Självkänsla/foton/verklighet

Det är den förbannade normen som ställer till det. En kvinna ska vara späd och framförallt inte lång. Försök känna att den där normen kan ta sig i arslet.

Jag kämpar själv med det, jag kan tycka att små kvinnor är så himla fina just för att de är små. (Å andra sidan tycker jag att långa, starka kvinnor också är vackert.)

Det där petite-idealet hänger kvar sedan skoltiden, då jag och en tjej till var störst i klassen, lite storvuxna och huvudet längre än de flesta andra. Den självbilden har jag burit med mig, jag känner mig fortfarande lång och stor trots att mina 171 cm faktiskt inte är särskilt mycket.

Röven på spiken!

Jag drömde i flera år om att vakna en morgon och se ut som Coco Chanel.

Kommer inte hända. Jag är 173 och fick alltid stå längst bak på alla klassfoton. Jag ogillar skarpt att vara med på kort och med den vuxnes rätt att vägra gör jag oftast det. Jag antar man kan lära sog acceptera osv men jag löser det genom att inte vara med på kort annat än i nödfall. Varför ska jag?

Röven på spiken!

Jag drömde i flera år om att vakna en morgon och se ut som Coco Chanel.

Kommer inte hända. Jag är 173 och fick alltid stå längst bak på alla klassfoton. Jag ogillar skarpt att vara med på kort och med den vuxnes rätt att vägra gör jag oftast det. Jag antar man kan lära sog acceptera osv men jag löser det genom att inte vara med på kort annat än i nödfall. Varför ska jag?
Jag stod också längst bak.

Någon mer än jag som bara väntar på att ett visst nick ska dyka upp i den här tråden?

I alla fall, jag är 170 cm och jag gillar min längd. Har inga problem med den. Kompisarna är ungefär i samma längd. Diffar kanske nån cm. Har några kompisar som är kortare men det stör inte. Karlar vill jag ha långa. Tycker det är mer attraktivt.

Och där började det ju. Att man var lång och skulle stå längst bak eller kort och sitta längst fram.
Jag tror man kan skylla nästan allt sånt här på skolan. I alla fall min grundskola älskade normer innerligt.
Ja, mycket hänger nog med därifrån. Men idealet liten och söt, dvs liten = söt, kommer nog ännu tidigare. Tjejbebisen är liten och söt medan pojkbebisen är stor och duktig.

Ja, mycket hänger nog med därifrån. Men idealet liten och söt, dvs liten = söt, kommer nog ännu tidigare. Tjejbebisen är liten och söt medan pojkbebisen är stor och duktig.

Ja. Men det känns som det för mig cementerades i skolan. Där kom så mycket ideal och normer som inte fanns hemma. Och på nåt märkligt sätt var det viktigt vad Gunnel, lärare i nazi-page, tyckte om oss. Tack och lov att jag inte hade skilda föräldrar också.

Ja. Men det känns som det för mig cementerades i skolan. Där kom så mycket ideal och normer som inte fanns hemma. Och på nåt märkligt sätt var det viktigt vad Gunnel, lärare i nazi-page, tyckte om oss. Tack och lov att jag inte hade skilda föräldrar också.
Ja, så är det ju. Normer cementeras verkligen i skolan, kamrater emellan.

Jag fick tänka länge innan jag fattade vad Nazi-page var för skolämne 🙈🤣

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar