sjuka barnkläder!

Sv: sjuka barnkläder!

Ja det är väl så... *suckar*

Är det ngn här som gett sig in på att visa personalen i butiken hur det skiljer, och vad har ni då fått för svar?
 
Sv: sjuka barnkläder!

För att gnälla lite till så undrar jag varör alla barnskor är så smala och trånga? Om man bortser från pax, så finns det inga skor som går på dotterns bulliga fötter. De är inte "extraordinärt" tjocka, men lite runda så som många småbarns fötter är. Vi provade oss igenom flera butiker idag (som ingen hade pax) och för att hon skulle kunna få i fötterna så var hon tvungen att ha stl 24 :confused: (hon drar stl 21-22 på pax) Det fungerar ju inte! *mutter*

Det var dagens gnäll! :angel:
För att
Vill bara tipsa om Kavatskor, kostar lite mer än andra kanske men de är absolut tillräckligt rymliga även för knubbiga fötter. Dessutom i mjukt skinn! :love:
Jag själv har hemska fötter, korta breda och höga. Och ffa min äldsta dotter har fötter som är nästan likadana. Och Kavatskorna passar henne perfekt! Och syskonen ärver dem efter henne så för mig blir det inte så dyrt...
Ja det är väl så... *suckar*

Är det ngn här som gett sig in på att visa personalen i butiken hur det skiljer, och vad har ni då fått för svar?
Ja, jag har kommenterat det många gånger och frågan är om de inte är utbildade för att strunta i dessa kommentarer, för de tar ingen notis om det. De svarar bara att "det kan vi inte påverka", "det är det kunderna vill ha" och liknande.
Samma sak när jag kommenterat att det är OMÖJLIGT att omma fram med en barnvagn mellan klädställningarna på bäbisavdelningen medan det går att köra nästan 2 vagnar i bredd mellan ställningarna på vuxensidan. :eek::eek: "Det är huvudkontorets om har bestämt att det ska vara så, att barnkläderna ska vara på den ytan".
 
Sv: sjuka barnkläder!

En jämförelse till... Samma gula killt-shirt i stl 92 från lindex, den är jämförbar i stl med en annan t-shirt i tvätten från h&M i samma stl. Här jämfört med en h&M klänning i stl 104

11273143.jpg


Nu har vi alltså gått upp flera storlekar, och ändå är plagget lika smalt? Den här klänningen sitter också tajt på dottern, trots märkningen att den borde passa ett flera år äldre barn... :confused:
 
Sv: sjuka barnkläder!

*ler igenkännande*

5-åringen (pinnsmal och 117 cm lång) har i dagarna haft ett lagom stort linne märkt 152. Men det är LILA så det är tjejstorlek :devil:

Och 2-åringen (normalsmal 90 cm lång) har ärvt en tröja (rosa och grön) i samma storlek :eek: som passar utmärkt när jag kapat halva ärmarna.
 
Sv: sjuka barnkläder!

Det är ju horribelt! Jag beställde häromdagen lite superbilliga tjej-shirtar i stl 98-104, hoppas de är rymligare än den här klänningen åtminstone. :crazy: Skulle jag köpa en sådan här klänning som satt löst och bekvämt, skulle jag nog få gå upp ytterligare två storlekar. Vad säger man...? en 14månaders i stl 122?! :eek: (klippa av den ½m)

Skillnaderna blir ju så tydliga när man lägger upp dem så här och fotar. Jag känner mig riktigt ilsken här :mad: Vad gör man? Finns det egentligen något man kan göra?! Jag får väl börja sy kläder själv (om jag vore lite duktigare...)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Finns det egentligen något man kan göra?! Jag får väl börja sy kläder själv (om jag vore lite duktigare...)


man kan ifrågasätta och skapa debatt genom att t.ex. skapa såna här trådar :angel: man får visserligen utstå att bli idiotförklarad av vissa men man öppnar ögonen på en del... sen kan vi tillsammans börja ifrågasätta företagen i en enad front!!! eller nåt :D:devil:
 
Sv: sjuka barnkläder!

Eller också skiter man i att handla av de där kedjorna och köper kläder som passar på barnen, någon annanstans ifrån...
 
Sv: sjuka barnkläder!

Eller också skiter man i att handla av de där kedjorna och köper kläder som passar på barnen, någon annanstans ifrån...

Fast då vi är vi tillbaka där vi var tidigare, det är för dyrt att handla allt på de ställen som har bra barnkläder, det bästa är ju om hela attityden inom barnkläder förändras!
 
Sv: sjuka barnkläder!

Inte så lätt.

Min byhåla är full av småflickor i för tajt och kort rosa gullegull med IQ-glipor.

Alltså, folk TYCKER verkligen att små flickor ska se ut så där :(

Mammorna gör det ofta också :p

Det är tragiskt.

Vi som debatterar här är kanske lite äldre/mognare än medelmamman i småstäder.

Här i stan fattar helt enkelt ingen vad jag pratar om och tar för givet att Eskil är en flicka för att han gillar andra färger än blått och svart.

Vidar 5 år har klippt av sig sina fina hockeyfrillalockar (som han gillade SJÄLV, man bränner sig inte på öron eller i nacke då) för att han är trött på att ALLA säger att pojkar inte FÅR ha långt hår så han måste vara en flicka med snippa. (Han har f.ö. inte det minsta feminin utstrålning och vägrar det mesta i klädväg som inte är svart och blått)

Man jobbar helt enkelt i motvind om barn ska få vara sig själva. De bara MÅSTE in i en hemsk stereotyp mall där killar är snaggade med svarta och blå kläder med superhjältetryck och tjejer långhåriga med för tajta och korta opraktiska sexistiska kläder i rosa rosa och rosa.

Föräldrar är tyvärr lika trångsynta som klädkedjorna.

Det är bara att inse - vi är i en hopplös minoritet.

Det finns vissa reservat i ffa storstäderna där det finns ett mer medvetet genusperspektiv.

Men i en liten bruksort ? Glöm det ;)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Fast då vi är vi tillbaka där vi var tidigare, det är för dyrt att handla allt på de ställen som har bra barnkläder, det bästa är ju om hela attityden inom barnkläder förändras!

Jo... Jag som är sjuk med en man som är svetsare (=lågavlönad) föredrar att köpa plagg för mellan 1 och 20kr/st. :D Dottern smutsar ner sådana mängder med kläder varje dag (hon är en riktigt skitgris och får oftast bada ett par ggr/dag också numera..) att vi behöver många uppsättningar. För att få tag på så billiga kläder är det traderas billgare som gäller, vilket oftast innebär kläder från lindex/h&M/kappahl. De BRA barnplaggen är för dyra för oss även på rea/begagnat :crazy: Jag har inget emot rosa och lite gulligt, kunde jag bara slippa korvskinnsmodeller vore jag glad... Nu har hon blandat, några plagg korvskinn (jag är för snål för att inte använda dem emellanåt. Kläderna byts ju ändå efter några timmar) men det mesta sitter bra (och är därmed i storlek för ca 3-4åring)

Vi som debatterar här är kanske lite äldre/mognare än medelmamman i småstäder.
Ja inte jag då. Jag med mina 23år är nog ganska mkt yngre än medelmamman :angel::D Hade jag haft en dotter som passade i de här modet (jag antar att flickor måste vara sytrådstunna om sådana här plagg ska sitta löst och ledigt) kanske man inte hade märkt så mkt av skillnaderna, utan bara lett och varit glad... :crazy:(ser lite sådana tendenser även här... :angel:)
 
Sv: sjuka barnkläder!

Knapp!

Undrar om de "konstiga" storlekarna ni pratar om bara gäller baby/små barns kläder? :confused:
För jag köper nämligen mina egna kläder på Lindex/Kappahl/HM och jag köper deras barnkläder till mig själv, då är jag ändå 19 år :confused: Storlekarna är jättestora, jag har kläder som är ämnade för 12-13-14 åringar :crazy: Även min mamma har köpt en och annan klänning till sig själv på barnavdelningen, för vissa strl 162-170 men det räknas ju som barnstorlek..

Min vinetrjacka är köpt på Lindex barnavdelning och den är i 148(:cool:), jag tror helt enkelt att det är era barn som är överviktiga. :smirk:
 
Sv: sjuka barnkläder!

Knapp!

Undrar om de "konstiga" storlekarna ni pratar om bara gäller baby/små barns kläder? :confused:
För jag köper nämligen mina egna kläder på Lindex/Kappahl/HM och jag köper deras barnkläder till mig själv, då är jag ändå 19 år :confused: Storlekarna är jättestora, jag har kläder som är ämnade för 12-13-14 åringar :crazy: Även min mamma har köpt en och annan klänning till sig själv på barnavdelningen, för vissa strl 162-170 men det räknas ju som barnstorlek..

Min vinetrjacka är köpt på Lindex barnavdelning och den är i 148(:cool:), jag tror helt enkelt att det är era barn som är överviktiga. :smirk:

Jag har ännu ingen aning om hur storlekarna från 122 och uppåt är än på Lindex, men eftersom tonåringar idag är fetare än tidigare så är kanske de större, vad vet jag... Men det vi anser är problem är att det skiljer sig åt i storleken på kläder om det är pojke eller flicka trots att det står samma storlek i nacken/baken... dvs min lillgrabb kan med nöd och näppe ha str 92 i tjejkläder men drunknar nästan i 92 på pojkkläder, och det anser jag är ett stort problem! Hela attityden!
 
Sv: sjuka barnkläder!

Knapp!

Undrar om de "konstiga" storlekarna ni pratar om bara gäller baby/små barns kläder? :confused:
För jag köper nämligen mina egna kläder på Lindex/Kappahl/HM och jag köper deras barnkläder till mig själv, då är jag ändå 19 år :confused: Storlekarna är jättestora, jag har kläder som är ämnade för 12-13-14 åringar :crazy: Även min mamma har köpt en och annan klänning till sig själv på barnavdelningen, för vissa strl 162-170 men det räknas ju som barnstorlek..

Min vinetrjacka är köpt på Lindex barnavdelning och den är i 148(:cool:), jag tror helt enkelt att det är era barn som är överviktiga. :smirk:


när jag var 19 köpte jag oxå stl 146 på en del kläder - varför? - JAG HADE ÄTSTÖRNINGAR OCH VÄGDE 10 KG FÖR LITE!!!!!
 
Sv: sjuka barnkläder!

Storlekarna har ökat, så är det faktiskt. Vad som var strl 146 när du var yngre är inte det nu. Jag är hyfsat smal, visst, men jag är 163 cm lång och kan också köpa kläder i strl 140 som passar både i längd och bredd. Det är nästan läskigt.
 
Sv: sjuka barnkläder!

Storlekarna har ökat, så är det faktiskt. Vad som var strl 146 när du var yngre är inte det nu. Jag är hyfsat smal, visst, men jag är 163 cm lång och kan också köpa kläder i strl 140 som passar både i längd och bredd. Det är nästan läskigt.


enligt läkaren på vårdcentralen väge min dotter snarare i underkant för en tvååring - men helt normalt för sin längd... snälla försök inte ens att försöka få mig att "inse" att hon är överviktig... jag har verkligen tröttnat på det! hur klädstorlekarna för barn över strl 134 är har jag ingen koll på (föutom att det fanns supersmala stretchjeans med extralååånga ben på som jag gärna hade köpt till smala sonen på hm förut men de fanns inte i mindre storlekar) eftersom jag inte köper större... och jodå jag provade lite kläder på lindx i strl 170 eftersom jag är så barnslig att jag gillade mönstren - newsflash - de passade inte!!!!

den här disskussionen handlar mer om barn som passerat den klassiska "baby"-avdelningen och drar strl 86 i killkläder och 104 i flickkläder och om är det verkligen sunt att intala konsumenterna at småflickor ska vara såpass mycket smalare än pojakr i samma ålder???? för de är de inte - i allafall är det lika stora variationer på flickor och pojkar i de storlekarna...
 
Sv: sjuka barnkläder!

Jag har inte sagt att hon är överviktigt. Jag tror att storlekarna blir större och större allteftersom centilongen ökar.
Som en jämförelse, det randiga linnet är i strl 140, det gråa är i 34 och båda är från H&M. Du kan ju inte säga annat än att de barnstorlekarna över, säg 134 eller något, är stora i storlek (dock kan det ju vara en följd av att barn inte "ska ha" tighta kläder, även om man inte är så jätteliten när man har 146).
11291540.jpg


jag vet det, mitt inlägg var ett svar på din onödigt kraftiga reaktion på Xarocs inlägg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Sortera plast?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp