sjuka barnkläder!

Sv: sjuka barnkläder!

Vi som har lantbrevbärare har det ännu bättre, en regning dag så kom han in med pakten för han tänkte att de inte skulle bli blöta! :love:
Ja, jag som flyttat till stan handlar knappt på internet och postorder och liknande längre eftersom det är så meckigt att gå till utlämningsställena jämfört med att få paketen levererade av lantbrevbäraren i växthuset :)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Kappahl slutade jag handla på för 9 år sedan då jag tröttnat på att byta tillbaka kläder som mina barn kunde tälta i fast jag köpt den storlek de borde ha efter den längd de var uppmätta till...


Då kanske det är KappAhl vi ska börja handla på?? :confused:
Vi som har knubbiga barn, menar jag. Jag har iofs aldrig gillat deras sortiment riktigt.

Fast dotterns pappa köpte faktiskt avslutningsklänning till dottern just på KappAhl i år och den klänningen ligger på 170 till min 145 cm långa tjej... Så dom kanske har börjat gå i dom andras fotspår på senare år då?
 
Sv: sjuka barnkläder!

Jag var inne på kappahl idag och roade mig med att jämföra klädstorlekar idag. Hjälp vilken skillnad på plaggen! :eek:

Dottern som är dryga 80cm lång och knubbig rymdes väl i en killtshirt i stl 80, den satt så som jag önskar att barnkläder ska sitta, ledigt, och bekvämt. För att komma upp i samma vidd på en tjej-tshirt var det 98-104 som gällde :mad::eek: Mellan två t-shirtar i stl 98 så skillde det 14cm på bredden när de låg på varandra... Det känns ju löjligt, jag vill helst inte att dottern ska ha tajta toppar ännu, det är inte särskilt ledigt att springa-gräva-klättra i, men ska jag då behöva gå upp till stl 98-104? :crazy: Det går väl an nu när det är kortärmat som gäller, men till vintern? Fålla upp kläder sådär 15cm?! :crazy: Jag handlar sällan eller aldrig i dessa affärer utan vi köper begagnat (tradera:love:), men vi har bla fått t-shirtar från kappahl/lindex/hm som är i stl 92 och sitter som korvskinn, omöjliga att få på när man badat i poolen ute och är lite fuktig och glider upp hela tiden. Värdelöst! :mad:

För att gnälla lite till så undrar jag varör alla barnskor är så smala och trånga? Om man bortser från pax, så finns det inga skor som går på dotterns bulliga fötter. De är inte "extraordinärt" tjocka, men lite runda så som många småbarns fötter är. Vi provade oss igenom flera butiker idag (som ingen hade pax) och för att hon skulle kunna få i fötterna så var hon tvungen att ha stl 24 :confused: (hon drar stl 21-22 på pax) Det fungerar ju inte! *mutter*

Det var dagens gnäll! :angel:
För att
 
Sv: sjuka barnkläder!

EXAKT det jag menar !!

Precis sån skillnad är det.

Eskil har 104 i flera "tjejtröjor" och 86 i killmodeller. Snacka om att ärmarna blir långa :p

Men till min fasa har jag sett att det är samma med skor.

Han ville ha jympaskor med rosa hjärtan på Maxi - de var 2 storlekar trängre än motsvarande svart-grå :eek::eek::eek:
(så kolla Maxis killskor, de är ofta rymliga)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Jo...

Det känns ju liite skumt att köpa kläder i stl 98-104 till en 14-månaders unge, bara för att man inte vill ha korvskinn...?! :crazy:

Det går ju att köpa rena killplagg, men de är oftast så tråkiga:svarta, mörkgrå, marinblå, gärna med flames, spindelmannen eller annat jag inte gillar på små barn. Tjejplaggen är ofta mkt rych-pysch, men hellre färgglatt med blommor och giraffer, än mörkt med actionfigurer.:crazy:

Kan jag inte få rymliga, bekväma plagg i klara färger, kanske med ngt kul mönster/tryck, som dessutom är billiga? Dottern smutsar ner många uppsättningar kläder varje dag, då köper man inga skojiga unisexplagg för 3-4dubbla mot lindex/hm/kappahl (eller 50-dubbla mot traderas billigaste plagg :angel:)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Man ärver och köper på second hand eller tradera.

Jag har haft tur och fått en del riktigt gamla kläder, de är ju som bekant bättre, det här tajta modet är en ganska kort historia.

Pop har en rätt schysst unisexkollektion med rosa och raka modeller till båda könen.
StreamImage.aspx

Fast de är ju svindyra till ordinarie pris. *tipsar om rean de har ibland på outleten i Barkarby, då blir det normalpris med max 50 kr för en t-shirt och så kan man skriva ut rabattkupong på 10% ytterligare från nätet* pop har även en andrahandsmarknad på sin hemsida :p

Men nu kommer väl snart ballong- och mammaklädertunika-modet till småflicksavdelningarna på de stora kedjorna :angel:
 
Sv: sjuka barnkläder!

sprang in en snabbis på lokala lindex - har ju gnällt på att deras byxor är sååå smala och såg till min lycka att de hade ett par rosa jeans som faktiskt såg lite stora ut

Jag är mycket tacksam över Lindex, deras Slimfit var riktigt bra. Äntligen kunde vi köpa byxor som var normallånga.
Enligt viktkurvan så skall min dotter vara något lätt för sin ålder men inte så att hon är direkt mager.
Visst finns det byxor med dragresår men när man behöver minska dryga 5 cm så blir det inte särskilt bekvämt ändå.

Dottern är 7 år och har alltid varit tunn, vi anstränger oss verkligen för att äta korrekt men det går liksom inte att tvinga i henne mat.

Så jag kan verkligen inte förstå ilska över att det finns olika typer av bredder på byxor.
Däremot håller jag fullständigt med i det underliga att tjejers tröjor är löjligt korta. Jag köper ofta storleken större just för att få lite längre tröja.
 
Sv: sjuka barnkläder!

Jag tycker Lindex storlekar är helt normala (till min tjej, nu strl 86-92). Fast i bebisåldern var byxorna lite för stora.

Tycker att Lindex har väldigt snygga och ganska neutrala kläder för barn. Visst, det är mycket rosa för flickor och blått för pojkar men det finna annat och trycken är antingen obefintliga eller klädsamma. Handlar nästan bara kläder på Lindex, PoP och Exit (Name It).

KappAhl har däremot hysteriskt fula barnkläder. Har aldrig hittat ett plagg där åt min dotter.
 
Sv: sjuka barnkläder!

Jag är mycket tacksam över Lindex, deras Slimfit var riktigt bra. Äntligen kunde vi köpa byxor som var normallånga.
Enligt viktkurvan så skall min dotter vara något lätt för sin ålder men inte så att hon är direkt mager.
Visst finns det byxor med dragresår men när man behöver minska dryga 5 cm så blir det inte särskilt bekvämt ändå.

Dottern är 7 år och har alltid varit tunn, vi anstränger oss verkligen för att äta korrekt men det går liksom inte att tvinga i henne mat.

Så jag kan verkligen inte förstå ilska över att det finns olika typer av bredder på byxor.
Däremot håller jag fullständigt med i det underliga att tjejers tröjor är löjligt korta. Jag köper ofta storleken större just för att få lite längre tröja.


det finns inte olika bredder på lindex byxor - det finns bara smala... för flickor och för pojkar finns det bara breda och precis som du säger: det är inte bekvämt när man dragit åt en dm eller mer av den ställbara resåren... så det är inte faktumet att det finns olika byxor utan avsaknaden av olika byxor som jag blir irriterad på... (OBS på "mitt" Lindex)... tänk om det hade funnits både kill- och tjejbyxor av båda varianterna - eller varför inte barnbyxor för både smala och bredare barn...
 
Sv: sjuka barnkläder!

på kappahl finns det stumpbyxor som faktiskt passar på min dotter! och mjukisbyxor till sonen... konstigt nog... men bara i marinblått och svart...
 
Sv: sjuka barnkläder!

Man ärver och köper på second hand eller tradera.

Jag har haft tur och fått en del riktigt gamla kläder, de är ju som bekant bättre, det här tajta modet är en ganska kort historia.

Pop har en rätt schysst unisexkollektion med rosa och raka modeller till båda könen.
StreamImage.aspx

Fast de är ju svindyra till ordinarie pris. *tipsar om rean de har ibland på outleten i Barkarby, då blir det normalpris med max 50 kr för en t-shirt och så kan man skriva ut rabattkupong på 10% ytterligare från nätet* pop har även en andrahandsmarknad på sin hemsida :p

Men nu kommer väl snart ballong- och mammaklädertunika-modet till småflicksavdelningarna på de stora kedjorna :angel:

pssst pop börjar sin sommarrea på söndag har jag hört!
 
Sv: sjuka barnkläder!

Rackarns, jag som just varit där och shoppat... :o
 
Sv: sjuka barnkläder!

lånar min egen knapp...

att jag gärna skulle vilja att det fanns byxor (för de är liksom kinkigast när det gäller storlekar) att köpa i min stad beror mest på att sonen måste prova - efter att ha köpt jag vet inte hur många byxor som visat sig inte passa så vågar jag inte passa på när jag själv befinner mig i en stad med flera affärer i eller handla på nätet... och han är snart 8 år och HATAR att handla... om det inte är LEGO...
 
Sv: sjuka barnkläder!

*funderar lite*
Har aldrig tänkt på det där med storlekarna eftersom jag alltid köper för stort till barnen så att de kan ha kläderna läääääänge så jag tittar bara på storleken för att kolla att det absolut är för stort. :D
Men kan nog, nu när jag tänker på det, hålla med om att det är olika storlekar, men det tycker jag i o f skiljer enormt mycket mellan olika kedjor också, bara mellan de lågpriskedjor vi pratat om mest här, Lindex, Kapp Ahl och HM skiljer det ENORMT mycket i storlek tycker jag (därför började jag att alltid köpa för stort.. de som har små storlekar passar då direkt de andra kan de växa :bow:).

Fast jag tycker att det är samma sak med vuxenkläder å andra sidan.. en L i herrstorlek är jättestor en L i damstorlek räcker inte nedanför naveln ens.. :smirk:
Samma sak med tjejskor, jag som har så stora fötter att jag måste vara över på herrskorna märker en enorm skillnad där också, inte bara att de är bredare för det kan jag ju förstå, men jag kan lätt ha ett par 41:or i herrstorlekarna, men dam passar knappt ens 42 (ja om de ens finns vill säga... :mad:)

Så det där följer verkligen med genom åren tror jag.
 
Sv: sjuka barnkläder!

Här finns tre barn med tre helt olika kroppstyper och åldrar... Äldste pojken kan man överhuvudtaget inte köpa barn och ungdomskläder till längre.. (lång historia) I hans fall är det vuxen avdelningen och sen symaskinen som gäller.. Elva år gammal, kort och knubbig kan man säga...

Mellanpojken är lättast.. Nästan.. Han är väl normal om man ser till förhållandet vikt och längd. Bäst passar kappahls slimfit på honom. Tyvärr blir dom fort korta i benen. Tröjor är väldigt tacksamt att köpa till honom... Allting från alla kedjor, billigt som dyrt i stl. 146/152 passar...:D Eller är det kanske honom det är fel på?;)

Svårast är lilltjejen snart 18 månader. Hon har alltid varit väldigt stor för sin ålder och hennes kropp.. Ja vad ska man säga... Det syns på henne att hon aldrig sitter stilla...:D Ska man handla kappahl, hm eller lindex tjejavdelning så är det minst 98 som gäller. Pop där handlar man 86 osv...

Det är inte lätt att handla kläder till små barn eller för den delen lite större barn. Flickmodet gör en ibland kräkfärdig (själv var jag halvvägs till kassan med trekantsbikini till lilltjejen innan jag kom på mig själ) :o Och pojkmodet där ska dom helst se ut som.. Ja vad ska man kalla det? Kalsongkanterna ska gärna synas och man ska betala en förmögenhet för jeans som redan är slitna eller trasiga...:D

Men hur kommer det sig då att det ser ut som det gör? Kan det kanske bero på att vi föräldrar trots allt handlar kläder till våra barn utan egentligen reflektera över vad vi köper? Går kanske min son runt och visar kalsongerna utan att jag reagerar förrän jag ser grannens son göra det?
Något att fundera över kanske.....
 
Sv: sjuka barnkläder!

*KL*

Bara för att visa en bild på hur storlekarna kan skilja eftersom vissa kanske inte jämfört i verkligenheten. Här är två t-shirtar, från lindex, i stl 92. Den gula är ur pojkkollektionen och den gröna ur flickkollektionen. Den gröna sitter mkt tajt på dottern, medan hon "kan tälta" i den gröna. :crazy: Skrämmande!

11271102.jpg
 
Sv: sjuka barnkläder!

*KL*

Bara för att visa en bild på hur storlekarna kan skilja eftersom vissa kanske inte jämfört i verkligenheten. Här är två t-shirtar, från lindex, i stl 92. Den gula är ur pojkkollektionen och den gröna ur flickkollektionen. Den gröna sitter mkt tajt på dottern, medan hon "kan tälta" i den gröna. :crazy: Skrämmande!

11271102.jpg

det är ju precis det här jag pratar om!!!!!
:bow::bow::bow::eek::eek::eek::crazy:

(hade fotat själv om jag hade haft exempel hemma, men jag skickar vidare allt urvuxet till barnens kusin...)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Det där är ju... sjukt! :crazy: :eek:
Vore intressant om klädkedjorna hade någon "logisk" förklaring till detta. (Inte för att det finns någon, men ändå.)
 
Sv: sjuka barnkläder!

*KL*

Bara för att visa en bild på hur storlekarna kan skilja eftersom vissa kanske inte jämfört i verkligenheten. Här är två t-shirtar, från lindex, i stl 92. Den gula är ur pojkkollektionen och den gröna ur flickkollektionen. Den gröna sitter mkt tajt på dottern, medan hon "kan tälta" i den gröna. :crazy: Skrämmande!

Tälta i den gula, ska det förstås vara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sortera plast?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp