Sjuk häst !!

Sv: Sjuk häst !!

Matilda_o_Bonita skrev:
Kolik

Mitt ungsto har haft en rad kolikanfall och alla gångerna har hon betett sig som du beskriver, lagt sig ned, försökt rulla sig, sett smått förvirrad och sjuk ut samt lite utmattad.

Hur länge har dethär hållit på? Har det varit så under en längre perido på ett antal dagar så skulle jag tippa på ont i magen, men om det plötsligt kommit och hon under en mycket kort tidsintervall blivit dålig så är det med stor sannolikhet kolik av något slag eftersom kolik utväcklar sig snabbt och sedan förvärras lika snabbt.

Är hon lös i magen? Är avföreingen normal eller lösare/hårdare än normalt? Någon avföring alls?

Mitt ungsto hade kraftig diarreé där hon sprutlakerade hela boxen och alla som kom nära.

Prova att leda runt henne, om du misstänker att det är kolik, i vissa fall kan det släppa om man leder runt dom eller iaf ser till att dom rör på sig, men i vissa fall måste man tillkalla veterinär och ge som kramplösande. Eller att du kör in henne på klinik direkt vilket nästan är ännu bättre.

hon är helt normal i magen men äter bara hälften av sitt hö och börjar magra..tur att hon hade hull att ta av iaf .
ja jag gör det när hon vill lägga sej , min son skrittade henne efter frukost i dag (han väger ca20kilo mindre än mej )
hon provade att lägga sej flera ggr när vi sadlade henne men inte sen i skogen :confused:
men hon orkar bara en liten runda även om hon verkar tycka det är jätte kul att få komma ut .

scotty skrev:
Jaha du, Orcide. Faktiskt rätt så roligt att läsa alla svaren du fått på buke. Dom flesta som svarat tror på kolik men dom två VETERINÄRERNA du haft ute vet inte vad det är. Det får ju dina veterinärer att tolkas som okunniga och bukefalosarna kunniga. Det ska ju vara tvärt om,anser jag. Ska bli kul att få reda på vad dom kommer fram till den 16. När hästar i vårat stall haft kolik/förstoppning så har ju veterinärerna kunnat konstatera det omgående. Hoppas att dom hittar orsaken i alla fall.
Kram Carina

ja jag skriver här i tråden vad dom säjer på kliniken .
det kanske kan vara någon annan till hjälp nån gång iaf ..

Ja jag har en mkt bra veterinär också *S*

Att hon inte vill äta och börjar magra KAN bero på den antiinflammatoriska behandlingen. En del hästar får problem med magen av det. Precis som vi människor kan få problem med magen om man äter mkt värktabletter.

Ge gärna något fodertillskott för magen (foderjäst, baktieriekultur eller helt enkelt A-fil) en kortare tid och se om det blir någon skillnad. Det skadar i vilket fall som helst inte.

Att hon lägger sig ner kan bero på en massa olika saker. Min häst ville ligga ner när hon hade urinvägsinfektion och feber t ex. Vi trodde det var kolik först.

orcide skrev:
man får inte åka in akut utan remiss från vet o det vägrade distrikts vet ge när hon var här :s
man skulle tydligen få en sån ifrån sin "egen" veterinär , som i mitt fall är bortrest tills i morgon :(

Okej :confused: , det fick jag göra med min. Jag ringde in till Skara en gång (då jag bodde i Tibro) och sade att hästen varit dålig i 2-3dagar och distriktarna kunde inget mer göra: "Kom in du!" sa dom. Och vi åkte in så fort som möjligt. Ingen remiss eller nåt.
Men det var ju med alla säkerhet KOLIK hon hade så det kanske är skillnad.,.. i ditt fall vet man ju inte riktigt...

jag har idag ringt till uppsala igen och dom skulle ringa upp men ingen har ringt ännu ??
jag ringde kl 8 på morgonen o nu närmar sej klockan 5 på eftermiddagen .
hästen låg ner i hagen i adg när jag kom dit och hon tog sej mödosamt upp när hon såg att jag lockade på henne *suck*
hon lider ju stackarn o ingen vet vad det är ...

sätter in en bild på knölen på hennes ben .
vad ser ni ??
knl.jpg

Kan ju vara så att den har ont i benen! Finns hästar som när de har ont i benen ligger ner mycket för att det gör mindre!

Kolik i 5 veckor verkar ju lite långt... eftersom det inte sker någon förändring.
Men försök få tid så fort som och åk in!!!

LYCKA TILL!!!

//Jemeni

Tacksam för att ha 10 min till djursjukhuset HBG.

Jag ser ingen knöl :confused:

Men det kanske ÄR så att den har nåt i benen och därför lägger hon sig ner för att slippa belasta dom.
När var vet. ute senast och vad sa dom?? Dom måste väl kunna skriva ut en remiss så du får åka in med detsamma? :mad: Ska hästen behöva lida i flera veckor utan att något händer??

Kolik i 5 veckor verkar ju lite långt... eftersom det inte sker någon förändring.
Men försök få tid så fort som och åk in!!!

Ja kolik är det nog INTE. Däremot skulle det ju kunna vara MAGSÅR, vilket ju inte har riktigt samma symtom.
Men med tanke på att den haft besvär från benen och haltat, fått knölar så verkar det ju som att det är DÄR problmete sitter.

Det var något av de lurvigaste benen som jag har sett!!!:D Men är det knölen som buktar ut strax ovan kotan?? I så fall är den ju rätt stor om den syns på de där håriga benen!!! Är den mjuk eller hård??
Jag skulle vara vansinnig om jag hade måstat vänta i 5 veckor på att få komma in på klinik om min häst varit lika dålig som din. Jag hade nog till och med hotat dem med att anmäla dem för djurplågeri som inte tar emot henne!!:mad: Helt övertygad om att det står skrivet att man inte får orsaka djur onödigt lidande!!

Sissan skrev:
Det var något av de lurvigaste benen som jag har sett!!!:D Men är det knölen som buktar ut strax ovan kotan?? I så fall är den ju rätt stor om den syns på de där håriga benen!!! Är den mjuk eller hård??
Jag skulle vara vansinnig om jag hade måstat vänta i 5 veckor på att få komma in på klinik om min häst varit lika dålig som din. Jag hade nog till och med hotat dem med att anmäla dem för djurplågeri som inte tar emot henne!!:mad: Helt övertygad om att det står skrivet att man inte får orsaka djur onödigt lidande!!

ja hon är ju Tinker *S*
ja det är den där stora knölen på kotan ovaför hoven jag menar , den syns ju tom genom hennes hovskägg o då kan du ju föreställa dej hur stor den är .
Medicin veterinär på ulltuna ringde inte ens upp mej i dag *suck*
Jag ska ring min vet i morgon bitti o tvinga den att ge mej en akut remiss .
hon har börjat tappa päls uppe på ryggen oxå så nu har hon en kal fläck mitt på ryggen och en ny knöl fann jag i kväll mitt på halsen :confused:
hon blev mkt stressad när jag släckte o gick i från henne i kväll.
jag kommer att ligga sömnlös i natt den saken är klar !
hon har tom lärt sej ordet"ont" under denna månad .
om man frågar henne om hon har ont så nickar hon frenetiskt om man tar där det gör ont nickar hon likadant . eller om man tex lagar elstängsel då knuffar hon på en o nickar o visar att det där vet hon gör ont *S*
hon är väldigt inteligent min lilla häst :)
Obs hon nickar inte annars alltså !

milly skrev:
Jag ser ingen knöl :confused:

Men det kanske ÄR så att den har nåt i benen och därför lägger hon sig ner för att slippa belasta dom.
När var vet. ute senast och vad sa dom?? Dom måste väl kunna skriva ut en remiss så du får åka in med detsamma? :mad: Ska hästen behöva lida i flera veckor utan att något händer??

knölen sitter på kotan ovanför hoven .
veterinären var här för nåra dagar sen bara , hon ansåg inte det var akut då hästen inte har feber o kan resa sej ???

orcide skrev:
hon har börjat tappa päls uppe på ryggen oxå så nu har hon en kal fläck mitt på ryggen och en ny knöl fann jag i kväll mitt på halsen :confused:

Fy sjutton så läskigt det där låter!!!
Jag hade en häst för en massa år sen som blev halt på först ena framfoten och därefter den andra sen var hon pigg ett tag sen kom det tillbaks och därefter fick hon en jätteknöl på halsen(den var alltså så stor så man inte täckte den med en hand). Jag vet inte vad det var för vi avlivade henne pga att hon var rätt gammal och tyckte inte om att åka transport och var rädd veterinärer, så det kändes humanast för henne..:cry:

ja du *suck*
jag vet inte vad jag ska göra faktiskt ..
i går kväll fick hon bara typ 3 kilo hö o det hade hon inte ens ätit upp allt av nu på morgonen :(

stenhård och i kväll hade den blivit ännu större ..
min veterinär kunde inte komma o kika på henne då hans gammla mamma hastigt insjuknat o han var på väg till malmö!!

jag vill bara krama henne o bädda ner henne i min säng med alvedon o te ....så känns det just nu iaf :(

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 058
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka