Sjukskrivning, havandeskapspenning...?

Minta

Trådstartare
Ni som varit sjukskrivna under graviditeten, har ni varit det hela tiden eller har ni fått havandeskapspenning den sista tiden?

Jag är sjukskriven i en månad nu, vilket jag hoppas blir förlängt iaf ytterligare en månad sedan.
Men funderar på om det bästa vore att söka havandeskapspenning för de sista månaderna istället för att vara sjukskriven då. Jag borde inte ha några problem att få hp beviljat.
Och så kanske försäkringskassan inte grinar lika illa då, heller?

Är i v. 21 ca (har inte bästa kollen på det :crazy: )

Sv: Sjukskrivning, havandeskapspenning...?

Tja, har du ett jobb du FÅR hp för så är det ju bäst att få det beviljat! Man får väl mer pengar då dessutom än om man är sjukskriven... ? Eller? Är inte säker. Jag skulle iaf hellre vara hemma på hp än vara sjukskriven. Fast jag har inte ett sånt jobb :)

Jag var sjukskriven 50% från typ v 17 och blev sjukskriven 100% i v 27 tror jag det var. Sjukskrivningen var fram till BF och avslutades när Elina föddes i v 38+0 (det gick automatiskt från FK).

Fast min läkare sjukskrev 1-2 månader i taget, han sa att FK tyckte det var bättre så.Jag hade inga problem ALLS med FK, och jag var sjukskriven för foglossning och har kontorsjobb.

Om du nu får full HP så måste det ju vara bättre!
Men jag blev dock sjukskriven och sökte sedan HP och fick det bara på 50%. MEN då fick jag inte gå 50% på HP och 50% sjukskriven för försäkringskassan! Utan valet var att antingen jobba 50% och ha HP eller att försöka bli sjukskriven heltid! Nu blev jag väldigt dålig i samma sväng så det slutade ändå med heltidssjukskrivning...
Alltså "sjukskrivning gäller över HP"...

Jobbar som personlig assistent, så det borde inte vara omöjligt att få hp.

Jag får prata med min läkare och skicka in pappren för hp och hoppas på det bästa. :laugh:

Jag jobbar i butik och de räknade inte kassaarbete som ett tugnt arbete utan bara lyften därav bara halv HP. De tyckte att jag kunde gå dit och jobba mina timmar i kassan... Har du tunga lyft så bör det inte vara några bekymmer att få...

Sjukskriven v. 12-18 och sen HP de sista 90 dagarna föra BF. Hade jag inte fått HP beviljat hade min läkare sjukskrivit mig. HP och sjukskrivning är i princip samma sak. Är man sjukskriven tycker FK man kan fortsätta vara det till BF, det är ingen idé att starta ytterligare ett ärende för HP. När det i princip är exakt samma sak.

Efter min sjukskrivning jobbade jag knappt 50% jag gick så länge jag orkade sen åkte jag hem. Väldigt snälla chefer :D

Senast ändrad:

Ok. Då kanske det bästa är att fortsätta vara sjukskriven?

Ja, läs vad som står på FK hemsida, tror t.om det står där att de tycker man ska fortsätta vara sjukskriven.

ska kolla där igen. Tycker fk´s sida är så rörig.

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 854
Senast: vtok
·
Kropp & Själ Det verkar vara helt hopplöst att få. Jag väntar och väntar men inget händer. Jag rasade mentalt ganska snart efter att semestern tog...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 828
Senast: akleja
·
Skola & Jobb Obs, rent hypotetiskt scenario, jag är inte sjukskriven eller planerar att bli det. Hur funkar det om man är sjukskriven 50 % och rent...
2
Svar
28
· Visningar
4 027
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 660
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V