sjuka barnkläder!

Sv: sjuka barnkläder!

Vill inte köpa på tradera. Låter kanske snobbigt vad vet jag, men jag vill inte köpa begagnade kläder, lånar/får gärna av kompisar, men jag gillar inte kläder som jag inte vet vem som har haft.. löjligt, jag vet, men sådan är jag.

Du - man TVÄTTAR kläder.

Beg barnkläder är ju perfekt för då är alla kemikalier redan grundligt urtvättade.

Vill du föra över dina fobier och konsumtionshysteri på nästa generation eller grundlägga ett schysst miljövänligt kretsloppstänkande ?

Man väljer vilken förebild man vill vara för sitt barn. Tycker du att det är löjligt att vara snobbig kan du bara ändra på det, himlen trillar inte ner :idea:

f.ö. så fungerar Tradera som ny-plaggs-postorder för tex Pop och MeandI där massor av plagg säljs nya med lapparna kvar.
 
Sv: sjuka barnkläder!

så du tycker det är OK att en stor klädkedja inte ens tillverkar kläder till normalvikiga flickor?

Eskil gillar "tjejfärgerna".

Jag har helt krasst fått lära mig att gamla plagg (typ mer än 10 år) är lika i storleken oavsett färg, nya plagg är tre-fyra storlekar mindre om de är röda, rosa eller på annat sätt menade för tjejer :smirk:

Det blir ett problem med långärmade tröjor/jackor, ärmarna är en decimeter för långa om plaggen ska räcka nedanför midjan.

Eskil har storlek 92 men kan ha 80-86 i killkläder och 104-116 i tjejkläder - förutom arm och benlängd då.

Idag har han röda shorts i storlek 104 - fast de är nästan hellånga ;)

Pojkjeans på Lindex i storlek 80 är lika smala som tjejjeans i 104.

Vansinnigt !

(han ligger också på normalkurvan)
 
Sv: sjuka barnkläder!

men det är ju just det - att "flickkläder" inte är lika stora som "pojkkläder" utan att man måste gå upp en eller två storlekar!!!

"killtröjor" växer de ut när ärmarna är för korta och tjejtröjor när de är för korta på längden... :angel:

det är jättejobbigt när släktingar frågar när de ska köpa presenter : "jo hon har strl 86 i killstorlekar och minst 98 i tjejj - om det inte är byxor för då är de alldeles för långa - och smala..."
 
Sv: sjuka barnkläder!

så du tycker det är OK att en stor klädkedja inte ens tillverkar kläder till normalvikiga flickor?

Som sagt..Jag har inga problem att hitta bra kläder åt min högst normalviktiga dotter på Lindex. Har köpt både byxor, tröjor, koftor, klänningar, kjolar och badkläder + vinterkläder där som passar hur bra som helst..
 
Sv: sjuka barnkläder!

Men samtidigt så måste ju någon köpa nytt för att du ska kunna köpa begagnat! :idea:

*kl*

Än så länge så har jag inte haft problem att hitta kläder som passar till mina barn. Sen att det är svårt att hitta fina kläder utan rysch pysch, det är en annan sak.

Ett av mina favoritmärken är Name It och deras kläder säljs ofta i märkesaffärer, eller vad man ska kalla dem, men till ett bra pris. Så även om man ibland drar sig från att gå in i affärer där det "ser dyrt ut" så kan man hitta bra kläder till bra priser. :)

/Timsetim
 
Sv: sjuka barnkläder!

Som sagt..Jag har inga problem att hitta bra kläder åt min högst normalviktiga dotter på Lindex. Har köpt både byxor, tröjor, koftor, klänningar, kjolar och badkläder + vinterkläder där som passar hur bra som helst..

Av egen erfarenhet så kan jag säga att lindex är bättre på större barnkläder än hm och kappahl.
Jag köper nämligen mina jeans på lindex:angel: De finns i extra vid midja nämligen...
Om de är pojk eller flickmodell vet jag inte, de är lite utsvängda längst ner men utan rosa detaljer,spets eller broderier.
(de extra vida från cubus krävde sprättare...)
 
Sv: sjuka barnkläder!

*kl*
Vill bara inflika att Lindex numera inte har någon "slim fit"-kollektion, enligt butikschefen på min lokala butik så var inte efterfrågan på dessa plagg tillräckligt stor.

Jag har iaf inte uppfattat att Lindex har extremt små storlekar, tycker att HM i så fall har mindre storlekar.
 
Sv: sjuka barnkläder!

*KL*

Något som är SJUKT är väl bikinisar till 6månaders???
Jag spyr på det. Fy vad sjukt. Inte fan har 6månaders tuttar!
Min dotter (2år) behövde nya badbyxor...väl i affären insåg jag att det tydligen är trekantsbikini som gäller! Hallå? Till en 2-åring?

Never! hon fick ett par sjyssta "kill"-badbyxor & ärvde 2 baddräkter.

Håller med silverkejan om Tradera! Tradera regerar! Superfina kläder till sjyssta priser, köper gärna retro & unisexplagg (även om dotterns garderob svämmar över av "söta" rosa plagg...:angel:..vet inte vart mitt genustänkande tog vägen...:o)
 
Sv: sjuka barnkläder!

är det inte bara för att barnen är fetare än tidigare. jag jobbade på lindex medan jag pluggade. barn är fetare än när jag pluggade så är barnen för feta för kläderna välj ett annat märke eller banta era barn ,kan de inte ha lindex är de för feta o banta dem under sommaren.
 
Sv: sjuka barnkläder!

Vilken otrolig kunskap om barn....:bow::devil:
Barn ska inte "bantas". Barnen ska isf ges rätt kost, inte "bantas" ett barn ska inte gå NER i vikt utan växa ikapp sin vikt.


är det inte bara för att barnen är fetare än tidigare. jag jobbade på lindex medan jag pluggade. barn är fetare än när jag pluggade så är barnen för feta för kläderna välj ett annat märke eller banta era barn ,kan de inte ha lindex är de för feta o banta dem under sommaren.
 
Sv: sjuka barnkläder!

kan de inte ha lindex är de för feta o banta dem under sommaren.

Min normalsmala tvååring är för smal för lindex pojkkläder och ALLDELES för tjock för flick-kläderna.

Behöver han alltså äta upp sig om han är kille och banta om han vore tjej :smirk: ?
 
Sv: sjuka barnkläder!

Smiter in från U :angel:

Jag förstår verkligen om man blir upprörd över att en klädkedja har smala storlekar som normalbyggda barn inte kan ha, men precis som det finns kläder för mulligare måste det finnas kläder för smalare barn också.

Mellan kanske 4 och 9 års ålder var jag väldigt smal, och kunde bara handla kläder på en affär, JC. Kläderna från H&M, Lindex och KappAhl satt i princip inte kvar. Och jag var inte ensam om det, många av mina dåvarande kompisar hade samma problem. När de gjorde om JC-storlekarna så att de blev bredare stod vi där och kunde inte köpa kläder på vanliga kedjor längre.

Det är ju olyckligt att den enda kedjan som finns i din närhet har smalare storlekar än de andra affärerna, men det måste ju finnas något för de smala också (även om man kan tycka att det borde räcka med en kollektion, och inte hela barnsortimentet). Det innebär kanske att föräldrar tar illa vid sig och uppfattar det som att affärerna gör för små storlekar för att idealet är att vara smal. Jag tror inte att det är tanken när det gäller små kläder, men det finns efterfrågan på smala kläder och så länge efterfrågan finns kommer det att säljas. Det finns ju affärer som har både normalsmala och bredare kläder, det är väl inte mer än att man håller sig till dem?
 
Sv: sjuka barnkläder!

*kl*

Jag är ledsen att flera här inte hittar kläder till sina barn på lindex och hm- jag har tre barn och ALLA tre har kläder från hm, lindex och kappahl. Vad jag har sett än så länge på pojkkläderna så kan man spänna in dem i midjan så att de passar både smala och breda barn. Tröja passar exakt efter storlek på barnet oavsett om de är spinkisar som Eric eller lite grövre, som Isaac.

Elin är 6 månader, men hennes kläder är än så länge som pojkarnas. Vad jag har märkt är att de faktiskt är lite stora i midjan i byxor, i hennes storlek. Än så länge har jag inte sett att man kan spänna in dem utan man får helt enkelt använda livrem ( avskyr ordet skärp så alla i min lilla familj använder livrem:angel:) för att hålla uppe byxorna på tösen. Elin vägde 7 kg och var 64 cm lång vid fem månaders ålder... Hon ligger alltså ÖVER medelkurvan enligt bvc.

Överlag tycker jag att kappahl har mycket kjolar, korta tröjor och kläder med blommor på, medan jag inte har upplevt det på samma nivå på de andra ställena. Hm har ju mycket rosa men med disneyfigurer på och lindex kör mycket med bamse, även om en hel del flickkläder är blommiga, vilket jag inte gillar. Blommor har jag i fönster här hemma och vill inte ha det på mina barn. Så jag köper inte de plagg jag inte gillar.

Det jag reagerar på eller mot, i den här tråden, är just gnället. Jag avskyr polarn och pyret kläder för det mesta där är Randigt och bajsbrunt, så jag köper inga kläder där, jag går inte ens in och kollar... Pojkarna har aldrig haft plagg därifrån men Elin har då hon fått några, däribland en jättefin tröja med pojkar och fotbollar på. I vissa lokala affärer här säljs det barnkläder, jag har köpt enstaka kläder där, men gillar inte de kläderna alls egentligen, de jag har köpt har liksom varit utöver det vanliga hos dem..... Dessa kläderna är BILLIGA så ni som inte gillar lindex tex kan kanske kolla typ på ica maxi och sådana affärer för jag gissar på att skåne inte är ensamt med dem. Någon uttryckte att hm och lindex är billigt skit, de här på typ ica maxi är billigt skit, men finns liksom inte korta tröjor och rosa utan mer neutrla kläder passande alla.

Om man nu inte gillar lindex och det är den enda butiken med kläder där man bor så kankse man måste åka liiite längre än hemmavid för att köpa det som duger åt en??? För har jag verkligen helt fel när jag tycker att det lättaste sättet att göra något åt de här korta tröjorna och smala storlekarna är att ge 17 i att köpa de kläderna?? Om ingen eller få köper dem så finns det ju ingen marknad för dem så då där de väl ut? Jag förstår ju inte resonemanget att man MÅSTE köpa billigt skit som man itne tycker om för att affären är enda i den staden och man inte har råd att köpa dyrt märke. Eller hur det nu var.

Bikinisar och kjol till bebisar förstår jag inte mig på... så jag köper lite klänningar och så blir det badbrallor till tösen!!! Nu har hon just fått en sån solskyddsdräkt, men hon har några badbrallor från storebrödrarna som hon snart växer i! Ett par med spindelmannen och ett par med fiskar på....fina va?:D:D


Förresten. Anorexia tror jag inte att något av mina barn får då jag inte är smal själv och ingen i min familja haft någon sådan sjukdom. Vi försöker äta nyttigt men går inte till överdrift och kan VISST ta en kaka ibland. Men det är klart, jag kan ju få tre barn med anorexia efter som jag köper normala kläder på lindex, vem vet. Tror ni det hjälper att klippa av lappen där det står lindex på?
 
Senast ändrad:
Sv: sjuka barnkläder!

Du - man TVÄTTAR kläder.

Beg barnkläder är ju perfekt för då är alla kemikalier redan grundligt urtvättade.

Vill du föra över dina fobier och konsumtionshysteri på nästa generation eller grundlägga ett schysst miljövänligt kretsloppstänkande ?

Man väljer vilken förebild man vill vara för sitt barn. Tycker du att det är löjligt att vara snobbig kan du bara ändra på det, himlen trillar inte ner :idea:

f.ö. så fungerar Tradera som ny-plaggs-postorder för tex Pop och MeandI där massor av plagg säljs nya med lapparna kvar.

VA tvättar man kläder??? :eek:
:D

Jag är en bra förebild för mina barn, fast jag väljer att köpa nya kläder till dem.
Dottern ärver en massa kläder av sonen så sådär jättemycket nytt är det inte i o f... :smirk:
Är kanske och handlar kläder högst två gånger om året tror jag, gäller både mig själv och barnen, mina barn sliter dessutom ut sina kläder totalt, oavsett märke på dem.

Och även om jag väljer att varje dag sätta på dem hela och rena kläder, får de skita ner sig under dagen också. Vi har dusch, så snobbig är jag väl inte egentligen, bara när det gäller att köpa andras kläder...
Köper du begagnat till dig själv också?
 
Sv: sjuka barnkläder!

Ja, om jag hittar något. Köper inte så mkt kläder till mig själv, är mest nöjd om jag hittar något ärvt eller beg eller nytt i rätt storlek :angel:

Det jag menade är att du ska inte dissa tradera som bekvämt inköpsställe när man bor på landet. Det är skitsmart att få kläderna i små brev i lådan :idea:

Och vill man vara lite fin i kanten kan man ju köpa de oanvända, då då ;)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Enya det är SKILLNAD på pojk och flickkläder. Flickkläderna är MYCKET tajtare.

Det ger otäcka signaler tycker jag.

Du har inte kommit upp i den åldersgruppen med lilltjejen än att du märkt något.

Jag har ett par jeans till Eskil från Lindex flick ochh ett par från Lindex pojk, båda köpta förra året på rea.

Det syns mycket tydligt att det är olika kollektioner för flickjeansen har rosa sömmar :p

samma storlek 86 cl

Flickjeansen är en DECIMETER smalare. Längden är samma.

Alltså 10 cm är ganska mycket på en så liten kropp. I den åldern ska ju blöjan få plats också :crazy:
 
Sv: sjuka barnkläder!

Fast just när det gäller Lindex så tycker jag att dom har blivit bättre. Eller modet har blivit bättre.

Jag var i Valbo i onsdags och handlade en hel höög kläder till dottern som är 10 år, en ganska lång och mullig sådan. Jag brukar normalt ha stooora problem att köpa kläder till henne och jag har många ggr svurit ve och förbannelse över dessa klädskapare. :devil: (ridbyxor tex är fruktansvärt svårt att få tag i ett par som passar)

Nu hittade vi två par byxor, en kjol, flera tunikor och t-shirtar. Det är modet, jag vet, men det är underbart när man slipper springa i 43 butiker och ändå inte hitta något. Vi var lika glada båda två, och överraskade!! :)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Mina normalstora, normalhullade döttrar måste vara 2 unikum då, eftersom de alltid kunnat ha kläder från Lindex och HM...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp