Ska börja köra och behöver råd/tips!

Sv: Ska börja köra och behöver råd/tips!

Det är säkert en Pfiff hobby och den får du billigare hos equilex.se eller driveout.se tror jag.

Jag har efter att en i stallet köpte en pfiff standard väldigt svårt att rekommendera folk att satsa på den selen...men har man absolut inte mera pengar att lägga så funkar det ju såklart. Annars skulle den inte säljas av så seriösa återförsäljare.

Mest för pengarna får man med en ideal sele från börjes eller möjligtvis en senator från equilex. de har snabbkopplingar o rejäla bröstor o nylonförstärkt överallt.
Det kan även löna sig att ringa till selar.se och höra vad Gunilla har hemma.

Varför ska hon inte köpa den - beror det bara på att den inte passar islandshäst eller har du något emot modellen?

*undrar en som går i köpartanker - har shettis*

Till shettis funkar det bättre.
anledningen till att jag inte rekommenderar den riktigt är att till kallblodet hemma ser det bara töntigt ut med en pfiff standard/hobby pga det klena lädret, smala remmar, framförallt på bakselen. Sen har den giggskakelöglor, och inte snabbkopplingar som jag ser som en säkerhetsdetalj.

Det är ingen tävlingssele, utan just en hobby. Förslagsvis till mindre ponnyer.

Min åsikt alltså :)

I dag har jag ”tömkört” helt själv, vilket jag så här i efterhand ångar djupt...:cry:
För det gick INTE bra, hoppas bara jag inte har förstört något nu...
Började i paddocken, men det funkade dåligt, var så sörjet och flera snö driver på ena sidan.

Så mitt dumma nöt, tänkte jamen det är väl bara att gå längs vägen istället! (är en liten grusväg som bara går fram till stallet = ingen trafik):idea:
Ledde henne dit, eftersom det var fullt med bilar överallt på gårdsplan.

Med en gång började hon konstra, ville inte stå still så jag kom bakom henne, vände sig hela tiden MOT gårdsplan.
Efter att ha hållet på med detta några gånger så tänkte jag, jaha vi kan ju träna på att ”stå still” en annan dag (hon brukar vara jätte duktig på det annars)
Så jag lät henne stå på fel håll, medan jag gick runt så jag kom bakom, med tanke ”att det är väl bara att vända när jag kommit bak.
Ack vad jag bedrog mig vi var både uppe i buskarna och i staketet på andra sidan, innan jag fick rätt på det och hon faktiskt stod med näsan mot vägen och jag bakom.

Så började vi gå så sakta, jag kan ju tyvärr inte gå fort + att jag var tvungen att stanna efter bara några M (Hon gick för fort för mig)
I vilket fall så tröttnade hon och vände igen mot gårdsplan, flera gånger hände detta...
och det blev lite kaos/trassel med de långa tyglarna så tyvärr tror jag att jag rykte henne rätt mycket i mun..:cry:
I vart fall, jag är envis av mig, och tänkte att det sämsta jag nu kan göra det är att låta hästen få sin vilja igenom. NU måste jag få henne att fortsätta!
Så vi kämpade på var och en på sitt håll, jag neråt vägen och hästen upp mot gårdsplan...
Hon slog mycket irriterat med svansen, något jag aldrig har sett henne göra tidigare, så nog hade vi delade meningar allt...

Men till sist stod hon på rätt håll och jag bakom och vi kom igång igen!
Nu gick det riktigt bra, både jag och lilla hästen kom in i rytmen!:banana:

Men! Sedan hände katastrofen...
Vi var nästan ända framme där jag tänkt vända hade bara ca 10 M kvar, när hon plötsligt ”slängde sig runt” :eek:
och innan jag hann att få stopp på henne var hon i full galopp mot gårds plan!
Hade två saker att välja på ”dra allt jag kunde i tyglarna” eller släppa....
Gick så himla snabbt så jag bara handla utan att tänka, är så rädd för att skada hennes mun, så jag bara släppte...(var ingen medveten tanke det var mest en reflex)
Hästen i full galopp hemåt alltså med slängande långa tyglar efter sig....
håll andan över att hon inte skulle sno in dom bland benen och gå omkull:eek:
Tack och lov gjorde hon inte det, och ungefär efter en 50 M, hade hon lugnat ner sig och stannade och tittade bakåt mot mig.
Men trots att jag visade att jag hade godis i fickan och gjorde min röst så snäll som möjligt lät hon mig inte gå fram och ta henne....
Även om hon inte galopperade längre utan skrittade lugnt, så gick hon till paddocken.

Där trodde jag att det skulle vara lätt att fånga henne.
Men icke hon vägrade komma trots att jag till och med la godis på marken.(jodå hon såg det för hon var vänd mot mig och jag visade tydligt vad jag gjorde, de spetsande öron visade att hon såg)
Tog flera runder runt tills jag lyckades få in henne i en hörna, tack vare de långa tyglarna så blev hon äntligen FAST!
Upplevde det lite som om hon viste att hon gjort fel och var rädd för mig...:cry:
Men jag har aldrig någonsin slagit henne, (och kommer självklart aldrig att göra det heller) så jag vet inte varför hon skulle tro att hon skulle straffas...:confused:

Var så ledsen och viste inte riktigt hur jag nu skulle göra...
Men att sluta så här kändes fel, så efter att hon hade snaskat i sig ett päron och vi båda hade lugnat ner oss, så fortsatte jag att töm köra, nu bara bort till baksidan av stallet (det gick för övrigt bra) där hon blev av med selen och fick sin matspann.
När hon ätit färdigt och vi skulle gå tillbaks till hagen, så passerade vi vägen igen och då gick jag ner en bit på den, mest för att se om det var några problem.
Det var det inte hon gick lika lugnt och snällt efter mig som hon brukar göra,
Och när hon var släppt i hagen så var det inga problem att kalla in henne för en sista klapp och päron bit.

Ångar mig så fruktansvärt att jag gjorde detta, var ju så onödigt alltihopa, bara jag nu inte har förstör något... mest ont gör det att hon verkade rädd för mig....
Hoppas att det är fel och att det var någon annan orsak till varför jag inte fick gå fram och ta henne i paddocken.
Varför skulle jag ge mig på detta på egen hand, varför å varför kunde jag inte ha väntat tills inköraren hade tid att komma....
Var ju inte på något sätt nödvändigt att göra det på egen hand om ni viste vad jag ångar mig och hur ledsen jag är...:cry:

Jobbigt!! Var tacksam för att du inte hade vagnen efter iallafall!!

Min pålle tappade jag när han hoppade ett dike när jag tömkörde i skogen, vi hade tränat att gå över lugnt men den dagen tyckte han att han behövde hoppa och efteråt var det en stor åker och då kunde han inte hålla sig utan slet sig och galopperade iväg. Som tur var stannade han och betade efter en 20 meter. Det blev en liten aha upplevelse för mig, vet att jag inte kan gå och dagdrömma och är lyhördare samt har bättre kontakt via tömmen nu än tidigare, vilket han gillar - jag hade lösare tömmar innan då det funkar så bra i ridningen, men det fungerar ju inte då man tömkör och inte har några andra hjälper, förutom rösten då - höger vänster stanna etc som fungerar klockrent men inte lika exakt.

Det är inte enkelt att tömköra, ett tips är att träna på en stol som står på bakbenen som man lägger tömmar om - en kompis som går före och leker häst är inte heller dumt - så slipper hästen en del av misstagen och känner sig mycket tryggare.

Senast ändrad av en moderator:

var bor du, vill så gärna komma över o få rätt på det hela.. :)

Nästa steg tycker jag är att hon får tömköras av en mycket van tömkörare/inkörare.

Den sele som jag har fått låna, är totalt hopplös att spänna och framför allt att få av...
Så otroligt gräsligt seg/hård, det är inte bara jag som har svårt att spänna/lossa den, även stora starka karlar har ”svuret” över den...verkar som den har någon bakvänd spänn anordning, har alla det?
I dag när jag hade gjort min misslyckade töm körning så håll jag på i 15 minuter med att få av selen...
Det kan väl ändå inte vara möjligt att alla selar är så här??
Finns det selar som är mjuka och lätta att ta på/av och som självklart är bra också?
I så fall vilka?

Vet fortfarande inte vad jag ska köpa...blev ju rekommenderad en fyrhjuling i en annan tråd! (det har jag ju blivit här också om jag inte mins fel..)
Problemet där är att jag bara har sett två bland annonserna som varit till salu och den ena kostade 34 tusen och den andra 26, tja det är mycket, mycket mer än jag har råd till...:cry:

Min totala budget är ju 15, och då ska ”allt” ingå är det tänkt!
Har fått flera PM med förslag på fyrhjulingar, men alla är i stort sätt lika dyra i vart fall inget som håller sig med sele och övrig utrustning inom min budget.

Börjar snart känna mig desperat när det gäller köp av utrustning...vill ju komma igång och jag kommer bara att kunna låna den utrustning som jag hitintills har använt till slutet av april.
Den är dessutom inte så bra, selen är som sagt jätte jobbig och vagnen är så tung det är omöjligt för mig att klara av det själv...

Funderar just nu på Drive Ot`s ponny tuff som finns upp till D-ponny, vad tycker ni om den?
De säljer ju selar också, verkar enklast att be dom sätta ihop ett helt ”paket” allt som kan behövas. Låter det som något bra...

Några andra förslag som håller sig inom 15 gränsen, gärna där jag kan köpa hela paketet så det blir rätt sele till vagnen.

Viktigt för mig är alltså att vagnen är lätt att komma i/av och att den inte är tyngre än att jag själv kan orka sätta på den.

Tror inte på något vis att du förstört något. Din häst har säkert redan kommit över det inträffade. Värre missar har gjorts av många och våra förlåtande hästar brukar gå att börja om med när så har skett! Ingen av er blev ju skadad - det är det viktigaste. Jag tror då att ni reder upp det.

var bor du, vill så gärna komma över o få rätt på det hela.. :)

Nästa steg tycker jag är att hon får tömköras av en mycket van tömkörare/inkörare.

Du är helt underbar Farmor:love:
Skickar ett PM till dig!

Om du har problem med tröga spännen på läderselen så kan jag tipsa om Zilcoselarna i syntetmaterial, de är jättelätta att få i och ur spännena på!:love:

Var och hälsade på lilla hästen i dag, och hon var precis som vanligt, kom smågnäggades mot mig när jag ropade på henne, körde nosen i grimman :love:
Käns som jag är förlåten...

Hon som äger utrustningen som jag lånar, var också där så jag passade på att fråga var selen är köpt (vagnen är ett "hemmabygge")
Det var en sele från Hööks. (så DÄR ska jag i vart fall inte köpa sele!)

Zilcoselarna i syntetmaterial låter intressant, var köper man dom och är de lika bra som i läder?

nej, undviks hööks; de säljer inte ens selar, bara skräpselar värda vatten :) ok, loksele, men folk verkar rekommendera börjes loksele hellre av någon anledning. Har inte kikat så noga på den tunga tingesten på hööks.

zilcoselar köper man på Cliffords.se tror jag.
de har en bra sida om selar med:

http://www.cliffords.se/korskolan.html

Nu finns det hopp!!:D
Kom på att föra sommaren, när jag letade efter någonstans att få rida och kollade alla turridning firmor jag kunde hitta, så var jag en sommar kväll på ett ställe för att titta.

När jag kom dit stod en man och selade en fjording framför en vagn,
Han visade sig vara väldigt trevlig att prata med och vi hade ett långt samtal om diten och daten.
De hade dock ingen turriding, det var dom de hade köpt gården av som hade haft det.
De körde med sina fjordhästar.

Detta slog mig helt plötsligt i eftermiddag, när jag satt här och kände mig deppig för att jag inte känner en enda person som kör eller vet något om körning...
Så jag körde dit på ”vinst och förlust” hade inget telefon numer och de behövde ju inte vara hemma...

Men hade tur! Det stod en dam denna gång och selade av en Fjording.
Lika trevlig hon, och hon tog sig tid att visa mig både selar och vagnar av olika modeller!
Hon erbjöd också att jag kunde ta dit "min" sele, så skulle hon titta på den och se om där fanns något att göra så den blev enklare att använda (vi hade kanske satt ihop den fel, eller så behövdes det smörj)

Men inte nog med detta hon tipsade också om att det varje onsdag kväll, kördes i ett ridhus bara en 4 mil ifrån där jag bor!!:o
Hon tyckte att jag skulle åka dit och titta, om jag förstådd henne rätt så körde man in sina hästar där.
Så på onsdag ska jag åka dit och titta!
Men inte nog med det, jag fick även ett kanon erbjudande att få lov att följa med henne ut när hon kör, någon gång nästa vecka!! :love:

När det gällde sele så frågade jag henne om syntet och hon tyckte det var en väldigt bra idé, hon hade ingen själv (kunde inte visa) men hon hade bara gott att säga om det.

Hon hade som sagt flera vagnar som hon körde med, bland annat en helt underbar rockad som hade passat mig perfekt!
Det var ett hemmabygge som hon hade hittat via en annons för en bilig penning!!
Den var super lätt att komma i/av inget i vägen, hade så brett säte (med fjädring) att man utan problem kunde sitta två.
Var bara ett fel den var inte till salu...:cry:

Helt underbart, tänk att det finns så snälla mäniskor! Är så glad!:banana:
Jag får alltså följa med när hon kör och jag ska åka till ridhuset och titta och lära! Kanske lär jag känna någon där också som kan hjälpa mig och lilla hästen!
Frågade förstås Fjord ägaren, men hon hade tyvärr inte tid...
Men det var väl kanske lite mycket begärt också, hon hjälper mig ju väldigt med detta!

Vilken tur att du hittade en trevlig fjordmänniska! Det låter ju som om du kan få bra hjälp från henne + körkursen du fick reda på.:)

Nu TROR jag att jag har hittat selen!
Zilco är lite (typ 50-100:-) biligare på Dive Out och så kunde man skicka efter en katalog, som jag fick i dag!
Köper man den som heter Classic (8.050:- för cob) så kunde man få den med Empathy Collar.
Tycker det verkar bra, vad säger ni om det?

Dyrt förstås, men jag tänker så här:
Om jag lägger 8.500:- (frakten kommer ju till) på en bra sele, som jag kan ha ”resten av livet” så har jag 6,5 kvar till vagn.
De flesta begagnade rockader som jag har sett på annons sidorna, kostar ca 2000:- (oftast hemmabygge på Saab axel) kanske inte det bästa, men det kan väl duga så här i början?
Så kan jag ju alltid köpa något annat längre fram om något dyker upp!
Tänker jag rätt??:confused:
Är nu Zilico en bra sele för mig och lilla hästen?
8, 500:- är en svindlande summa för mig, så det får inte bli felköp... .

tänk bara på att köpa en där du ser övere hästen, annars är det liksom inte lönt att köra sen, tar udden av det hela.

Jag hållar med om att Armens seler är bra. Den är lite tung, men den är mycket solid och går att justera till nästan vilken häst som hälst.

Globusvagnen är en välkänd och populär liten ponnyrockard som görs i Asien och Snigelfarmor har aldrig varit så förtjust i den...:angel:

Jag själv tycker den fyller sin fuktion vid fritidskörning och är väl den bästa rockarden i den prisklassen.
Speciellt efter att hjulen har blivit något kraftigare med!

Men jag är tveksam till om den skulle passa en islänning.

Hur stor är hon?

Synd att inte B****s säljer sina swingers längre för en sådan tror jag, utan att veta vilket funktionshinder du har, att du utan problem lätt skulle komma i och ur.

Nackdelen med den är att den har lite låg sits bara.

swinger.jpg

Titta här är den ju!
Har som sagt (annan tråd) ringt Börjes!
Och den fanns!
Är dock lite tveksam skriv gärna något i den andra tråden, ni som känner till dena!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en kvinna på 26 år, ska köpa min allra egna häst 2017.. Ekonomin räcker till så det behöver jag inte få höra, det jag vill ha är...
Svar
15
· Visningar
1 777
Senast: kossankaj
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 846
Senast: Kattennizze
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar