Sjukskrivning när?

coolia

Trådstartare
Vissa människor är sjuka ofta och andra nästan aldrig. Känslig fråga men hur dålig är du när du bestämmer dig för att inte gå till jobbet? I mina kretsar är vi väldigt pliktrogna och jobbar fast vi inte är friska. Mycket pga av ekonomin, tyvärr. Medans det finns folk som är ofta krassliga och stannar hemma. Personligen tycker jag att det är skrutt att folk kommer till jobbet fast de är sjuka. De smittar ner andra och de sitter mest av tiden.

Min gräns, vare sig det gäller skola/jobb, är när jag har feber. Då är det "too much". Annars har jag inget problem med att jobba eller plugga. Skulle jag vara hemma vid minsta symptom skulle jag få husarrestera mig i 6 mån per år (är ofta hostig och hes på vinterhalvåret - utan att för den skull faktiskt känna mig sjuk...)

Jag går till jobbet så länge jag känner att jag kan utföra ett bra jobb och jag inte har något supersmittsamt. Det har hänt flera gånger att jag känt mig lite dimmig i skallen när jag kommit hem från jobbet och då tagit febern - som visat drygt 39 grader :p
Jag har eget rum, så är jag sjuk kan jag stänga om mig och slipper därmed att smitta mina kollegor. När jag satt i öppet landskap var jag mycket mer restriktiv med förkylningar än vad jag är nu.

Det är väldigt blandat på mitt jobb. Vi har ett väldigt tungt jobb fysiskt så många sjukskrivningar går tyvärr åt till att vila kroppen för att något gör ont. Det gäller de flesta även om man försöker bita ihop så gott det går.

Av samma anledning, att det är väldigt fysiskt krävande så är jag hemma vid kraftigare förkylningar, feber och liknande. Inte alla stannar hemma för det av olika anledningar. En del tror ju på att svettas ur sig förkylningen. Funkar i regel sissådär bra och leder till att fler blir sjuka.

Förut stannade jag hemma vid minsta förkylning, för att jag helt enkelt blev däckad av det.
På jobbet i framtiden kommer jag stanna hemma om någon går till jobbet och har personer i sin familj som är magsjuka. Och i övrigt så är det bra att höra sig för om man har någon som är infektionskänslig.

Är alla friska på ens arbetsplats så kan man ju gå med en lätt förkylning, men är de inte det så bör man ju stanna hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är rejält svinigt och fruktansvärt respektlöst mot sina kollegor att gå till jobbet när de är sjuka.
Att gå hem o upptäcka att man har 39 graders feber är inte ok! För vissa kan faktiskt dö av en sådan sak! :mad:
Stanna hemma om du är sjuk!

När jag har influensa, magsjuka eller migrän...
Influensa & magsjuka för att jag inte vill smitta ner nån och migrän för att jag helt enkelt inte fixar att jobba i det tillståndet.

Kan känna att det här med att vara hemma sjuk kan bero lite på var man jobbar också. Nu jobbar jag så att jag sällan träffar någon men kan såklart "lämna kvar" smitta, som t.ex. magsjuka.
När jag jobbade på äldreboende så var jag hemma vid kraftigare förkylningar då det fanns de som var så svaga att de kunde dö av en vanlig förkylning.
När jag jobbade på förskola drog jag på mig alla barnens förkylningar så hade jag varit hemma pga. förkylning då så hade jag aldrig varit på jobbet.

Hittills oklart. Jag har aldrig varit hemma från ett jobb pga sjukdom. Senast jag var hemma pga sjukdom var i tvåan på gymnasiet (februari 2004), två dagar pga att jag tappat rösten.

Där jag är nu så stannar jag hemma om min reaktion är segare än normalt, kör truck inom industrin där det är tät med truckar och fotfolk.

Eftersom jag jobbar i ett vårdyrke träffar jag dagligen många människor och patienter och då fungerar det inte att jobba när man är jättförkyld. Så även om jag inte har feber så kan jag stanna hemma om jag är riktigt hängig, snorig och har ont i kroppen. Jag kan inte göra ett bra och säkert jobb om jag går till jobbet då.
För en mindre förkylning eller huvudvärk eller magont stannar jag inte hemma.

Jag stannar hemma om jag inte kan göra ett vettigt jobb.Där är min gräns.

Magsjuka har jag aldrig så det går ju bort. Förkylning - inte varje år. Vaccinerar mig, så influensan slipper jag.
Nu är jag sjukskriven för att jag helt enkelt inte klara att stå upp och inte klarar att vara koncentrerad mer än en kvart i taget.

Magsjuka, feber, natt med svajigt socker som däckar mig totalt så jag inte kan köra bil på morgonen och sover bort hela resterande dag för kroppen att återhämta sig.

Nu jobbar jag inte längre inom hotell och restaurang och kan med gott samvete vara hemma om jag bara är småkrasslig och ta med mig lite arbete hem om så skulle krävas. Vi är alla pliktrogna och gillar vårt jobb så det är inte mycket som håller oss hemma förutom just ovanstående då :D

Jag stannar hemma om jag inte kan göra ett vettigt jobb.
Är jag bara lite småförkyld och snorig eller lätt huvudvärk jobbar jag ändå.

Var även hemma en vecka efter att jag brutit näsan även fast jag mådde bra i övrigt efter ett par dagar. Såg så jävlig ut att chefen inte tyckte det var lämpligt att jag jobbade :p

Jag är hemma när jag är så påverkad att jag inte kan utföra ett vettigt jobb. Jag är väldigt känslig och drar på mig det mesta, så jag är tacksam för kollegor som resonerar som jag, det värsta jag vet är de som kommer förkylda till jobbet istället för att stanna hemma för de smittar garanterat ner mig.
Har suttit i kontorslandskap och det var hemskt, jag var sjuk nästan varje månad.

Mitt problem är förkylningar och influensa, magsjuk är jag aldrig. Däremot har jag aldrig behövt vara hemma för värk fast jag har kronisk sådan.

Att gå hem o upptäcka att man har 39 graders feber är inte ok! För vissa kan faktiskt dö av en sådan sak! :mad:
Stanna hemma om du är sjuk!

Fast alltså - jag blir inte särskilt feberpåverkad?
Hade jag tagit tempen på morgonen och den visat 39 grader så skulle jag så klart inte gå till jobbet. Men jag går ju inte direkt hem för att jag känner mig lite dimmig i huvudet och i övrigt kan göra ett bra jobb?! :confused:
Tempar du dig varje morgon innan du går till jobbet?

Jag har kontorsjobb med mycket eget ansvar och stor möjlighet att jobba hemifrån. Det är inte helt problemfritt vad gäller gränsdragningen för sjukdom, för "men du kan väl ..." hänger alltid outtalat i luften. Och visst, är jag lite förkyld och framförallt vill undvika att smitta kollegorna så är det jättebra att sitta hemma med datorn istället. I slutet av förra sommaren hade jag dock en period med ordentlig hosta och ihållande feber då jag till slut var tvungen att sluta även med hemmajobb och sova mig frisk. Det blev så långdraget att jag var tvungen att blanda in Försäkringskassan, vilket aldrig hade hänt förut. Eventuellt hade jag piggnat till snabbare om jag inte fortsatt försöka så länge.

Vissa människor är sjuka ofta och andra nästan aldrig. Känslig fråga men hur dålig är du när du bestämmer dig för att inte gå till jobbet? I mina kretsar är vi väldigt pliktrogna och jobbar fast vi inte är friska. Mycket pga av ekonomin, tyvärr. Medans det finns folk som är ofta krassliga och stannar hemma. Personligen tycker jag att det är skrutt att folk kommer till jobbet fast de är sjuka. De smittar ner andra och de sitter mest av tiden.

Jag är snål med att sjukskriva mig, och har två sjukdagar de senaste 6 åren. Karensdagen påverkar, liksom problem med att skaffa vikarie med kort varsel vilket gör att mitt jobb vanligen bara läggs över på en kollega... ngt som ger dåligt samvete och ökar på den generella stressen även för mig hemma.

Sjukskriver mig vid feber, vid magsjuka, vid påverkat allmäntillstånd, och om det finns smittorisk.

jag är nästan aldrig riktigt sjuk utan går mestadels och "småputtrar" dvs jag kan gå med en förkylning i 6-8v som aldrig riktigt bryter ut (ja jag har kollat upp att det inte är allergi) Min gräns går vid om jag känner mig rejält illamående, har feber, ont i halsen eller hostar/nyser i ett.

Kan välja att jobba hemifrån de gånger jag känner mig för sjuk att vara på jobbet men för frisk för att vara hemma

Jag stannar hemma när jag inte kan göra ett bra jobb.
Jag stannar inte hemma för att hålla andra personer friska. Så mycket människor man träffar i kollektivtrafiken, affären, ute på gatan osv osv så tror jag inte att det gör varken från eller till om jag inte är helt frisk. Däremot spritar jag händerna och försöker hålla en allmänt bra hygien, alltid.
Hade jag jobbat någonstans där kollegorna inte träffade så mycket annat folk så att det finns en realistisk chans att hålla dem friska, ja då hade jag absolut kunnat tänka om.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka