sjuka barnkläder!

Sv: sjuka barnkläder!

jag gav upp med att köra barnkläder till min systerdotter då jag såg en bhliknande sak för barn runt 1 år.. jag fick känslan "pedofil" och gick ut. :crazy:
 
Sv: sjuka barnkläder!

Vilken otrolig kunskap om barn....:bow::devil:
Barn ska inte "bantas". Barnen ska isf ges rätt kost, inte "bantas" ett barn ska inte gå NER i vikt utan växa ikapp sin vikt.

så min normalstora tvååriga dotter måste alltså banta för att hon är född tjej? eftersom hon utan problem kan ha killkläderna men måste gå upp en eller två strl på flicktröjorna och inte kan ha några byxor alls - av de kläder som säljs på "mitt" lindex... vilken härlig dubbelmoral och det synsättet skapar ju inga snedvridna kroppsideal...:angel:
 
Sv: sjuka barnkläder!

*kl*
Vill bara inflika att Lindex numera inte har någon "slim fit"-kollektion, enligt butikschefen på min lokala butik så var inte efterfrågan på dessa plagg tillräckligt stor.

Jag har iaf inte uppfattat att Lindex har extremt små storlekar, tycker att HM i så fall har mindre storlekar.


enligt måtttabellen på Lindex nyöppnade webshop så finns det en slimline från strl 128... och i våras fick jag ett par jeans till dottern som var slimline - det var dessutom de byxor som min mamma blev rekomenderad att köpa av personalen på Lindex när hon frågade efter ett par byxor till en normal tvååring... (det var för övrigt när jag slulle byta dessa på "mitt" Lindex jag insåg att det inte fanns ett endaste par byxor av jeanstyp" däe som skulle passa min dotter)

eftersom jag köper kläder till dottern på HM och det finns byxor där som passar så skulle jag inte säga att de har mindre storlekar...
 
Sv: sjuka barnkläder!

Så bra, då kanske även mitt barn kan hitta byxor som passar ;) Jag frågade specifikt om de smala byxorna eftersom vi har svårt att hitta byxor som passar (de som är tillräckliga i benen är för stora i midjan).
 
Sv: sjuka barnkläder!

Smiter in från U :angel:

Jag förstår verkligen om man blir upprörd över att en klädkedja har smala storlekar som normalbyggda barn inte kan ha, men precis som det finns kläder för mulligare måste det finnas kläder för smalare barn också.

Mellan kanske 4 och 9 års ålder var jag väldigt smal, och kunde bara handla kläder på en affär, JC. Kläderna från H&M, Lindex och KappAhl satt i princip inte kvar. Och jag var inte ensam om det, många av mina dåvarande kompisar hade samma problem. När de gjorde om JC-storlekarna så att de blev bredare stod vi där och kunde inte köpa kläder på vanliga kedjor längre.

Det är ju olyckligt att den enda kedjan som finns i din närhet har smalare storlekar än de andra affärerna, men det måste ju finnas något för de smala också (även om man kan tycka att det borde räcka med en kollektion, och inte hela barnsortimentet). Det innebär kanske att föräldrar tar illa vid sig och uppfattar det som att affärerna gör för små storlekar för att idealet är att vara smal. Jag tror inte att det är tanken när det gäller små kläder, men det finns efterfrågan på smala kläder och så länge efterfrågan finns kommer det att säljas. Det finns ju affärer som har både normalsmala och bredare kläder, det är väl inte mer än att man håller sig till dem?


aha - om det bara vore så konsekvent att Lindex (hos mig) hade smala barnkläder så skulle jag inte gnälla lika mycket... då hade det ju funnits en tanke bakom vansinnet - att nischa sig mot smala barn... men - de har inte smala kläder till killar!!! det vet jag eftersom jag samtidigt har en normalviktig dotter har en som som är väääääldigt smal... och varje gång jag hör rykten om att "nu har de fått in tighta jeans" så har jag kilat in (jobbar ett kvarter ifrån) och det finns inget i hela affären...

OCH det är faktiskt inte så att barn generellt sätt har olika storlekar beroende på kön innan de kommer upp i puberteten i alla fallai nte när de är så små som två år...

kan ju tilläggas att Lindex har väldigt bra babykläder upp till strl 86 - det är när man kommer över till småbarn som det blir galet... samma sak så har de jättemycket fina kläder på pojksidan upp till strl 122 - sen är det tomt... fast så är det ju med de flesta stora kedjors kläder - tyvärr - hade en disskussion om det här med en butikschef på Kappahl som inte alls förstog att 7-åringar ofta hade mjukisbyxor inomhus på vintern eftersom det var mycket skönare än jeans under overallen och att det vore bra om det fanns att köpa... och att jag som mamma inte riktigt tyckte att min "ettagluttare" skull klä sig som en "minitonåring" bara för att han har långa armar och ben och behövde kläder över strl 122...
 
Sv: sjuka barnkläder!

Mina normalstora, normalhullade döttrar måste vara 2 unikum då, eftersom de alltid kunnat ha kläder från Lindex och HM...

Antagligen är deras mått exakt de som de går efter, vilket säkert är jättebra för dig, men för oss med andra typer av barn blir det lite besvärligt... Jag har visserligen en tunn tjej, vilket har sina problem det oxå, men det är ialla fall lättare att hitta kläder som sitter uppe, vilket i sig är skrämande eftersom jag själv tycker att hon ibland är för tunn... Men jag måste tänka mig för när jag handlar, för handlar jag "killkläder" så måste jag gå ner i storlek annars får jag lägga undan det tillsvidare...
 
Sv: sjuka barnkläder!

Inte ligger någon av dem mitt på kurvan och de är inte lika varandra i kroppsbyggnad eller längdmässigt heller.
 
Sv: sjuka barnkläder!

Hallå? Det var inte jag som skrev att barnen skulle bantas!?
Jag svarade på ett inlägg från ngn som ansåg att barnen borde bantas..då jag skrev att man inte "bantar" barn.

så min normalstora tvååriga dotter måste alltså banta för att hon är född tjej? eftersom hon utan problem kan ha killkläderna men måste gå upp en eller två strl på flicktröjorna och inte kan ha några byxor alls - av de kläder som säljs på "mitt" lindex... vilken härlig dubbelmoral och det synsättet skapar ju inga snedvridna kroppsideal...:angel:
 
Sv: sjuka barnkläder!

*KL*

Min dotter 2,5 år..är helt normalbyggd...men flertalet byxor i tjejkollektionerna är för små! Droppen var när jag fick ett par byxor av en kompis til dottern..i low cut modell (jeans)..läckert när blöjan sticker fram?

Sonen är en riktig smalis..så där inhandlas byxor på tjejavdelningen som passar då "baggy" hasar ner till knäna på honom..

Dagens barnkläder är i mitt tycke absurda! Det är tight, opraktiskt och så himla könsspecifikt! Skitirriterande! Tacka vet jag 70-tal & danska trendmärken (Ej Sikke Lej, Drappadot, Katvig osv)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Har en normallång spinkig son, som jag inte har svårt att hitta kläder till, så jag kan inte säga att jag har reflekterat över att det ska vara några större skillnader..

Nu är ju han dock 16 år, så det är ju ett tag sedan jag köpte småbarnskläder åt honom ;)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Jag är så trött på allt rysch-pysch, rosa o gulligull så jag har faktiskt gått över till en del pojkkläder till min 3-åriga dotter. Bla så är HMs pojkjeans för 99:- helt utmärkta, passar längre, sitter jättefint och ffa skönt!
 
Sv: sjuka barnkläder!

Håller med!! (Även om en del rysch-pysch har smugit sig in i garderoben, till min stora förskräckelse...Dock även i sonens garderob..rosa är en FIIIIN färg)

Jag är så trött på allt rysch-pysch, rosa o gulligull så jag har faktiskt gått över till en del pojkkläder till min 3-åriga dotter. Bla så är HMs pojkjeans för 99:- helt utmärkta, passar längre, sitter jättefint och ffa skönt!
 
Sv: sjuka barnkläder!

*KL*

Något som är SJUKT är väl bikinisar till 6månaders???
Jag spyr på det. Fy vad sjukt. Inte fan har 6månaders tuttar!
Min dotter (2år) behövde nya badbyxor...väl i affären insåg jag att det tydligen är trekantsbikini som gäller! Hallå? Till en 2-åring?

Never! hon fick ett par sjyssta "kill"-badbyxor & ärvde 2 baddräkter.

Håller med silverkejan om Tradera! Tradera regerar! Superfina kläder till sjyssta priser, köper gärna retro & unisexplagg (även om dotterns garderob svämmar över av "söta" rosa plagg...:angel:..vet inte vart mitt genustänkande tog vägen...:o)
Min sexåring vill ff helst bada naken :D
 
Sv: sjuka barnkläder!

Mina normalstora, normalhullade döttrar måste vara 2 unikum då, eftersom de alltid kunnat ha kläder från Lindex och HM...
Jag tycker det är astronomisk skillnad i storlekarna hos de tre största kedjorna som för barnkläder. Mest normala har HM, sen kommer Lindex och Kappahl slutade jag handla på för 9 år sedan då jag tröttnat på att byta tillbaka kläder som mina barn kunde tälta i fast jag köpt den storlek de borde ha efter den längd de var uppmätta till...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp