Ska börja köra och behöver råd/tips!

Sv: Ska börja köra och behöver råd/tips!

Är det inte en sådan som älgjägarna sitter i under jakten? Dom har ju höga säten.

Förhörde mig runt lite nu.

Det måste vara en sådan här hon menar.

En rovkard ska ha hög sits så man ser över hästen, fjädring i sitsen annars blir det outhärdligt, välbalanserad,

hgtste.jpg

Snigelfarmor::love:

Ja, vad dum jag är. Där har man ju full koll på hästkrafterna.

den sistnämnda verkar vara en globus. KÖP INTE.

Hade du inte en stor häst? Globus görs bara till max b ponnys nämligen.

En rovkard ska ha hög sits så man ser över hästen, fjädring i sitsen annars blir det outhärdligt, välbalanserad, ca 5-10 kilo på däckeln.

Bra rockardmodeller hittar du på driveout.se mm.

hemmabygge kan funka, men tyvärr saknar de ofta både hög sits och fjädring, svängel o bakselefästen.

/j

Prata om att ha koll på vagnar #imponerad# för vist är det en Globus!
Vad är det som är fel på den?? (bra att veta så jag vet vad jag ska titta efter och undvika när jag tittar på andra vagnar)

Det är ett Islandssto jag har:love:
Och hon i butiken sa att de även hade i den storleken ....:confused:

Vet inte om jag kan komma upp i en som har hög sits?? Jag har inte provat mera än i den där fyrhjuliga maraton vagnen, och det gick inte als...
Är som sagt inte så smidig av mig....:o
Har varit ine och tittat på driveout hemsida och tittat, ser fina ut, fastnade för ponny tuff, men på bilden ser det högt ut att komma upp....är det svårt tro??

Jag menar verkligen inget illa, men jag hade tyckt det varit väldigt osäkert att köra om jag inte snabbt kunnat ta mig i och ur. Hör med våran lilla rlrelsehindrade kusk här på forumet c nånting heter hon. Hon kanske har några tips på bra vagnar man lätt kommer i och ur.

Globus är en rockard gjord för de som kör på plana vägar, med lätta kuskar och mycket snälla hästar, anser jag. Hjulen, nu visserligen lite kraftigare!, men konstruktionen är klen och ska du ha den till en islänning är sitsen för låg. Vad jag vet görs den bara till bponnyer. Kolla på globussports hemsida. Sök även här på globus på körforumet får du upp bilder och info.
Jag har sett den nya förstärkta versionen på riktigt och jag skulle inte använda den till annat än dressyrpass i paddock eller små turer på välkända vägar.
Vilken butik hittade du den i?

Islänningar har även liten plats för en bröstsele, kanske en loksele och en fyrhjulsvagn passar er bättre? Fyrhjulsvagnar är lättare för hästen att dra, men kräver lite mera av kusken att styra.

har du hört med driveout, de specialgör lite om man har önskemål, så gör även torpängarn´s i västerbotten.
Jensa har en ok rockard, hör med dem..

Ge inte upp!

Prata om att ha koll på vagnar #imponerad# för vist är det en Globus

Globusvagnen är en välkänd och populär liten ponnyrockard som görs i Asien och Snigelfarmor har aldrig varit så förtjust i den...:angel:

Jag själv tycker den fyller sin fuktion vid fritidskörning och är väl den bästa rockarden i den prisklassen.
Speciellt efter att hjulen har blivit något kraftigare med!

Men jag är tveksam till om den skulle passa en islänning.

Hur stor är hon?

Globusen finns i två storlekar (i allafall här i Sverige?? ..vet att Danmark sålde en haflingermodell som var 120 bred) varav den största är till b-ponny och skillnaden är bara att skaklarna är längre på b-ponnyvarianten annars är det samma mått.

Därtill tycker jag, i alla fall, att måtten är verkligen efter Japanska mått mätt :angel: för jag vet a-ponnier som inte kunde ha den kortare skakelmodellen utan får ha b-ponnylängden

Så som sagt, även om jag tycker att Globus är en helt okej ponnyrockard så tror jag inte att den skulle passa din isis om hon inte är väldigt kort i kroppen.

Synd att inte B****s säljer sina swingers längre för en sådan tror jag, utan att veta vilket funktionshinder du har, att du utan problem lätt skulle komma i och ur.

Nackdelen med den är att den har lite låg sits bara.

swinger.jpg

Vadå inte kommer i och ur? Man får väl svinga lite på benen. Eller är det därför som swingern är så poppis?

Har varit ine och tittat på driveout hemsida och tittat, ser fina ut, fastnade för ponny tuff, men på bilden ser det högt ut att komma upp....är det svårt tro??

Har själv haft en Drive-Out rockard och var otroligt nöjd med den!:love: Bekväm att köra/åka i, rejäla stötdämpare och lätt att hantera själv (rulla in i förråd osv.) och dessutom snygg att titta på.
Tyckte personligen inte att den var svår att komma i och ur då jag valde till maratoninsteg så man fick ett rejält fotstöd att trampa på när man skulle av och på! Insteget satt i höjd med ovandelen av däcket.

namnls.jpg

Tack för alla svar!:love:
Ska kolla en gång till om den verkligen görs i rätt storlek för min häst (hon sa det när jag frågade, men nu blir jag osäker på om hon vet vad hon pratar om...)
Fast efter allt ni skrivit här så tror jag inte jag köper den...

Trygg! Bilden du satte in, ser precis ut som något som hade passat mig! Om jag förstår dig rätt tillverkas inte den mer:mad:
Men det finns kanske någon begagnad att få tag i??

vad du än gör, sök inte på swinger på google bara :) Det gjorde jag...

Till islänning kan du köpa en rockard på begagnatmarknaden, vilken som helst som du finner BRA och bekväm o säker, och sen antingen korta skaklarna eller låta det vara. Du lär ändå behöva svetsa lite, tex bakselefäste är bra att ha, och en Svängel såklart.

Prova alltid balansen på rockarden. Mät ungefär var skaklarna kommer sitta. Ungefär mitt på magen på din häst. Kan det vara 1.10? ca. och så sitter någon i och en annan håller skaklarna där och känner om man har ca 5 kilos vikt. Det får absolut inte luta bakåt.

Iochmed att du hare n islänning så kanske du ändå ser lite över rumpan på en traditoonellt hemmabyggd rockard.

vad du än gör, sök inte på swinger på google bara

Det gjorde jag med..även i kombination med B****s och det blev samma resultat.:rofl: :o

Nu får vi snart spam i mailboxen kan jag lova!:p

Bjäbban;

Dom tillverkas i Polen och B****s tog in och sålde dom.
Dom har inte kvar dom på nätsidan med ring till dom och fråga.

Tel: 0477-48285

Har dom den kvar, eller kan ta in den för dig, så be att dom tar mått på längden där du har benen/fötterna.

Till en island skulle jag nog ha valt storhästmodellen och då får du säkert ett generösare benutrymme med som gör att man slipper sitta med knäna upp i hakan.:eek:

Mycket att tänka på när man köper vagn!;)

Hur har det gått?

Har du fått tag på någon vagn?

Ett litet tips från en annan som har svårt att ta sig i och ur vagnar på normalt sätt..

Underskatta ALDRIG betydelsen av att hästen lär sig att STÅ STILLA på kommando oavsett om du har högt eller lågt insteg osv..

Anna-Carin

Nej inte än...
Ska jag betala så mycket som för de ni föreslår så gäller det att det blir helt rätt...
Har fått en del förslag via PM också men alla är väldigt, väldigt dyra....

När det gäller att stå still, är jag mycket medveten om det, och tränar på det dagligen i samband med rykt och sånt. Hon står helt stilla på "komandot" stanna, både när jag går runt henne och när jag går en bit ifrån.
Tränar på att det ska bli längre och länge sträcka, i dag stannar hon och står helt still ca två häst längder om jag är framför och ca en om jag är bakom så hon inte ser mig.

Hon stanar också på "stanna" när jag rider och står still tills jag ger något annat besked.

Fler tips på övningar??

förösk föra över stanna till ljudet ptroo, så har du ett riktigt körkommando klart. Sen ska du bara lära in sss schhh hoooo puss jajaja.. back..smackning med :)

kanon ju, det är en swinger!

Lite låg, men kanske kan du höja sitsen eller sitta på något. Ok pris med. Min kostade likadant, visserligen en bullet.

Tack!
Tycker själv den ser väldigt intressant ut! :banana:
Om den nu bara inte är såld ...#orolig#.:cry:

Och så kommer vi till nästa fråga eller rättare sagt frågorna!
Hur vet jag om den passar min häst (finns ca 15 mil bort, så jag tar släp med mig när jag åker och tittar, lite långt att åka 30 mil två gånger)
Vilka mått ska jag kolla?
Skakel längden är det = med hästens mankhöjd eller??
Bredden antar jag (”lilla” magen ska få plats...)
Något annat?

längd till c ponny skulle jag tro vara minst 160. Det beror ju lite på skaklarnas utformning och var de sitter fast i vagnen.

Tänk på nu att denna rockarden är gjord för en skitsele tyvärr, och är alltså väldigt lätt fram. Det kan bli en del justeringar om du ska ha den till en riktig sele som jag förmodar du ska. annars :) :)

Man kan få svetsa nya skakelringar fram, bakseleringar bak och så ska ju svängel på såklart! Säg det till säljaren så kanske du kan pruta en 500 :- för det ska läggas ner två timmars jobb på den innan du kan ut o åka.
Och så sitsen förstås, som jag tror kommer att luta bakåt när du har skaklarna där de ska vara.
Synd att fabrikörerna inte gör vagnar till riktiga selar, så att folk förstår att de måste kasta sin skitsele.

Med min vanliga otur, så var den så klart såld:cry:
Typiskt när jag äntligen hittade en som såg vettig ut för dunderklumpan = jag, inte hästen alltså. Och som inte kostade så där vansinnigt mycket pengar...
Nåja, det är väl bara att leta vidare då!
(Om någon får veta om någon i Skåne för vettigt pris och som skulle kunna tänkas passa mig, så blir jag självklart jätteglad för tips!:banana: )

Och så var det ju det där med sele.
Blev lite chokad av det du skrev ovan, tog för givet att man kunde ha vilken sele som helst till vagnar, att man väljer en vagn och en sele.
Men du menar att man bara kan ha en sorts sele till denna, gäller det alla vagnar???
Har hittat en sele som jag tror skulle kunna passa mig och lilla hästen, är en som tar in från Tyskland, kostar 2,500:- + frakt. Hon använder den själv till Islandhäst och hon har även kört maraton med den.
Har inte beställt ännu, men tycker den har ett bra pris och ser bra ut.
Har ingen riktigt bra bild men skickar den jag har så blir jag glad över era expert kommentarer.
Men ska kanske inte göra så köpa vagn och sele, var för sig, om det nu är så att alla selar inte passar till alla vagnar...

http://www.v-klagstorps-islandshastar.se/retailers.html

Bläddra ner till andra bilden, som sagt ingen bra bild, men ni kan kanske få lite hum om den?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en kvinna på 26 år, ska köpa min allra egna häst 2017.. Ekonomin räcker till så det behöver jag inte få höra, det jag vill ha är...
Svar
15
· Visningar
1 777
Senast: kossankaj
·
Hästmänniskan Hej hopp allihop! Efter att ha ridit på ridskola och varit medryttare i X antal år känner jag sug på att köpa min första alldeles egna...
Svar
15
· Visningar
3 846
Senast: Kattennizze
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 372
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar