Sjuk/dålig, vad ?

urkella

Trådstartare
När jag fodrade middag hos hästarna såg jag att eltråden till grinden var nere, började då bli orolig om någon varit i hagen. Alla hästarna kvar iaf men Ove vägrade lämna lösdriften. Nojig som man är med folk som går på hästar så kollade jag igenom honom men inga sår iaf. De andra var som vanligt så tänkte att tråden kanske bara blåst ner och han brukar alltid stå där inne så han går väl ut och äter sen. Men när jag kom och kvällsfodrade stod de alla inne i lösdriften shettisarna gick ut och åt efter jag gett dom hö. Ove vägrar åter igen lämna lösdriften så blir nu riktigt orolig. Han står bara med mulen i spånen och ser helt apatisk ut. Tar på honom grimman och får dra ut honom ur lösdriften, ty7cker han går lite vingligt men kan oxå varit att han va motvillig att gå. Shettis hingsten gnäggar på honom och buffar lite, så märker även på dom att det inte står rätt till. När jag släpper honom går han sakta in i lösdriften igen. Ger honom hö där inne vilket han småtuggar på iaf. Ställde en hink vatten där inne med som han drack ur. Febern låg på 38,2. Vet. sa att avvakta då han äter, dricker och skiter iaf. Men är jätte orolig och livrädd att man ska hitta honom död i hagen imorgon eller något.
Vad tror ni det kan vara ? Min första tanke var stelkramp men då jag inte hittar sår och han var helt normal på morgonen så han har ju blivit dålig snabbt. Andra tanken är om han fått i sig något och vet ju inte om någon varit inne i hagen :crazy:

Sv: Sjuk/dålig, vad ?

Fång? Har du kollat ev. förstärkt puls vid kotorna? Provat att gå en liten sväng och vända åt båda hållen? Vänder han stappligt? Just det här med att vara vinglig/ovillig att röra sig låter lite misstänkt... Avvakta inte för länge!

Låter som min häst när han hade kolik.
Då sade veterinären att han INTE skulle få något att äta, bara promenera med honom och sedan ringa igen om det inte släppte. Efter en timmes promenad piggnade han till och fick sen fasta ett halvt dygn, men fick mycket att dricka (gott med äpplejuice i vattnet, och lite ljummet vatten!)

Lycka till

Ove är bättre nu :) I morse var han dålig med febern låg på 39,2 och han var hängig, ville bara äta halm inget hö. Tror han haft ont i magen men kolik vill jag nog inte säga att det va då han har bajsat hela tiden och aldrig legat eller rullat sig. Ringde och pratade med dom på Helsingborg han tror det är virus då han hade riktigt gult snor, såg mer ut som var. Magen hade han troligen ont i då han får biopromin för mask är enda jag kan komma på då han började med sin kur dagen innan. Nu fick han inte det idag och nu på em. var han sitt vanliga jag och febern gått ner till 38,5. Hoppas att han inte är dålig igen ikväll.

*uppdatera*
Har nu varit och kvällsfodrat, Ove stod ute och åt som vanligt:) Febern samma som innan och har inte stigit. Däremot så var han mer snorig nu vilket jag inte gillar. Det är bara från ena näsborren och är som gult vatten, har aldrig sett så gult snor innan :crazy: Blir åter ringa vet. imorgon men då till han jag brukar ta ut, hoppas bara inte han har semester >__<

Oves näsa vid lunch ("såret" är en bäbis vårta):

Och nu .___.

Nu kommer ju veterinären förhoppningsvis ge dig svar imorgon. Men sådär gult snor, ur en näsborre och 'hastigt påkommet' hade kompisens häst när den hade bihåleinflammation.

Tror oxå det >__< Stod en häst på förra stället som hade problem med bihålorna som oxå bara ena näsan ran på, fast det var inte så gult samt den skummade ur munnen. Hoppas det räcker med antibiotika på honom :(

Ringt "min" vet. idag, Han kommer ut imorgon då han var magsjuk idag. Han sa att stallet blir nog stängt som kvarka då snoret är gult.

Blir allt mer och mer säker på att Ove blev dålig av bioprominet. Nu efter jag slutade (han fick sist igår morse) så har han bara blivit bättre. Idag har tempen legat på 37,6 hela dagen. Han har varit pigg och ätit som vanligt samt att han inte har något gult snor längre.

Ove är bättre nu :) I morse var han dålig med febern låg på 39,2 och han var hängig, ville bara äta halm inget hö. Tror han haft ont i magen men kolik vill jag nog inte säga att det va då han har bajsat hela tiden och aldrig legat eller rullat sig. Ringde och pratade med dom på Helsingborg han tror det är virus då han hade riktigt gult snor, såg mer ut som var. Magen hade han troligen ont i då han får biopromin för mask är enda jag kan komma på då han började med sin kur dagen innan. Nu fick han inte det idag och nu på em. var han sitt vanliga jag och febern gått ner till 38,5. Hoppas att han inte är dålig igen ikväll.

Vad har jag missat här? Är det för mask?

De har någon "formula" som man ska ge intervaller som ska funka som maskmedel.Tyvärr finns det inge info på varken burk eller deras sida .___. Vetten jag pratade med från helsingborg tippade på att det var det som körde ihop magen på honom iaf men tror nog att det satte hela hans immunförsvar ur balans då det både varit mage, hovar & bihålor samt feber som man märkt av. Ska ringa vet. magsjuk imorgon, vill ha ut honom även om Ove är bättre för säkerhetskull.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 877
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 288
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar