Sjuk under mammaledigt?

Men har man möjlighet så är det nog skönt för de minsta med bara ett par timmar om dagen.
Ja det behövs ju inga maraton-pass för det.
Men de små sover ju ganska så många timmar per dag så det blir inte så mycket vakentid där ändå.
De små, från 18 månader, fick komma till dagis/dagmamma vid 8-snåret, äta lunch där och sedan sova middag.
Sedan så ville de helst stanna och leka en stund när de hade vaknat så de blev hämtade vid 3.
De var således där i 7 timmar varav de sov 2.
De klarade utan vidare leka 3 timmar, äta en timme, vila 2 timmar och sedan leka en timme igen.

Aktiviteter och andra barn.
Min första både gick och pratade som ett-åring, det gjorde inte de andra.
Men ett-åringar är pigga på nya saker och har lätt för att anpassa sig.
Vid 18-20 månader så brukar det vara svårare under en period så jag valde att även sätta de andra två i förskola vid 12 månader.
Till att börja med bara i några timmar/dag.
Vid 24 månader så uppskattade de alla sina respektive "förskolor".
De första två var hos en underbar dagmamma, då hon var en kombination av fantastisk och nära vårt hem.

Jag förstår, barn som kan gå och är tidiga i motorik/"tal" kan jag förstå har mer utbyte av förskolan än de 1 åringar som är sena. När de handlar om några timmar i veckan är det också stor skillnad mot de som går 40-50h veckor :)

När de handlar om några timmar i veckan är det också stor skillnad mot de som går 40-50h veckor
Om man sätter perspektivet från barnets sida så är ju inte 40-50h/v det bästa.
Utan i de fallen handlar det om barnomsorg för att föräldrarna skall kunna göra annat.
Men det går ju att spara på många föräldradagar även med kortare dagar på förskola så att man kan ha lagom långa dagar för barnen.

Jag personligen tycker att 1 år är ganska tidigt att skola in åtminstone vad gäller mina två. Det finns ju öppna förskolan om man vill lära barnen att umgås med andra barn.
Jag tycker också att ett år känns tidigt! Jag litar fullt på fsk personalen, men mja jag tror barnen behöver bli lite större än 1! Sen, måste man skola in vid ett så måste man. Jag klandrar ingen för det! Hade helst velat vänta till 2 år, men om allt går vägen med barnet i magen så skolar vi nog in vid 1,5 år, då det kommer att passa bäst. Dock med korta dagar!

Jag har skolat in mina bägge barn vid 13-14 månaders ålder. De har älskat förskolan och älskar den fortfarande. Dottern är 2,5 år och jag kan inte alls erbjuda henne den stimulansen med andra jämnåriga barn här. De går bara 15 timmars nu och hade gladeligen gått fler timmar om de hade fått.
Mina barn har gått på öppen förskola men det är i princip inga barn över två år där utan det är yngre barn och möjligtvis något äldre ledigt syskon.

Min son började förskolan dagen efter att han fyllt ett år, En avdelning med 3 personal på 20 ungar 1-6 år.
Dag ett skulle vi bara vara inne med fröken ett par timmar, sonen står med näsan tryckt mot fönstret hela tiden och tittar på de andra barnen.
Dag två är de andra barnen på väg ut och sonen springer fram till det närmsta barnet och kramar om henne riktigt ordentligt.
Dag 3 var vi med och åt vilket började med samling i soffan och där satt han och strålade mellan de andra barnen som var en härlig samling ungar som gärna hjälpte de mindre barnen.
Sen dess har han varit där nästan varje vardag.

Han var tidig att leka mer avancerade lekar med de andra barnen och jag har aldrig känt mig orolig för att han inte skulle må bra på förskolan. Barn är olika och en del har ett stort socialt behov och mår bra av att få tråffa andra barn och höra hemma i ett sammanhang utanför hemmet.

Nu är han 3,5 år och springer glatt in på förskolan varje dag och ofta får vi jaga honom för att få med honom hem. Detta trots att han är ett barn som går minst 40 timmar i veckan för vi jobbar heltid med pendling båda två.

Vår var ett år och två dagar vid inskolningen. Vi hade en lång inskolning, men sen har det varit helt problemfritt. Gick 09-15.30 från ett år tills hen var 6.
Vi valde att skola in och har haft länge lov och lite enstaka dagar och långhelger istället.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
600
Senast: Humla
·
Övr. Barn Hur mår ni ute i stugorna? Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 204
Senast: BernT
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 241
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar