Sjuk hund.. Orolig natt!

Sv: Sjuk hund.. Orolig natt!

Ja, vi får se vad dom säger idag. Hem honom vill jag ha i alla fall, för hans allmäntillstånd är så bra att dom redan igår bad mig att välja om jag skulle ta honom eller ej. Men med tanke på febertopparna och provsvaren skulle jag vara beredd på att få åka in igen, och det kändes rätt onödigt med tanke på den långa resan vi har dit. Och dom skulle ringa om han fick feber igen, vilket dom inte har gjort.. Så jag hoppas att han mår ännu bättre idag!

Det som just slog mig när jag läser hans symptom, har veterinären kollat honom för Addisons sjukdom? kanske inte det första man tänker att kolla hunden för men det kan vara värt... Om han skulle bli dålig igen så ge dem det förslaget.

Tack för det förslaget, skulle han insjukna igen ska jag absolut tänka på det!

Idag fick Benjamin äntligen komma hem :love: Han hämtades vid 16 av sin husse, och fick följa med honom en stund. Kl 18 kunde jag komma dit och ta över. Han fick då ligga i bilen större delen av tiden, medans vi andra fick göra det som varit uppbokat sen många veckor tillbaka. Han hade sällskap på andra sidan gallret av en höglöpande tik, så han låg mest och tindrade med ögonen :D
Kl 21 kom vi hem, och han är SÅ glad. Har kollat igenom hela tomten, tvättat den tiken han får umgås med, hälsat på alla minst 10 ggr var och går mest runt och viftar på svansen bara..

Enligt journalen så vet dom fortfarande inte vad som är/var fel, utan dom inväntar svaret på en bakterieodling som tar ca 2 veckor. Han är dock mycket pigg och glad, är bättre i magen och har inte haft feber sen igår. Alla värden är perfekta fortfarande och han har aptit igen.
Nu ska han äta små portioner 4 ggr/dag i minst 2 dagar, och därefter öka på maten till sin vanliga ranson i lagom takt. Istället för sitt vanliga torrfoder + färskfoder ska han bara få färskfoder, som är mer lättsmält och milt för magen. Han får ett kosttillskott som heter Pro Kolin+ också.
Flagyl och Vetrimoxin har vi med oss hem, men eventuellt ska det bytas om bakterieodlingen visar någonting.

Enligt journalen står det "Prostatan var i normal storlek, men har en 1 cm stor cavitet. Detta behöver inte ha någon betydelse, men något som vi får tänka på om bakterieodlingen inte visar något." så där får vi väl se.. Detta har dock inte veterinären berättat för mig per telefon..

Nu håller jag bara tummarna för att han fortsätter att tillfriskna, och blir helt normal i magen. Han är sjukt smal, har tappat över 5 kg i vikt :( Min stora, ståtliga kille är nu mager med mycket mindre muskler..

du fick med dig kopior på journalen då ?

Ge honom en STOR BAMSE KRAM från mig !!!!:love:

Tesora

Skönt att höra att grabben mår bättre.

Men, hade inte du en äldre hanhund med, av samma ras? Men nu har du en tik istället? :confused:

ETT ynka papper fick han med sig, där veterinären beskriver symptomen lite lätt, vad dom gjort osv.. Och ett papper med specifikationer på vad jag betalat för.

13000 kr gick hans kalas på. Tur att man är försäkrad ordentligt!

Nepp, någon äldre hanhund har jag aldrig haft. Min förra hanhund avlivades som gamling för nästan 3 år sedan, och det var en helt annan ras.
Jag har däremot haft en yngre hund, som ju då fick omplaceras, men det vet du redan.

Jag har alltså bara Benjamin som är hane hemma. Sen har jag förstås tikar också :p

Aha, då har jag missat totalt på ditt hundbestånd. Trodde du bara hade hanar och att två var amstaff och en var GD (som du fick omplacera). Är tikarna också amstaffar? Hur många hundar har du egentligen? :confused: :D Ska du börja med uppfödning? :)

3 hundar, varav 1 Amstaffhane, 1 Amstafftik och 1 Stafftik. Staffen är en ren sällskapshund som jag fick som omplacering för lite över 1 år sen, hon är kastrerad också.
Dom andra är tänkta till avel. Beror ju på röntgenresultat och sådant förstås.

Och ja, jag räknas numera som uppfödare av Amstaff. Ska ta hem en till avelstik nästa år också.

Vad skönt han har fått komma hem! Min förra hund fick liknande syndrom,mitt i vintern. Han hade varit helt normal hela dagen,vi hade varit hem till min mamma och hälsat på,sen när vi skulle hem,och går ut till bilen så kommer det en tant nere på vägen,han stannar till,jag tänker inte mer på det,utan ropar på honnom,han står fortfarande alldeles stel,och jag tyckte det var konstigt,för han kom alltid när man ropade,ropade igen,men nejdå,ingen respons..

Jag går dit,han hukar sig,springer iväg med svansen mellan benen,jag får panik i mitt huvud,och undrar vad fasen det är som är fel,han verkade livrädd för mig! Sen kastar han sig omkull och börjar skaka tuggar på tungan,och det kommer massa saliv...

Jag drabbas av panik,tar hunden och springer in till mamma som ringer djursjukhuset,skakningarna släpper,efterett par minuter när vi är påkläddaoch påväg in till sjukhuset så börjas det igen,han ligger på hallgolvet och skakar och kissar på sig,släpper efter ca 1 minut,åker in till sjukhuset,tar ca 20 min.

Väl inne så trodde veterinären att det var ett epileptiskt anfall,och att hundar kan få det nån gång sådär bara,så han tyckte att vi skulle åka hem igen,och höra av oss utifall det vart nått mer,isånnafall så skulle det börjas diskuteras medicinering.

Jag vart helt paff att han bara ignorerade oss så mycket,han gjorde inte ens en undersökning på hunden,lyssnade på hjärtat som lät bra,men inge blodprov eller nått.

Vi sa att han kanske hade ätit något giftigt eftersom vi Jag och exet) precis hade hyrt en hästgård så man vet ju aldrig om det var nått råttgift tex som nån lagt ut,och hunden var ju lös på gården oftast när vi var hemma.. Men det trodde veterinären inte..

Så det var ju bara att sätta sig i bilen och åka hem,och det var ca 1 timmes bilfärd in till sjukhuset hemifrån oss..

Nästan hemma så vart han stel igen,sen börjades det... Han skakade,somnade,vaknade,skakade,spydde,somnade,skakade,spydde..Dregglet forsade,och han var helt groggy i blicket,vi vänder och åker i ilfart in,varpå veterinären säger att det kanske är en förgiftning.. Då hade jag kunnat strypa han med mina bara händer,då hade det gått över 2 ½ timme sen vi var in,så vem vet,kanske hade det kunnat stoppats om han undersöktes när vi var in första gången,och han skulle få något då..

När vi väl kommer in igen så är lilla bebis så sjukt trött så han sover på rygg i min famn,och jag håller honnom HÅRT hårt hårt,det bestämms att han ska stanna över natten,och när veterinären kommer och hämtar honnom,och bär iväg honnom,och vi ska åka igen,då brister allt,jag grinar som en liten unge,ser dom längre och längre ner i gången,tillslut så viker dom av,och jag ser dom inget mer..

Åker hem,men kan inte sova,vaken hela natten,släpper ut hästarna på morgonen som en zombie,väntar hela dagen fram tills kl ska bli ett,då dom ska ringa och berätta hur det gått under natten.

Kl blir äntligen ett,dom ringer strax efter,berättar att läget var stabilt,men inte helt ok,då det var blod i urinen och avföringen,men han hade inte hafft ett anfall alls efter 03.00 på natten,så det hade snart gått 12 timmar. Veterinären tror att vi antagligen kan hämta hem han dagen efter,vi pustar ut,åker till djuraffären och köper en leksak som han ska få när han kommer hem,tänkte även åka och hälsa på honnom,men bestämde oss för att hålla oss tills dagen efter eftersom han endå skulle få komma hem dagen efter,och det kändes taskigt att åka dit,och sen åka därifrån igen utan att ta med honnom..

Gå och lägger mig tidigt,så dagen efter ska komma så fort som möjligt,pratar om hur kul det ska bli när han äntligen kommer hem igen! Somnar lycklig,men vaknar 23.07 av att telefonen ringer,tänkte bara NEEEEEJ!!!!!!!

Svarar med gråten i halsen,och jag hör bara några få ord,djursjukhuset,blöder överallt,han orkar inte mer,nått har hänt,ska vi vänta tills ni kommer in,eller ska vi ta bort honnom nu?

Hör mig själv säga att dom ska ta bort honnom,och att vi kommer in dagen efter och hämtar kroppen,och betalar.

Sen vart det som ett grått moln,kommer inte ihåg så mycket,åker iallafall in och hämtar hem honnom dagen efter,pratar med veterinären,lyssnar inte så mycket,förstår inget iallafall,är bara tom..

Men,tydligen så hade dom inte hittat något,dom förstog inte att det vart som det vart,levervärden var bra,blodprovet var bra...

Träffade på en gubbe som sa att samma sak hade hänt med hans hund strax efter,men han hade fått hjälp på en gång,och hunden hade klarat sig efter 3 nätter på sjukhuset.. Ingenting hittades där heller...

Du får gärna uppdatera om dom hittar något på din hund,isåfall kanske det kan vara det som min hade.. Kanske kan lösa nån gåta iallafall som spökat i mitt huvud i 4 år snart..

Önskar dig all lycka till och är så glad att du fick hem din vackra kille igen!

Usch vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg. :cry: Stackars, stackars dig och din hund. :cry:

Jag lovar att höra av mig om jag får reda på något! Det lät mycket likt Benjamins, fast ännu värre bara.. Himla tråkigt att höra verkligen!

Vi inväntar svar på bakterieodlingen nu, på hans urin, det är ca 1½ v kvar tills vi får svar. I övrigt har dom tagit alla prover som går att ta (Förutom för toxiner såklart....) och allt ser jättebra ut.
Han själv är pigg som en jag vet inte vad just nu, han driver mig till vansinne snart :D

Ja,det var (är) jättejobbigt...:cry: Inte förens nu på senaste man har kunnat fokuserat på dom roliga stunderna,innan har det bara varit det där svarta,mörka.

Det jag kan trösta mig med är att VI gjorde allt vi kunnat,även om jag kan tycka att veterinärerna hade kunnat hantera det lite annorlunda,tex att ta prover och lägga in han på en gång,men,men,det är inte nått man kan göra något åt nu iallafall,han kommer inte tillbaka för det.. Ingen ide att älta det förgångna..

Det värsta av allt var att plocka undan hans saker,hans säng,matskålar,halsband m.m. Att vi aldrig åkte in och hälsade på honnom på dagen,det sista han såg av sin matte var att jag lämnade honnom där,han kom till helt främmande människor,och fick sitta i en liten bur... Det kändes som om jag svek honnom då.

Han dog i november (2004),och det var fryst i marken,jag minns hur jag stog och slet i timmar när jag grävde hans grav,det snöade,och var kallt,och tårarna sprutade,men han fick iallafall sin sista vila under hans favoritträd.

Jag hade planerat så mycket med den hunden,men han hann inte ens bli ett år...:cry:
Mitt ex jobbade då i stockholm mån-fre,så han var så gott som enda sällskapet jag hade mitt ute i skogen..

Skrev en dikt åt honnom som han har med sig i graven:

" Älskade lilla valp,jag hoppas att du har det bra där du befinner dig nu.. Jag önskar att du fortfarande var kvar hos mig,men jag tyckte jag hörde dig i trappen i dag,var det du,eller var det bara inbildning,en vanesak,eller ville du visa att vi fortfarande är tillsammans?

Älskade lilla valp,jag gjorde allt jag kunde,men tyvär så räckte inte det till...

Älskade lilla valp,du var min andra hälft,mitt solsken,min bästa vän.
Jag saknar dig,det värker i hjärtat,jag är helt tom... En bit av mig har försvunnit i dag..

Älskade lilla valp,sov gott för alltid,kanske ses vi åter en dag.."

Haha,var glad för att han driver dig till vansinne! :rofl: (Även om det inte alltid uppskattas..:angel:)

Han varierar mellan att pipa och yla, och ibland skriker/tjuter han också. KONSTANT.
Han förstår inte alls varför han inte får para sig med den snygga bruden som löper... Att hon är för ung är ju bara en petitess liksom.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Annique
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 789
Senast: Tualma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka