Sjukskriven under föräldraledighet?

BuenoBull

Trådstartare
Jag har fått operationstid i oktober för min hallux valgus, kommer alltså behöva hoppa på kryckor några veckor. Jag väntar barn i augusti. Hur löser man det praktiskt med barn, hund och kryckor på samma gång? Att man får sjukskrivning fattar jag ju, men kan min sambo (pappa till barnet) ta VAB under denna tid eller ska jag klara av att ta hand om allt själv? Kommer att operera en fot i taget så helt handikappad blir jag ju inte, även om jag har svårt att se framför mig hur jag ska linka fram med barnvagn, kryckor och hund ute :p

Sv: Sjukskriven under föräldraledighet?

Nej, vård av sjukt barn blir nog svårt eftersom barnet förhoppningsvis kommer må bra. Däremot kan han vara föräldraledig om du är sjukskriven. Att bära och lyfta barn stående på ett ben verkar olämpligt.

Hade barnet varit över åtta månder då hade din sambo kunnat ta tillfällig fp pga ordinarie vårdades sjukdom. Nu får han ta av era fp dagar istället. Om du inte kan få hjälp av någon annan nör han jobbar :)

Delvis KL

Tack båda för svar! :) Misstänkte nästan att det var så men min mamma svamlade nåt om VAB, därför jag undrade.
Och ja - förhoppningsvis ska barnet må bra :p

Jag har gjort samma operation på ena av mina fötter och jag kände mig sjukt handikappad! Tror INTE du ska ha en nyfödd samtidigt som operationen om du är ensam hemma med barnet. Skjut hellre fram operationen.

Tror inte heller att FK är så sugen på att betala ut sjukpenning till någon som är ensam hemma med ansvar för barnet så att säga, dvs egentligen skulle ha föräldrapenning. Risken är att de drar in sjukpenningen och att man blir återbetalningsskyldig - ovasett om man faktiskt är sjuk eller inte.

Jag har gjort samma operation på ena av mina fötter och jag kände mig sjukt handikappad! Tror INTE du ska ha en nyfödd samtidigt som operationen om du är ensam hemma med barnet. Skjut hellre fram operationen.

Jo, jag har tänkt tanken men har väntat rätt länge på att få tid och vill gärna ha op klar när jag kan gå tillbaka till jobb sedan. Har så pass ont efter en arbetsdag att jag blir handikappad = kan inte jobba stående/gående. Åtminstone inte heltid om jag även ska fungera i vardagen.

Tror inte heller att FK är så sugen på att betala ut sjukpenning till någon som är ensam hemma med ansvar för barnet så att säga, dvs egentligen skulle ha föräldrapenning. Risken är att de drar in sjukpenningen och att man blir återbetalningsskyldig - ovasett om man faktiskt är sjuk eller inte.

Så tanken är att man ska vara sjukskriven men ändå ta av sina föräldradagar? Det är ju lite konstigt måste jag tycka isf... måste jag kolla upp!

Så tanken är att man ska vara sjukskriven men ändå ta av sina föräldradagar? Det är ju lite konstigt måste jag tycka isf... måste jag kolla upp!

Det är vad jag fick veta av handläggaren på FK i alla fall. Jag är heltidssjukskriven sedan många år och nu gravid med bf i maj. Handläggaren menade att om jag ska vara ensam hemma med bebisen så måste jag ta föräldraledigt, men att jag då får räkna med att det givetvis blir att jag själv väljer att bryta min sjukskrivning. (Dvs det kan ifrågasättas om jag verkligen har rätt till sjukpenning när jag söker om ny period sen). Jag får givetvis inte vara ensam hemma med mitt barn när jag är sjukskriven, för är jag frisk nog att ta hand om barnet så ska jag ju inte ha sjukpenning.

Med andra ord så måste sambon ta all föräldraledighet hos oss. Hur vi ska göra med de 60 dagar som jag inte får överlåta vete tusan... får väl låta dem brinna inne eller nåt eftersom det kommer at bli permanent sjukersättning för min del framöver - och då kan man VERKLIGEN inte vara mammaledig enligt hon på FK. :angel: :confused:

Hur vi ska ha råd med att han är hemma så länge på heltid vet jag inte riktigt heller, men det handlar väl om prioriteringar som vanligt.

Nä, det är "nog" inte tänkt så generellt....
kolla upp det där själv direkt med kassan utifrån Dina/Era förutsättningar!

. Jag får givetvis inte vara ensam hemma med mitt barn när jag är sjukskriven, för är jag frisk nog att ta hand om barnet så ska jag ju inte ha sjukpenning.

.

Inte för att vara otrevlig men jag tycker att det är helt rimligt. :o
Min man är hemma en dag/vecka med vår dotter. Kunde jag skulle jag vara f-ledig med henne istället för maken, och då isåfall vara sjukad på 80 % och f-ledig på 20.
Nu kan inte jag ta hand om vår dotter själv ens en dag i veckan (vi provade första veckan jag var sjukad men då fick maken komma hem efter halva dan) :o

Inte för att vara otrevlig men jag tycker att det är helt rimligt. :o
Min man är hemma en dag/vecka med vår dotter. Kunde jag skulle jag vara f-ledig med henne istället för maken, och då isåfall vara sjukad på 80 % och f-ledig på 20.
Nu kan inte jag ta hand om vår dotter själv ens en dag i veckan (vi provade första veckan jag var sjukad men då fick maken komma hem efter halva dan) :o

Ojdå det blev visst lite missuppfattning här.

Jag menade precis vad jag skrev - att jag givetvis inte ska ha sjukpenning medan jag är ensam hemma med barnet - då är jag ju föräldraledig. (Jag får dock inte vara föräldraledig 50% och sjukad 50% till exempel, utan det är heltid som gäller - enligt samma handläggare)

Det jag protesterar mot är att jag "sätter mig själv i skiten" med min sjukpenning om jag avbryter/pausar min sjukskrivning för att vara föräldraledig. Dvs att jag riskerar att inte få vidare sjukpenning senare eftersom jag varit föräldraledig. Nu har ju vår plan varit att sambon ska vara hemma så mycket som möjligt eftersom jag trots allt är sjukskriven av en anledning och inte vet hur mycket jag faktiskt kommer att orka/klara. Dock hade vi ju velat lägga upp det som vi själva vill och som jag känner att jag klarar av.

TS - Ja kolla absolut upp vad de säger till just dig! Om det är nåt jag har lärt mig under åren är att det mesta är en tolkningsfråga ;)

Ojdå det blev visst lite missuppfattning här.

(Jag får dock inte vara föräldraledig 50% och sjukad 50% till exempel, utan det är heltid som gäller - enligt samma handläggare)

Dvs att jag riskerar att inte få vidare sjukpenning senare eftersom jag varit föräldraledig.

av

Ja, nu fattar jag ändå mindre, ;)

Varför skulle inte du få vara hel eller halvtidssjukad/f-ledig som alla andra? :confused: då skulle ju din sambo kunna jobba halvtid och vara f-ledig halvtid? fast det kanske är svårt att reglera eftersom han jobbar som personlig assistent..? (om jag kommer ihåg rätt?) ...

Fast din rätt till sjukpenning ska väl grundas på din hälsa och arbetsförmåga. Att vara f-ledig är ju nödvändigtvis ingen barnlek men det är ju helt annorlunda jämfört med att gå till ett jobb. Skulle din hälsa/arbetsförmåga ändras av att din ersättning heter f-penning eller vaddå?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, nu fattar jag ändå mindre, ;)

Varför skulle inte du få vara hel eller halvtidssjukad/f-ledig som alla andra? :confused: då skulle ju din sambo kunna jobba halvtid och vara f-ledig halvtid? fast det kanske är svårt att reglera eftersom han jobbar som personlig assistent..? (om jag kommer ihåg rätt?) ...

Fast din rätt till sjukpenning ska väl grundas på din hälsa och arbetsförmåga. Att vara f-ledig är ju nödvändigtvis ingen barnlek men det är ju helt annorlunda jämfört med att gå till ett jobb.

Jadu det är för mig också en gåta, men det var vad jag fick veta av FK i alla fall. Det hade visst med min sjukdom att göra och min vidare rätt till sjukpenning, den kommande ansökan om stadigvarande sjukersättning (får jag den så får jag absolut inte vara föräldraledig alls utan då MÅSTE sambon ta ALLA föräldradagar).

För sambons arbetsgivare hade det inte varit något problem med deltidsarbete/föräldraledighet. Vidare utfrågning och diskussioner med FK kommer förstås att föras... men jag börjar lessna på det här och arbetsgivaren måste ju meddelas i tid.

:confused:
Alltså det där låter verkligen jätte-jätte-JÄTTE konstigt ........
Rätten till sjukpenning och sjukpension ska ju baseras på hälsa och arbetsförmåga..... är det skillnad på olika sjukdomar då eller?
Ja, f-kassans vägar är outgrundliga....

Senast ändrad av en moderator:

amen :)

TS - sorry för trådkapet!
Kolla bara upp noga om det är ok att vara hemma sjukskriven med barnet om du klarar av det, eller om pappan bör ta föräldraledigt och när han måste meddela arbetsgivare, FK osv så att det inte ställer till det för er!

För din del som vad jag förstår är långvarigt sjukskriven så förstår jag att du inte kan vara delvis sjukskriven och delvis föräldraledig. När du är föräldraledig så baseras sjukskrivningen på huruvida du kan ta hand om barnet eller inte och om du behöver vara sjukskriven så kan du ju inte ta hand om barnet. Det är ju också så att om du klarar av att ta hand om ditt barn så kan du också klara ett flertal arbete eftersom att ta hand om en bebis är ganska tufft så det är därför din fortsatta sjukskrivning är i farozonen.
Jag skulle därför råda dig att tänka över flera gånger om du verkligen tror att du kommer klara av att ta hand om bebisen ensam så att det inte blir dumt med din framtida ersättning. De 60 dagarna kvittar ju egentligen i det långa loppet. Det är många par som aldrig tar ut dem.

Som jag skrev ovan så var alltså planen att sambon skulle vara hemma på heltid från början, i alla fall tills vi vet hur mycket jag klarar av och hur länge det tar innan min kropp är tillbaka på för min del funktionell nivå. Det har aldrig varit på tal att jag skulle vara hemma sjukskriven med barnet medan sambon jobbar givetvis, jag ber om ursäkt om det lät så. Dumt formulerat av mig i såna fall.

Heltid och halvtid är ju ganska stor skillnad och nej jag förstår inte varför man inte kan dela på det så.. men förhoppningsvis får jag fler svar och mer klargörande av handläggaren till veckan.

Vad gäller min sjukdom osv - nej att "klara av att ta hand om mitt barn" betyder inte att jag klarar av ett flertal arbeten. Jag ger mig inte in i den diskussionen här. Över huvud taget.

Senast ändrad:

Vad gäller min sjukdom osv - nej att "klara av att ta hand om mitt barn" betyder inte att jag klarar av ett flertal arbeten. Jag ger mig inte in i den diskussionen här. Över huvud taget.

Jag menar inte att jag tycker det utan att det är försäkringskassans bedömning i de fallen jag har och har haft insyn i. Jag menar mer att det kan vara bra att veta.

Aha ok, sorry att jag hugger direkt på såna formuleringar - jag är så himla less på det bara.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 235
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30