Självförtroende??

TheHunted

Trådstartare
Hej!

Har en häst som har tappa lite av sitt självförtroende när det gäller hoppning. Hon tycker det är jätt kul, men så fort kun kommer 1 millimeter fel så stannar hon. Finns det någon bra övning som man kan göra för att få upp självförtroendet??

Har provat att löshoppa henne men hon kommer på att det går bra att riva när man kommer upp i 1- 1,10 meters högd.

Var på hopp/fälttävlans läger i sommras och då hoppade vi bana på 110 utan broblem men nu värkar hon lite osäker, vet inte riktigt hur jag ska göra...

Tacksam för nå råd och tips!

Sv: Självförtroende??

Hoppa henne lite oftare fast på lägre hinder och inte så många språng varje gång.
Min häst kan bli så periodvis om hon har fått för stora uppgifter, då gäller det att hitta förtroendet igen.
Försök att inte "ratta" o styra i munnen för mycket utan rid framåt med stadig skänkel så mjukt men beslutsamt som möjligt.
Ofta känner hästen när man "väntar sej ett stopp" så det gäller att vara psykologisk och tro på det man gör..alltså inga jättehinder utan rid på det som DU är säker på.
Mycket beröm till henne när hon är duktig.
Lycka till.
D brukar rätta till sej om man ger det några dagar..

hoppa massor med låga hinder (då gör det inte så mkt om ni kommer lite fel) tills ni har stenkoll, då kan ni börja hoppa högre hinder.
ju mer hästen litar på dig, kommer hon att tycka att det är ok att ta i lite extra nån gång om hon kommer lite fel, men till dess tycker jag att ni ska träna träna träna på lägre hinder

som de andra säger, hoppa mycket småhinder men jag tycker även att ni skulle kunna prova på 5,5an där du inte behöver tänka på avståndet på samma sätt, utan det är bara att rulla på. Bra om man vill hoppa upp något språng på lite högre höjder.

Håller med de övriga.
Öva mer på lägre höjder.
Då löshoppning är ett bra sätt att få upp hästens självförtroende så bör du kanske även där hålla dig till 90 cm - 1 meter om du tycker det fungerar bra på den höjden, tills hästen fått upp sitt självförtroende.
Lycka till,

Känner igen mig där. Men det är bäst att backa ett steg och hoppa lägre höjder istället. Jag hoppade 1.10 i somras, sen var jag bortrest i ett par veckor och sen ville hon inte så nu hoppar vi 90 cm hinder istället. Trist att behöva sänka, men det är mycket roligare när det går bra, både för dig och hästen :)

och för guds skull, hoppa inte före! Det är som att be hästen att böja stanna. (Tur att jag har haft en så snäll häst ;)) ;)

Bara jobba på.
Jag är åxå inne i en "downperiod"..ska tävla 2 1.00m klasser ihelgen. Går d bra blir det 1.10 den 30 nov, sen lite vintervila.
Håller tummarna för dej o hästen.

Har de lika dant nu... :crazy:
Men de e bara å jobbe på :d

3:e placering idag på 100 cm 35 startande så jag är ganska nöjd.
Stopp i 2:a klassen men hon har ett litet sår i munnen så jag tror hon nöp för den sakens skull.
Kanske ska åka o hoppa 1.10, men jag har inte bestämt mej..d blir till o hoppa pyttesmått i veckan o hitta formen igen

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 336
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Hej (Nu blir långt, kan hända att de har blivit lite fel samt missat något) Hat ett sto som jag har börjat hoppa hemma(ca 2-3...
Svar
2
· Visningar
1 263
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka