Sjöhästar!

Sv: Sjöhästar!

Det där förstod jag inte riktigt. Det är väl alltid viktigt att de kommer fram ordentligt? Betalar butiken extra till grossisten för att fisken ska komma fram ordentligt? Jag vill alltid att fiskarna ska komma fram i shysst form, däremot kan jag betala mer om jag vet att grossisten är väldigt seriös och tex har MAC-certifierad fisk.

Låter konstigt att få ett högre påslag för att de inte brukar ha den. Hade de haft den hade du ju inte behövt beställa den?

Jag var galen i sjöhästar för några år sedan och läste endel, men insåg att jag inte har råd eller tid just nu. Fast kan tipsa om en sida iaf;
http://www.seahorses.de/index.htm
Älskar bilderna de har och även endel fakta

Hm hur mkt kostar dom?? Kollade på sidan såg inget pris x) mn dt är väll rätt dyrt antar jag ^^

Tror inte själva sjöhästarna är speciellt dyra, snarare saltvattensakvariet som kostar multum :p

Det där förstod jag inte riktigt. Det är väl alltid viktigt att de kommer fram ordentligt? Betalar butiken extra till grossisten för att fisken ska komma fram ordentligt? Jag vill alltid att fiskarna ska komma fram i shysst form, däremot kan jag betala mer om jag vet att grossisten är väldigt seriös och tex har MAC-certifierad fisk.

Låter konstigt att få ett högre påslag för att de inte brukar ha den. Hade de haft den hade du ju inte behövt beställa den?

Den här djuraffären är ju inte en speciellt stor och avancerad djuraffär med en massa olika sorters fisk eller utrustning eller så. Bor i ett ganska litet samhälle nämligen och eftersom de inte har en massa saltvattenakvarier och sånt så måste de beställa sjöhästarna tillsammand med saltvattenakvarium som de kommer att få betala för och det kommer kosta lite mer för dem. Därför får jag betala lite mer eftersom jag är den enda som någonsin frågat efter dem... annars får jag åka ett stort antal mil för att hämta själv och då kostar det ännu mer i bensin plus att jag inte riktigt vet om de klarar resan i våran äckligt skumpiga lilla bil... Man kan säga att jag betalar en mindre avgift för service så att säga :) Sen vet ju inte jag hur pass den här djuraffären egentligen vet vad de pratar om men som sagt. Bättre än att de åker i våran bil ändå tror jag.

Sen har jag ju inte beställt än utan bara hört med dem om de kan beställa in och hur det skulle gå till och såna saker... Jag har ju inte bestämt mig för om jag verkligen ska köpa sjöhästar än eller inte...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker deras lösning låter konstig. Att för affärens del sätta upp ett saltvattensakvarium skulle inte kosta lite mer, utan åtskilliga tusenlappar mer. Dessutom kan man inte använda det direkt, utan det måste cyclas i många veckor innan sjöhästarna kan mellanlanda där.

Det vanliga, och rimliga i det här fallet skulle vara att du fick hämta sjöhästarna direkt, dvs att affären aldrig packar upp dem i transportpåsarna.

Om du är osäker på om du ska ha sjöhästar kan du ju starta upp enklast möjliga saltvattenskar först, för att känna på. du kan ha några räkor, snäckor osv. om det gårbra, och intresset kvarstår kan du titta efter sjöhästar då.

Jag skulle bara kopa sjohastar som GARANTERAT var odlade i fangenskap Dvs inte viltfangade. Detta pga av att sjohastar utsatts for en kraftig rovdrift. ( Man tex fangar dom och torkar dom och saljer som souvenirer).

Dessutom sa maste man forst ova pa att ha saltvattensakvarium rent generellt forst sa att man klarar det rent tekniskt.

/KT

Det är ingen dålig tanke, dock finns det kvalitetsgaranti även på viltfångad fisk, nämligen en certifiering av Marine aquarium counsil. (MAC). Detta garanterar en rad saker, men bla att ingen sk rovdrift gjorts på naturen. Detta är ganska viktigt, eftersom det ger fisken ett värde, och ger ursprungsländerna en anledning att bevara den. Ta malawisjön tex, (visserligen sötvatten, men duger som exempel.) Om inte akvarister hade intressen i sjön, och om inte fångststationerna försörjde många, många människor, så skulle de bo nilabborre i hela sjön. Vad bryr sig hungriga människor om artrikedom?

Kan man få tag i MACcertifierade sjöhästar skulle inte jag tveka att hålla vf av den anledningen, men ändå tänka två ggr eftersom de kan vara knepigare att sköta.

I övrigt håller jag med om att det inte är det första djur man testar i saltvatten.

Jag tycker deras lösning låter konstig. Att för affärens del sätta upp ett saltvattensakvarium skulle inte kosta lite mer, utan åtskilliga tusenlappar mer. Dessutom kan man inte använda det direkt, utan det måste cyclas i många veckor innan sjöhästarna kan mellanlanda där.

Det vanliga, och rimliga i det här fallet skulle vara att du fick hämta sjöhästarna direkt, dvs att affären aldrig packar upp dem i transportpåsarna.

Om du är osäker på om du ska ha sjöhästar kan du ju starta upp enklast möjliga saltvattenskar först, för att känna på. du kan ha några räkor, snäckor osv. om det gårbra, och intresset kvarstår kan du titta efter sjöhästar då.

Jo, som sagt så vet jag ju inte hur mycket de egentligen vet på djuraffären men det var vad jag fick höra och eftersom jag inte betalar flera tusen mer än vad jag ska så tycker jag att de får göra hur de vill egentligen. Sen så har jag kanske inte alltid möjligheten att hämta sjöhästarna precis när de kommer fram eftersom jag har väääldigt långt in till stan (inge körkort, inge bil) och sen jobbar jag på sådana tider att jag inte hinner sluta innan affären stänger så de tänkte nog på det också... kanske inte så bra att de måste vara i transportpåsarna under flera dagar... men jag kommer ju diskutera det här med djuraffärens anställda igen om jag ska köpa några sjöhästar... Jag vill ju gärna vara riktigt säker på att jag vill och att jag kan ta hand om dem rätt innan jag slår slag i saken...

Du vill också vara säker på att de stoppas i ett lämpligt akvarium den tiden de är i djuraffären. Om du får hem sjöhästar som gått i ett precis uppstartat akvarium i två veckor, och som hanterats av folk som inte kan något så får du onödigt mycket jobb i slutändan.

Du vill också vara säker på att de stoppas i ett lämpligt akvarium den tiden de är i djuraffären. Om du får hem sjöhästar som gått i ett precis uppstartat akvarium i två veckor, och som hanterats av folk som inte kan något så får du onödigt mycket jobb i slutändan.

Jo det är sant, jag vill ju att sjöhästarna ska vara som bäst när jag hämtar dem så att de ska trivas. Det är lite därför jag tvekar på att skaffa dem. Jag försöker dividera fram och tillbaka med han som jag skulle få köpa akvarierna av och med djuraffärens arbetare. Jag vill hitta en bra lösning innan jag köper sjöhästarna.

Jag pratade med en kille igår över telefon som hade sjöhästar hemma och nu var det två som var till salu i ett akvarium där de trivdes bra och som var ordentligt igång och allt. Han skulle visst ner till Malmö och då kan han köra en liten omväg igenom Gislaved där jag bor... Han sa att han kunde köra ner dem då med akvarium och allt. Saken är att det här händer isåfall om två veckor och jag känner själv att det är lite för lite tid för mig att bestämma mig även om det känns som den bästa lösningen.

Så jag funderar på att vänta med sjöhästar tills jag säkert vet att jag ka ha dem och att jag kan få hit dem på ett bra sätt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar