orcide
Trådstartare
Sv: Sjuk häst !!
hon är helt normal i magen men äter bara hälften av sitt hö och börjar magra..tur att hon hade hull att ta av iaf .
ja jag gör det när hon vill lägga sej , min son skrittade henne efter frukost i dag (han väger ca20kilo mindre än mej )
hon provade att lägga sej flera ggr när vi sadlade henne men inte sen i skogen
men hon orkar bara en liten runda även om hon verkar tycka det är jätte kul att få komma ut .
Matilda_o_Bonita skrev:Kolik
Mitt ungsto har haft en rad kolikanfall och alla gångerna har hon betett sig som du beskriver, lagt sig ned, försökt rulla sig, sett smått förvirrad och sjuk ut samt lite utmattad.
Hur länge har dethär hållit på? Har det varit så under en längre perido på ett antal dagar så skulle jag tippa på ont i magen, men om det plötsligt kommit och hon under en mycket kort tidsintervall blivit dålig så är det med stor sannolikhet kolik av något slag eftersom kolik utväcklar sig snabbt och sedan förvärras lika snabbt.
Är hon lös i magen? Är avföreingen normal eller lösare/hårdare än normalt? Någon avföring alls?
Mitt ungsto hade kraftig diarreé där hon sprutlakerade hela boxen och alla som kom nära.
Prova att leda runt henne, om du misstänker att det är kolik, i vissa fall kan det släppa om man leder runt dom eller iaf ser till att dom rör på sig, men i vissa fall måste man tillkalla veterinär och ge som kramplösande. Eller att du kör in henne på klinik direkt vilket nästan är ännu bättre.
hon är helt normal i magen men äter bara hälften av sitt hö och börjar magra..tur att hon hade hull att ta av iaf .
ja jag gör det när hon vill lägga sej , min son skrittade henne efter frukost i dag (han väger ca20kilo mindre än mej )
hon provade att lägga sej flera ggr när vi sadlade henne men inte sen i skogen
men hon orkar bara en liten runda även om hon verkar tycka det är jätte kul att få komma ut .