C
Clintan
Märkte för ca 1v sedan att min häst blev lite väl svettig efter ett lätt dressyrpass i hagen, men tänkte inte så mycket på det då för han verkade ok för övrigt. Ett par dagar senare var vi på uteritt och var ute i ca 1h, efter ungefär halva rundan börjar han slå med huvudet (dra det högt upp) och det känns som han har lite panik. Hoppar av och börjar leda hem honom, han svettas då jättemycket (trots att vi inte ridit hårt), när jag stannade upp för att invänta en traktor som skulle passera börja han snurra runt och slå med frambenen, väl hemma efter ca 3 km vandring är han helt vit av lödder (svett). Tar av honom utrustningen och svampar av honom. Ibörjan är han orolig och skrapar och slår med frambenen, men lugnar sig snart. Efter en stund är han som vanligt igen. Två dagar senare rider jag honom lite lätt i paddocken, tycker han är som vanligt förutom att han slår med huvudet i galoppen. Rider ut med de andra dagen därpå och han verkar inte bli mer svett än normalt. Den rundan tog ungefär 45 min och vi skrittade hela vägen. Vi bestämmer också att jag ska ringa vet och be henne kolla hans tänder. I dag var vi ute och red i ca 2h och när vi hade ca 2 km kvar börjar han slå med huvudet igen och gripas av panik. Jag hoppar av, lossar sadelgjorden och börjar gå. Väl hemma är han svett, dock var han svett innan efter som vi travat och galopperat samt att han varit lite uppstressad. Denna gång var han inte lika svett som förra, men han var orolig slog och skrapade med frambenen. Väl ute i hagen fick han hö och han åt, men fortsatte att skrapa och vandra mellan tuggorna. Han bajsar alltid en 4-5 ggr när jag rider, så kolik har jag uteslutit. Någon som varit med om något liknande, det verkar alltid komma efter han ansträngt sig lite mer (med trav och galopp). När vi rider ut rider vi alltid i branta backar, för att komma upp i skogen. Vet ska komma på tisdag. De andra gånger han har behövt raspa tänderna har han mest gått och gapat och varit lite tjurig i munnen. Raspar tänderna ca var 6:e månad (det är visserligen dags nu ändå).