonen men det kan ofta bli 10 grader pa dagen och da blir det lätt svettiga fötter. Men Sorel är ganska tunga och klumpiga.

Jo. Det är största anledningen till att vi bara har gummistövlar (fodrade eller ofodrade) när det är så blött att det behövs av den anledningen. Vill inte att barnen ska gå runt hela dagarna i skor som inte andas om de inte måste. Framför allt 9-åringens stövlar skulle nog inte vara jättehärliga efter ett tag.

Men det kanske är jag som är känslig mot sånt mer än att barnen skulle ogilla det. Också därför vi kör på skalkläder med ull som mellanlager. Bara tanken på fodrad galon får mig att rysa 😬🤣🙈

Mina barn är fyra år, vet inte om man ens svettas om fötterna då? 😅 De har aldrig gjort det i allafall, jag går på om fötterna är torra och lagom varma när vi kommer in och det har de alltid varit, är det många minus har de ju ullstrumpor i också.

Liknande trådar

Övr. Barn Vad önskar sig era barn i julklapp? Sonen på 8 önskar ha en playstation 4 och en mobil 😅 Dottern på 6 önskar sig slime, squishmallows...
2
Svar
23
· Visningar
1 101
Senast: Bexzor
·
Småbarn Jag försöker hitta recept på mat som barnen gillar. Sonen kastar det mesta på golvet och dottern äter nog som de flesta snart 3-åringar...
Svar
14
· Visningar
930
Senast: cherie
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 474
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 945
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar