Sjuk under mammaledigt?

Madde_padde

Trådstartare
Är hemma med vår 7 månaders och har gått och blivit sjuk. Nu går de okej här hemma men blev att fundera, Hur gör man om man inte har orken att ta hand om sitt barn?

Får man vabba redan alltså? Läste nått om att de var från 8 månader och vad får jag för ersättning då?

De går säkert att läsa sig till men läsning är inte riktigt min grej

Jag var lite snabb upptäckte jag. Fsk skriver:
---
Du kan inte vabba för barn under 8 månader om den förälder som är hemma med barnet blir så sjuk att han eller hon inte kan ta hand om barnet. Däremot kan du då istället ta ut vanlig föräldrapenning.

Det finns vissa tillfällen när du kan vabba för barn under 8 månader. Det gäller om

• barnet ligger på sjukhus
  • barnet har en stadigvarande plats i barnomsorg och du behöver stanna hemma från ditt arbete för att vårda barnet.
---
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab

Precis så var de! Jag ska sjukskriva mig till försäkringskassan och får då 80 % av de planerade dagarna sedan får pappan gå hem och ansöka om föräldrarpenning för de dagar han är hemma! Vilket i vårat fall blir väldig ekonomisk förlust samtidigt som de kanske är se bästa i de här läget..

Jag fick idag reda på att min SGI är lägre än min årsinkomst som föräldrapenningen baseras på. Det innebär att det är dyrare för mig att vara sjuk, eller vabba, än att vara föräldraledig.

Det är ju alltid en ekonomisk förlust att vara sjuk, oavsett om man jobbar eller är föräldraledig..

Jo absolut men tar ut 9 dagar per månad som de ser ut idag, alltså har jag ut ungefär 1/3 av min ordinarie lön. Är jsg hemma 4 dagar sjuk nu är de bara en dag som jag tar ut föräldrarpeng på vill inte slösa dagar alltså blir vår totala inkomst väldigt mycket lägra om papp är hemma.. :)

Jo absolut men tar ut 9 dagar per månad som de ser ut idag, alltså har jag ut ungefär 1/3 av min ordinarie lön. Är jsg hemma 4 dagar sjuk nu är de bara en dag som jag tar ut föräldrarpeng på vill inte slösa dagar alltså blir vår totala inkomst väldigt mycket lägra om papp är hemma.. :)
Men det är ju ditt eget val att ta ut så få dagar.. Klart att det märks i plånboken, framförallt eftersom saker kan hända..

Men det är ju ditt eget val att ta ut så få dagar.. Klart att det märks i plånboken, framförallt eftersom saker kan hända..

Absolut jag säger inget annat egentligen! Tycker bara de är fel att vi endå är så styrda! Visst jag skulle kunna ha varit hemma sjuk och haft honom på förskola och haft deras resurser Som hjälp om han vore äldre tex men. Tycker dock de är lite surt att jag inte kan vara hemma så länge jag vill med mitt barn utan att "straffas" för det.

tycker bara de är fel att vi endå är så styrda! [...] Tycker dock de är lite surt att jag inte kan vara hemma så länge jag vill med mitt barn utan att "straffas" för det.
I Sverige har vi en föräldraledighet som är helt fantastisk och som saknar motstycke internationellt sett. Du straffas inte alls, tack vare vårt system kan du vara hemma långt mycket längre än våra medsystrar i andra länder och dessutom gå runt ekonomiskt.

Du kan visst vara hemma så länge du vill med ditt barn "utan att straffas" men då får man ju också sköta sin egen försörjning såklart.

I Sverige har vi en föräldraledighet som är helt fantastisk och som saknar motstycke internationellt sett. Du straffas inte alls, tack vare vårt system kan du vara hemma långt mycket längre än våra medsystrar i andra länder och dessutom gå runt ekonomiskt.

Du kan visst vara hemma så länge du vill med ditt barn "utan att straffas" men då får man ju också sköta sin egen försörjning såklart.

Jaja jo visst får jag de!
Jag ger mig vi har de fantastiskt bra! Dock hade jag gärna sett att mitt barn fick vara hemma 3 år innan han började förskola!
Dock är jag inte beredd att nolla min sgi.

Hear, hear!

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi funderar på att åka på en charter i vår. Men hur gör man med bilstolar? Vi kommer ha med oss en 8 månaders och en 3,5åring. Verkar...
Svar
14
· Visningar
600
Senast: Humla
·
Övr. Barn Hur mår ni ute i stugorna? Här har alla blivit sjuka nu. Det känns tufft att ta hand om små när man är så sjuk själv. Ingen sömn. Uppe...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 204
Senast: BernT
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 241
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar