Ska börja köra min travare nu..

nexxa

Trådstartare
..men behöver tips och råd!
Han är en valack på 13 år. När han var väldigt ung (och fortfarande var kvar hos förra ägaren) så startades han inte helt "fräsch" i kroppen.Detta gjorde att han fick otroligt mycket mjölksyra (?) och vägrade ge allt, eller kanske de skulle kalla det tillräckligt?
Jag köpte honom som 7 åring och när han var 10 år reds han väl till och från, det blev väl inte så mkt av det hela då han skadade sig mkt i hagen, hade problem med tänder etc.Nu har vi ändå kämpat länge och väl och tyvärr lämpar sig hans "psyke" inte helt för att vara ridhäst.Därför funderar jag nu på att börja köra honom. Främst för att vi kommer "lulla" i skogen och han kommer inte ha press på att springa fort.

I allafall så undrar jag lite över all utrustning, har ju aldrig kört innan :o Men ni behöver inte vara oroliga jag ska få hjälp, och bli visade så det inte går helt tokigt till ;)

Men vad exakt behöver man för saker, och ska jag skaffa mig en sulky? Finns det olika sorter och vad lämpas sig för lite skogskörning :confused:
Ni får gärna slänga med en bild,tipsa om hemsida som säljer travsaker och gärna om vad man behöver etc.

Jag är tacksam för allt :bow:

Sv: Ska börja köra min travare nu..

Fröken_Skåne skrev:
..men behöver tips och råd!
Han är en valack på 13 år. När han var väldigt ung (och fortfarande var kvar hos förra ägaren) så startades han inte helt "fräsch" i kroppen.Detta gjorde att han fick otroligt mycket mjölksyra (?) och vägrade ge allt, eller kanske de skulle kalla det tillräckligt?
Jag köpte honom som 7 åring och när han var 10 år reds han väl till och från, det blev väl inte så mkt av det hela då han skadade sig mkt i hagen, hade problem med tänder etc.Nu har vi ändå kämpat länge och väl och tyvärr lämpar sig hans "psyke" inte helt för att vara ridhäst.Därför funderar jag nu på att börja köra honom. Främst för att vi kommer "lulla" i skogen och han kommer inte ha press på att springa fort.

I allafall så undrar jag lite över all utrustning, har ju aldrig kört innan :o Men ni behöver inte vara oroliga jag ska få hjälp, och bli visade så det inte går helt tokigt till ;)

Men vad exakt behöver man för saker, och ska jag skaffa mig en sulky? Finns det olika sorter och vad lämpas sig för lite skogskörning :confused:
Ni får gärna slänga med en bild,tipsa om hemsida som säljer travsaker och gärna om vad man behöver etc.

Jag är tacksam för allt :bow:

Tänk på att ha någon kör kunnig när du testar... den ivanliga fall "snälla o lugna" hästen kan bli väldigt, väldigt pigg... ;)

En rockard där ni kan sitta två stycken är ett tips tills du känner dig säker i körningen.

Om du tänkt dig att köra mycket i skogen på spåriga skogsvägar med en grässträng i mitten kan det vara bra att kolla så att "korgen" inte sitter så lågt att den tar i marken.

Skulle tro att Börjes har en del travutrustning om du vill köpa nytt utan att bli ruinerad. Vet inte hur kvalitén är på deras sele, men huvudlaget är helt ok om du inte kör så mycket.

Lycka till och kör försiktigt !

Jadå, jag vågar mig inte på det själv till att börja med ändå så :p

Okej! Ska kolla om jag kan hitta någon där som verkar vara lämplig! De flesta vägarna består av, som du säger gräs i mitten och grus på sidorna, fast vi har väldigt många "vanliga" hela grusvägar också.

Tack för svaret! :)

Bäst är förstås om du kan låna grejer första gångerna så att du vet att ni (du och hästen) gillar körningen.

Komplett utrustning kostar ju en slant även om det handlar om "ekonomivarianter".

Absolut! Personen som ska hjälpa mig har pysslat med trav innan.Jag har travträns och sele m tömmar redan så i stort sätt så är det väl en rockard som saknas o det tar han med sig !

Fröken_Skåne skrev:
Absolut! Personen som ska hjälpa mig har pysslat med trav innan.Jag har travträns och sele m tömmar redan så i stort sätt så är det väl en rockard som saknas o det tar han med sig !

Då borde det inte vara nåra problem... Lycka till :d

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 542
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 641
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen