Sjuk ponny :( *låångt*

A

Amora

vet inte om tråden hamnade rätt.

Jag måste få skriva av mig lite..

Det är såhär att igår morse ringde det en från ridklubben som min d-ponny står på och säger att hon ligger i hagen och vägrar komma upp.
så jag och mamma åker dit, drar upp ponnyn som är väldigt slö och svettas. hon hade kolik, så mamma ringde veterinären.

vet. kommer och ger en massa sprutor men hon behövde inte koppla i nå dropp, vi kollade febern också och termometern visade 39,3.
vet. berättar åt oss hur vi ska göra, få i henne vätska, ut och promenera en gång i halvtimmen osv. sen åker hon vidare och säger att hon kommer tillbaka om ngn timme.

2 timmar senare är hon tillbaka, ger mer kramplösande och tar tempen på henne, den visade fortfarande ca 39 grader.

igår kväll piggnade ponnyn till rejält och åt upp sitt kvällshö, drack vatten och så, tempen visade 37,4. :)

i morse när vi åkte dit igen så hade hon inte ätit upp sitt morgonhö och inte druckit ngt ur hinken + att hon var väldigt slö och hängig.
tempen visade 39,9 så vi ringer ut vet. igen.
den här gången gav hon feber nedsättande och nå annat, sen tog hon blodprov och gav oss pulver medicin och sån där man sprutar i munnen.

vi fick i ponnyn lite betforvatten och lite hö, hon fick gå ut i hagen nån timme och piggnade till, febern sjönk ner till 38 grader.

nu i kväll när jag stod och borstade henne så började hon skaka, alltså höll febern på att stiga igen, den visade 38,5.
mamma ringde vet. och frågade om de var okej att ge henne lite febernedsättande, det gick bra så hon fick 1 påse Finadyne.

när vi åkte från stallet var hon ändå hyfsat pigg och åt lite hö.
men man känner sig så hjälplös :(
ska dit igen senare och kolla att febern inte stigit nå mer.

nån som varit med om nå liknande?
hur gick de för er?
 
Sv: Sjuk ponny :( *låångt*

Tack allihopa, vi får hoppas att de löser sig!

Nej, bandmasken är inte kollad..
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp