Sjuk under mammaledigt?

Jag kan ju inte riktigt förstå hur de kan vara ekonomiskt försvarbart att jag/ sambon inte får ha kvar sgin och vara hemma i tex 3 år om vi snålar på föräldrardagarna. vi spar in en plats på förskola i minst ett år och den av oss som är hemma ger en möjlighet för en arbetslös att arbeta under vår föräldrarledighet? Hur kan de samhällsekonomiskt vara till nackdel?

Då så. Då är väl valet enkelt. Du eller barnets pappa stannar hemma till barnet är tre år gammalt.
Däremot tycker jag att det är fullt rimligt att ni får lösa det ekonomiska själva.

Ja å så länge vi är friska är de inga som hellst problem!
Tråkigt att hela familjen blir lidande vid längre sjukskrivning om vi gör så, så självklart är de inget alternativ tänker inte låta mitt barn börja på förskola utan inskolning å utan en förälder i jobb går de inte runt! Enkelt!

Förstår faktiskt inte varför ni måste dömma en jätte hårt för det? Tänk vilken dålig ide de var med vårdnadsbidrag när de fanns egentligen, de fick utnyttjas tills barnet fyllde 3, liten ersättning, tar ingen plats på förskola och föräldrarnas sgi var skyddad. tänk att de fanns politiker som tänker lika knäppt som mig :)

Tråkigt att hela familjen blir lidande vid längre sjukskrivning om vi gör så, så självklart är de inget alternativ tänker inte låta mitt barn börja på förskola utan inskolning å utan en förälder i jobb går de inte runt! Enkelt!

Förstår faktiskt inte varför ni måste dömma en jätte hårt för det? Tänk vilken dålig ide de var med vårdnadsbidrag när de fanns egentligen, de fick utnyttjas tills barnet fyllde 3, liten ersättning, tar ingen plats på förskola och föräldrarnas sgi var skyddad. tänk att de fanns politiker som tänker lika knäppt som mig :)

Du funderar mycket kring din SGI. Funderar du något kring din pension?

Vilka nyttjar vårdnadsbidraget? Jo kvinnor. Vad innebär det? Könsrollerna cementeras. Kvinnan blir ekomiskt beroende av partnern som arbetar, hon tappar i pension etc. Barnet får knappast två likvärdiga föräldrar. Relationerna blir ojämställda. Arbetsmarknaden blir ojämställd. Därför är vårdnadsbidraget omodernt.

Vill en familj ha en uppdelning där en part är hemmaförälder (hemmafru) så får man lösa det på egen hand, det är inget som regeringen år 2016 vill uppmuntra. Knäppt va?

Du funderar mycket kring din SGI. Funderar du något kring din pension?

Vilka nyttjar vårdnadsbidraget? Jo kvinnor. Vad innebär det? Könsrollerna cementeras. Kvinnan blir ekomiskt beroende av partnern som arbetar, hon tappar i pension etc. Barnet får knappast två likvärdiga föräldrar. Relationerna blir ojämställda. Arbetsmarknaden blir ojämställd. Därför är vårdnadsbidraget omodernt.

Vill en familj ha en uppdelning där en part är hemmaförälder (hemmafru) så får man lösa det på egen hand, det är inget som regeringen år 2016 vill uppmuntra. Knäppt va?

Hos oss är vi jämställda jag är hemma första
året sambon är hemma år två vilket blev en enkel uppdelning då jag ammade. Givetvis hade vi delat de sista året på två också! :)

Att jag funderar omkring sgin är för att jag har MS vilket tyvärr kan ge stora svängningar i måendet utan förvarning och skov kan komma över en natt. Jag kan inte alls styra när/ om jag blir sjuk och i vilken omfattning de kommer. Pension är något som garanterat kommer senast när vi är 68 som samhället ser ut idag vilket vi alla bör planera för, jag tycker även de är en god ide att pensionsspara vilket jag rekomenderar alla att göra! :) pensionen går även att säkra genom andra tillgångar än pengar! vi väljer dock att oftra en del av vår tjänstepension på att vara hemma med vår son!

Jag tjänar mer än min sambo men just nu lever vi trots de främst på hans lön sen nästa år får han helt enkelt leva på mig de gör faktiskt inte så Mycket vi får vara beroende av varann en period nu sorligt men sant!

Jag förstår inte varför inte mannen kan ta ut fler dagar om det krävs, alltså när han behöver täcka upp för dig som är sjuk..?
Om nu er ekonomi inte klarar det annars..

Man kan göra på ett annat sätt. Om man sparar så många dagar som möjligt för att sedan ta ut dom med minst 1,75 (tror jag det var) i veckan och så jobbar man inte motsvarande tid (Gud vilken mening :o). Dvs tex du jobbar 50% en dag och tar ut 50% i fp den dagen. Då skyddar du också din Sgi (när barnet är äldre än 18(?) månader). Då behöver barnet inte vara så mycket på förskolan.

Jag förstår inte varför inte mannen kan ta ut fler dagar om det krävs, alltså när han behöver täcka upp för dig som är sjuk..?
Om nu er ekonomi inte klarar det annars..
Som sagt då håller inte vår plan att vara hemma så länge som möjligt! Men jag självklart de kan han!

Man kan göra på ett annat sätt. Om man sparar så många dagar som möjligt för att sedan ta ut dom med minst 1,75 (tror jag det var) i veckan och så jobbar man inte motsvarande tid (Gud vilken mening :o). Dvs tex du jobbar 50% en dag och tar ut 50% i fp den dagen. Då skyddar du också din Sgi (när barnet är äldre än 18(?) månader). Då behöver barnet inte vara så mycket på förskolan.

Ja de är bra :-)

Men har ni inte planerat för liknande situationer? Särskilt som du har MS och det är realistiskt att förvänta sig att du ibland får skov?

Nä måste man de? Jag trode någon på buke eller så skulle lösa de åt mig?!

Allvarlig talat så förstår jag inte va problemet är riktigt?!
Självklart har vi en lösning hur vi löser situationen vid ev skov, de här urartat ju alltihop jag frågade hur man gör vid 3-4 dagar jätte förkyld de är väll en jävla skillnad mot att vara ms sjuk i månader?!

Självklart har vi en lösning hur vi löser situationen vid ev skov, de här urartat ju alltihop jag frågade hur man gör vid 3-4 dagar jätte förkyld de är väll en jävla skillnad mot att vara ms sjuk i månader?!

Herregud vilken otrevlig ton.

Men alltså, du skriver i en tråd om hur stort problem det blir för er när du är sjuk och mannen måste vara föräldraledig istället. Sen framkommer det att ni knappt tar ut några föräldradagar alls och att ni därför får svårigheter med ekonomin. Är väl inte så konstigt att man undrar?
Det är liksom lite lätt provocerande att klaga på systemet på det här sättet..

Men alltså, du skriver i en tråd om hur stort problem det blir för er när du är sjuk och mannen måste vara föräldraledig istället. Sen framkommer det att ni knappt tar ut några föräldradagar alls och att ni därför får svårigheter med ekonomin. Är väl inte så konstigt att man undrar?
Det är liksom lite lätt provocerande att klaga på systemet på det här sättet..

Fast jag sa aldrig att de blir ett problem jag konstaterade bara att de blir en stor ekonomisk förlust! De hela var från början en fråga hur de är tänkt att man ska göra när man blir sjuk och är föräldrarledig som sen gled iväg och kom in på att jag är lite besviken på att vi inte kan fortsätta på få dagar pga att vi är rädda om sgin :)
Jag är medveten om att vi är bortskämda och har de väldigt bra! Jag är inte heller fast i någon kvinnofälla!

Fast jag sa aldrig att de blir ett problem jag konstaterade bara att de blir en stor ekonomisk förlust! De hela var från början en fråga hur de är tänkt att man ska göra när man blir sjuk och är föräldrarledig som sen gled iväg och kom in på att jag är lite besviken på att vi inte kan fortsätta på få dagar pga att vi är rädda om sgin :)
Jag är medveten om att vi är bortskämda och har de väldigt bra! Jag är inte heller fast i någon kvinnofälla!
Inte? Varför använder du då terminologin "mammaledighet" istället för den korrekta termen "föräldraledighet"?
Uppenbarligen har du 0 koll på hur förskola o dess pedagoger arbetar med små barn, dessutom har du missat att det är brukligt att man använder sig av föräldraledighet för inskolning, tror inte det finns en enda förskola i Sverige som tar emot små barn utan inskolning.

Dessutom verkar du/ni tro att andra personer än mamma/pappa är inkompetenta o rentav skadliga för barn under tre år att umgås med. Din attityd upplever jag som ett hån o en käftsmäll mot alla oss som kämpat för att män skall ha samma rättigheter till sina barn som kvinnor samt jämställdhet i arbetslivet.

Vill man bidra till förändring o utveckling får man ibland försaka personlig vinning Vårdnadsbidrag är för mig en sådan fråga, aldrig i livet skulle jag dela säng med KD(S) o SD för personlig vinnings skull, du verkar mer än lovligt naiv o har dessutom till synes gått på myten m den "heliga modern"

Bäst jag slutar här.

Ja de är bra :-)
Vi tog nästan inte ut några dagar första 12 mån. Skolade sedan in vid 14 mån. Gick ner till 75% och tog ut lite delar av dagar här och var så det max blev 50% på fsk. Nu är sonen 7 och går i ettan. De 30 dagar som vi nu har kvar täcker lite lov och studiedagar fram till sommarlovet. Då blir det sparad semester några år som får tas ut för att få lite längre sommarlov med sonen. Vi prioriterade att se vår son i vaket tillstånd mer än fsk-personalen under alla hans år.

Att tänka på om man blir sjuk som föräldraledig. De första 14 dagarna beräknas helt utefter man tar ut sin föräldrapenning. Alltså, tar man en dag i veckan så får man bara sjukpenning baserat på den dagen. Först på dag femton får man sjukpenning på alla dagar i veckan. Man har dessutom karensdag, precis som om man hade jobbat och blivit sjuk. Så tar man en dag i veckan så blir ju första veckan karensdag och andra veckan får man sjukpenning för en dag. Viktigt att tänka på är att anmäla redan första dagen man blir sjuk, man kan i princip inte komma senare och ansöka om sjukpenning om man inte anmält.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
600
Senast: Humla
·
Övr. Barn Hur mår ni ute i stugorna? Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 204
Senast: BernT
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 241
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar