Sjukt nervös inför tävling/träning?

T

Ticka

Jag blir helt sjukt nervös när jag ska iväg å träna eller överhuvudtaget när jag ska rida när någon tittar. Tävla får jag vänta med eller kanske aldrig göra det.... Har varit med på en westerntävling å svimmade när jag kom ut från banan pga all spänning som släppte.
Nu åker jag helst inte iväg med hästen pga min nervositet. Hon e lugn som en filbunke men det hjälper inte tyvärr!
Nån som har samma problem? Tips?

Sv: Sjukt nervös inför tävling/träning?

Nej, du är INTE ensam, även om inte vill erkänna det...

Här kommer lite tips:
- bjud hem folk till dig, som tittar på när du rider.
- ta med folk du känner när du ska träna
- åk ofta till andra eller till ridhus etc för att rida
- ta med din tränare till tävling
- åk till tävlingsplatser och rid utan att tävla, bara för att känna på atmosfären
- åk till tävlingar och rid på framridningsbanan
- ha alltid någon med dig som fixar (kör, sadlar, drar sadeln, tar din jacka, "klappar om" dig när du kommer ut)

- HA ROLIGT
det är ingen som bryr sig om ditt resultat, bara du själv...
det viktigaste är att du känner att du och din häst utvecklas

- och om det inte går
- HA ROLIGT HEMMA
man måste inte tävla:)

ska du tävla trail så fick jag ett SUPERBRA tips, innan varje moment, stanna och ta ett djupt andetag, lugna ner och slappna av.

prata med de andra ryttarna innan, du ska nog se att det är fler som är nervösa! kanske kan de ge dig tips?

ta med dig en peppande människa som kan hålla i hästen när du går och "gömmer" dig på toa/fik/whatever när du ska ta en liten "tyst minut" för digsjälv och slappna av ett ögonblick.

Jag är inte alls nervös för att träna inför någon, det är bara roligt och då är jag så koncentrerad på vad tränaren säger och på att jag gör vad han säger så jag tänker inte på att vara nervös.

Därimot på tävling, när man är ensam på banan utan någon som säger hur man ska göra och massooor folk sitter på läktarn och iaktar allt man gör, då kan jag inte undvika att bli så nervös att jag nästan sitter och skakar. puh. Det kanske har något att göra med min stora scenskräck.

Kan man inte ta några "antinervositetpiller"? ;)

Det enda jag kan ge som råd är att ta det lugnt.
Du är där för att ha roligt, du och din häst.
Tänk på att du inte är ensam...det är många fler än du och de är också inne på banan själva, i samma situation som du.

Man får bygga upp en lite mur runtomkring sig när man går..som en slags skygglapp. Fokusera på det du är där för..inget annat.

Jag är nervös ett par dagar innan tävling men när det väl är dags så känner jag inget.
Jag har aldrig egentligen varit nervös vare sig det gällt tävling med häst eller utställning med hundar.
Jag försöker tänka som jag skrivit ovan och det funkar jättebra.

Ja tänk; whats the big deal:banana:
Du ska ju inte på din egen avrättning;) så tänker jag.
Ta d lugnt bara men sen e vi ju olika somliga blir nervösa o somliga inte ,men d kanske beror på hur man tänker inför situationen eller att man bara har lätt o bli nervös .
Men d bästa e att utsätta sig för d,e nog en bra medicin tror jag att man känner sig bekväm o trygg i situationen.

Senast ändrad:

För träning är jag inte nervös. Tycker bara att det ska bli kul. Att folk tittar när jag tränar stör mig inte heller. Däremot vid tävling blir jag nervös innan. När jag väl är inne och rider glömmer jag bort att bli nervös eftersom jag får annat att tänka på men typ minuten innan man går in. När man står och väntar på att ryttaren före ska rida klart då är man rätt nervig kan jag lätt erkänna. Men jag tror att de flesta är nervösa vid tävling.

Har skickat PM till dig :)

Kramar Malin! ;)

Tack allihopa för tipsen!
Jag ska se till å dra mig ner till ropingträningarna här hemma, varesej jag e nervös eller inte :smirk: Nu får d va nog!
D va nån som skrev här att utsätta sig för d e nog bästa medicinen, precis som att träna hästar :) å d tror jag på.
Som sagt, tack för tipsen!:bow:
Bamsekram på er allihop!

Malin, du e en ängel, bara så du vet.
Vi ses på nästa träning :)
KRAM

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 801
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 760
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Behöver tips och råd. Hur man kan stärka självkänslan och självförtroendet. Är orolig och nervös varje dag, lider av svår ångest i...
Svar
18
· Visningar
2 773
Senast: Hollis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix