Helt orimligt att jaga varje dag om man redan har sagt hur länge man tror man är borta osv. Jag jobbar på ett stort företag (över 9000 anställda på olika enheter) och vi har samma rutin för alla, vilket kan uppfattas som lite fyrkantigt men också bra och tydligt för man missar ingen.
Så bra att du sa ifrån till chefen! Ibland handlar det ju inte om exakt vilka ord man säger, utan hur man gör det.
Till TS;
Jag förstår att man som kollega är nyfiken, speciellt kanske om det är en kollega som ”inte gör sitt” eller är strulig på annat sätt. Men som kollega har man ingen rätt, och bör heller inte få, veta saker. Chefen ska behandla saken mellan sig och medarbetaren. Jag förstår helt att chefen pratat med facket direkt, det brukar jag också göra. Man ska ju samverka, att tillsammans hitta bästa lösningen. Också enklare den dagen man kommer till en förhandling - då har man varit involverade från början.
Olovlig frånvaro är ju i sig uppsägningsgrundande, dock har jag svårt att se att enstaka dagar skulle leda till uppsägning om det inte är en upprepad förseelse. Troligtvis resulterar det väl i en erinran (eller varning om det finns reglerat i kollektivavtalet).