Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min pålle har peppar peppar alldrig skadat sig under min ägo,så det jag har,Av det jag kommer i håg:
bomull
sax
jodopax + diverse andra krämer,salvor osv
koksaltlösning
bandage,har oxå vet flex(självhäftande)
termometer
handuk
steril handtvätt
kompresser
tejp
(har säkert mer men detta var vad jag kom ihåg)
sen har jag diverse bandage,plåster,alvedon mm för mig själv i fall olyckan skulle vara framme
mvh/Arabizar
min sjuklåda:
jodopax + en annan flaska att blanda upp den m vatten.
bomull
kompress/gasbinda
sax
tejp
svamp
helsoan el liknande
bandage,självhäftande,du vet de i olika färger (?)
termometer
handduk kan va bra
ehh...vad e' det mer
håll koll på grejorna så de är rena oxå
se det viktigaste; mobil med dig på stallet och veterinärens tel ska väl helst ligga din din telefonbok..
Det här är saker jag försöker att ha i mitt stallapotek.
Stetoskåpp (stavas det så)
Termometer
tvåll
koksaltslösnig
alsolspritt
Trätjära
Jodopax
Bumull
Kompreser alltid två storlekar
Gasbinder
Fetvad
Elsttiska lindor
rena padar
Yllelinder
Kalla omslag
Varma omslag
Hovkniv
Liniment
Steril sax helst två st.
Hellosan salva
Skilingaryd salva
sårpudder
vaselin
Idominsalva
Hirudoidsalva(Dena salva används då man ex vis tagit ut en kanyl och får en underhudblödnig. inte vesäntlig att ha i alla stallapotek då jag har en häst med en död ven i halsen.)
Spruter och kanyller (måste enligt lag förvaras inlåsta)
Pincett
Svamp
Ficklampa
Ibland finns det plåster.
Nej men djursjukvådare. stetoskåpet kan vem som hälst bestäla från en vetrinär. Kostar från ca 200kr. Kanyler och spruter. Jag tar till vara gamla spruter och kokar dem så de är jätte bra att ha då man skall ge vitaminer, göra rent sår medmera.
ta inte bort stetoskåpet för det är mycket bra och ha om du tex. hittar din häst liggande i boxen och verka sjuk så då är det ju bara å ta fram det och lyssna om det kanske rör sigg om kolik
det är bra att ha så köp ett du =)
Undrar samma sak. Min jodopax står lååååångt in i hyllan, används mkt mkt sällan...
Min sjuklåda är välfylld, eller som veterinären sa sist lite halvfnissande; överfull (som det kan bli...) Tror det är lättare och göra en lista på vad jag Inte har i den faktiskt
jodopax
bomullstussar
kompresser
självhäftande linda
helosan
skillingarydsalva
nån "mirakelsalva" som fungerar på allt
idominsalva
termometer
karledssalva
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.