Sjuka marsvin?

E

Elwis_86

Mina marsvin har knappt druckit nånting sen igår morse. Jag jar gett dom persilja och annat gott. Men dom verkar inte vilja ha det, för dom har inte ens smakat på det.

Det ena marsvinet vill inte göra så mkt. Pratar och så, men vilar mest. Var så tyst inatt så jag nästan blev lite orolig av mig.

Vad kan det vara?

Sv: Sjuka marsvin?

Ok, så ingen av de två (?) äter eller dricker och de värkar lite nedstämda de senaste 24h, det där med att inte äta låter inte bra alls...
De värkar inte ha ont, snoriga eller så? De bajsar å kissar normalt?
Hur gamla, vad för kön?

Jo ena är piggare än den andra. Det är 2 hanar som jag bara haft i 2 veckor. Dom är ca 10 v gammla.
Dom bajsar och kissar normalt. Inte snoriga heller.
Men jag tog en liten avmasknings spruta och spruta i dom lite vitaminer, och den som är slö drack som tusan. Så antagligen har dom inte kommit åt flaskan så bra. Men han som är slö lägger sig lixom på sidan. Sen reser han sig, sen så läggr han sig åt andra hållet.

Kan det vara nått i magen?

dom verkar inte vara förlamade eller svårt att röra på sig? i så fall kan det vara c-vitaminbrist och då ska du ta askorbinsyra (ren c-vitamin) eller c-vitamin brustablett och lösa i vatten och spruta in i munnen på dom och se till att de få i sig så mycket som möjligt, får de i sig för mycket c-vitamin kissar de bara ut det så det är ignen fara. Vitkål är mycket c-vitamin i också.

Om du släpper ut dem, springer de någonting då?
Som Gadriel var inne på, den har inte svårt att röra bakbenen?
Jag tycker det låter lite oroväckande med så ungt marsvin som inte äter och inte busar. Pågår det mer än något längre skulle jag nog helt klart försöka komma till vetrinär.

Okej! Vi spruta i han vitamin blandning igår. Men ska köpa ren c-vitamin idag som vi kan spruta i han. Han ser ut att ha svårt att röra bakbenen. Lägger sig med framdelen åt sidorna.
Den andra rör på sig som vanligt.

Elwis_86 skrev:
Okej! Vi spruta i han vitamin blandning igår. Men ska köpa ren c-vitamin idag som vi kan spruta i han. Han ser ut att ha svårt att röra bakbenen. Lägger sig med framdelen åt sidorna.
Den andra rör på sig som vanligt.

Då är det troligt det är c-vitaminbrist. SKynda dej att få i dem så mycket c-vitamin du kan, ta även den som är friskare för säkerhets skull. Har du kanske bara gett dem morot eller grönsaker med mest vatten i? Vitkål bör du ge ofta för det är mkt c-vitamin i, morot, sallad och gurka är inte särskilt mycket vilket man kanske inte tänker på.

Lycka till och berätta sen hur det går!

Idag så har jag sprutat i honom vitaminer.
Nu för ca 10 min sen så spruta jag han igen. Sen så släppte jag in honom i buren igen, så vände jag mig om och hörde att han drack ut flaskan. Det är väl ett gott tecken?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 329
Senast: Enya
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar