Vi har som rutin att sjukanmälan ska ske via samtal till närmsta chef. Det är inget invecklat, men man får ändå chansen att prata lite och stämma av läget, är det ”bara” en förkylning eller är det något mer allvarligt - jag jobbar i en verksamhet där frånvarande personer behöver ersättas av vikarie. Jag tycker att det samtalet är viktigt, jag jobbar i en verksamhet där många är unga och har sin första anställning och de kan ibland behöva lite stöd i sin sjukbedömning (typ jag har ont i huvudet - har du testat att ta en Alvedon? Ditt arbetspass börjar om 8 h - ska du testa det först så hörs vi om 2 h?) medan de som har jobbet som huvudsaklig försörjning sällan behöver det stödet. Medan de som är äldre kanske behöver lite stöd åt andra hållet, att faktiskt ta sin sjukdom på allvar. Tex hade jag en medarbetare som förra året hade lite diffusa symptom men som efter att vi pratat åkte in till akuten, han hade hjärtmuskelinflammation. En annan åkte till psykakuten efter samtal med jobbet, den personen lever idag (inte säker på att den gjort det om vi inte pratat). Men det är alltid med medarbetarens hälsa i fokus, även om jag ibland kan fundera på hur många gånger vissa personer har ätit något dåligt…. Men det får man ju hålla för sig själv.
Sen efter 3 dagar så ringer vi och stämmer av läget - hur mår du, kan vi göra något osv?
Dag 8 hörs vi igen - bara för att påminna om läkarintyg så det inte glöms bort (förutsatt att man inte vet om medarbetaren har haft läkarkontakt eller ej).
Sen håller vi kontinuerligt kontakt, inte alltid via samtal utan via sms ibland också. Jag tänker att man har rättigheter, men man har också skyldigheter i att hålla sin arbetsgivare uppdaterad för att denne ska kunna planera och bedriva verksamheten.
Blir lite chockad över hur många som tycker att arbetsgivaren inte ska höra av sig alls under sjukfrånvaro. Jag tycker det är en självklarhet, och uppskattar också att min chef och mina kollegor bryr sig om mig och tänker på mig. Jag läser in att man kanske inte trivs på sin arbetsplats eller att man inte lite på sin chef/arbetsgivare om man känner så, är det korrekt uppfattat? Jag agerar av välvilja och utgår också från att människor i min omgivning gör detsamma.