"Självbärighet"

Maira

Trådstartare
Jag ställde denna fråga även i dressyrforumet, funderar på hur mycket man ska "bära" hästen eller om man i stället bryta av:

Hur mycket tycker ni att man ska "hjälpa" hästen att bära sig? T ex genom att stötta upp den på yttertygeln?

Säg t ex att man fattar galopp och man känner att hästen i de första sprången bär sig väldigt bra.

När man sedan känner att hästen börjar bli lite tung och falla igenom, ska man kämpa på då och "knöckla vidare" eller ska man bryta av?

Hur gör ni?

Sv: "Självbärighet"

"Knöckla" är väl kanske inte ett ord som jag gärna sätter i samband med den sortens dressyr som jag vill rida. ;)

Så om hästen blir tung föredrar jag att försöka fixa det bakifrån genom att antingen ge mer energi, eller försöka rakrikta hästen så att den bär sig bättre genom att t ex flytta den undan för skänkeln eller rida lite förvänd galopp. Bryta av och fatta ny galopp kan ju också vara ett alternativ, liksom förstås att kolla sin sits så att man inte har börjat luta framåt.

Näe... knöckla låter väl inte så trevligt... :crazy:

Men även om man rider hästen bakifrån o fram med sätet så kan det kännas lite så, särskilt om man kör på varv efter varv.

Jag gör sällan det. gör nya fattningar och rider så länge de är bäriga.

Vi tar ditt exempel för det var bra. Om jag gör en fattning och känner att fattningen/galoppen blir dålig så bryter jag av direkt och gör om, jag försöker inte rädda den, det lyckas extremt sällan/aldrig.
Om fattningen är bra och galoppen är av bra kvalité första stegen men sedan blir sämre så bryter jag av - helst innan de första dåliga stegen om hästen är ung/obalanserad av sig själv/osäker/inte tillräckligt stark dvs inte (enbart i alla fall) ryttarfel. Att "fixa till" galoppen när kvalitén börjar bli sämre är svårt speciellt om det beror på brist på styrka hos hästen, där pressar jag INTE.
Men om vi tar min valack t ex så vet jag att han är stark nog att bibehålla kvalité mer än ett par steg, där kan jag försöka förbättra kvalitén genom att aktivera bak och rida fram, inte genom att försöka "knöckla/packa ihop" hästen. Det beror dock på hur snabbt jag hinner göra något när jag märker att vi tappar kvalité och hur säker jag är på att det beror på att han är lat. Oftast är det mitt fel (jag har låst innerhanden, taskig fattning, inte aktiverat bak osv) och då är det "gör om - gör rätt" som gäller. Är jag SÄKER på att han bara är lat så rider jag framåt och hittar energi istället för att försöka samla.

Sorry - vimsigt svar, borde sova istället för att sitta vid buke...

Maira:
Jag skulle inte stötta upp hästen med handen om den inte orkar bära sig. Då lär den sig inte att bära sig, bara att den slipper. Det du får i handen är ett kvitto på vad som inte finns baktill = bärighet. Jag skulle fortsätta arbeta med det som hästen orkar träna därifrån och efterhand som hästen blir starkare orkar den bära sig mera och mera.
I ditt exempel med galoppfattning skulle jag antingen bryta av när jag känner att kvaliteten och bärigheten blir sämre. Alternativt fortsätta i galopp men då i en betydligt friare form. Jag skulle inte försöka ge hästen stöd med handen. Skulle lägga in mera arbete i galoppen också som bogen och höften innanför. (eller öppna/sluta beroende på hur utbildad hästen är)

Senast ändrad:

Känner jag att en övergång till ny gångart, vare sig det är till trav eller galopp blir misslyckad och att hästen "dyker", då bryter jag av och gör ny övergång eller fattning oavsett om jag rider...

• akademiskt
  • klassiskt
  • ridskoleridning
  • tävlingsdressyr

Och fungerar ändå inte övergången, eller fattningen idag, så gör den det troligen i morgon. Och då kan vi göra något enklare, som vi klarar av idag. Till exempel en BRA halvhalt, halt, rund volt eller vändning där hästen trampar runt och inte skruvar runt fram/bakben.

För mig är inte ridning en kamp på liv och död, eller att vinna eller försvinna. Utan det ska vara en glädje- och skönhetskänsla för både mig och min häst.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Tror att jag antingen skulle bryta av direkt eller korrigera beroende på vilken nivå hästen ligger på. Har man väl kommit igång kan jag tänka mig att det inte är så lätt att hitta tillbaka till bärigheten igen om hästen inte riktigt har styrkan och är "van" att galoppera i en vettig form. Lätt hänt att det går liiite för fort och all form försvinner. Lika bra att börja om i skritt/trav med stabil form och böjning.

Om det var en häst som kommit lite längre skulle jag nog ha försökt korrigera felet i galoppen. Blir den "tung" eller på annat sätt fel formad har den troligtvis tappat böjningen, skjutit ut någon bog, förböjt halsen, blivit felplacerad, och därför slutat bära med sina bakben. Jag skulle inte ge den något stöd i den bemärkelsen jag antar att du menar, då kommer den enligt min uppfattning ännu längre ifrån bärigheten som jag försökt korrigera fram.

Tack så mycket för alla era svar! :bow:

Det är i de här banorna jag tänker oxå. Att inte tvinga fram något som inte finns.

Tyvärr tycker jag dock att man ofta ser det. Hur en del sitter och kämpar med hästen och harvar runt varv efter varv. Så vill inte jag ha det.

Är ingen bra känsla... :crazy:

En häst blir sällan självbärig om den inte vet att den ska bära sitt huvud själv eftersom det är en av grunderna till "självbärighet", den måste hålla ekipagets balans själv, inte med hjälp av ryttarens hand.
Precis som det är svårt att få hästarna självbäriga om de behöver drivas mycket framåt eller hållas igen mycket, de måste också vara ganska "självgående" alltså lyda de kommandon den får men kunna ta ansvar för att hålla det ryttaren ber om.
Sen finns det såklart olika grader av allt!

Just galoppen har jag fått lära mig att hellre ta ett par bra galoppsprång och förhoppningsvis kunna öka antalet språng successivt än att galoppera på i en dålig galopp. För att förbättra galoppen förbättrar man fattningarna i första hand - eftersom hästen ger så bra galopp den kan utifrån de förutsättningar den fått. Tycker det är toksvårt att försöka jobba i galoppen om kvalitén börjat försämras men det kanske beror på vem som rider och hur stadig hästen är i galoppen.

Vet iofs att jag har tendenser att släppa allt i ren panik när det väl blivit galopp för att jag inte vill störa hästen! :p Då blir det lite väl överdrivet och sällan lyckat... Men hellre som svea skriver, att man när hästen orkar galoppera bra en bit lägger in lite svagare skolor för att stärka hästen i galoppen än att fiffla hit och dit och löpa stor risk att försämra galoppkvaliteten.

Ursäkta lite svammel från en som inte galopperat på alldeles för länge! :angel:

Tyvärr tycker jag dock att man ofta ser det. Hur en del sitter och kämpar med hästen och harvar runt varv efter varv. Så vill inte jag ha det.

Är ingen bra känsla... :crazy:

Oooh! En till! :rofl: :banana:

Undrar hur många gånger jag suttit och svurit över att känslan inte varit bra även om domares poäng eller tränares kommentarer sagt annorlunda! :p

En bra ridkänsla, känslan av lätthet och harmoni kan väga upp ganska mycket små tekniska missar, men för mig blir det INTE samma sak i motsatta situationen - att det som ser bra ut skulle kunna kompensera en halvtaskig ridkänsla.
Är man av den åsikten så passar målet med "lätthet" och självbärighet bra har jag märkt!

:D

Den där känslan är väldigt svår att förklara och är nog högst individuell!

Men jag förstår hur du menar!

Hittar inte din tråd på dressyr så...

För att hjälpa hästen till att stärka sig- mer än en ung häst så bör man hjälpa den till att inte tippa framåt o då bli starkare- fortare.

Fattningar är bra- övergångar- ännu bättre.

Att bara trycka på framåt varv efter varv när hästen inte orkar längre- är bara förkastligt.

man stämmer av- tillbaka till balans o kan då fortsätta galoppera en bit, sen bör en förändring ske igen.

Kramar på ytter är av vikt.

KL

Jag spinner vidare (är inte ar-ryttare men intresserad av det)...
Liknande dilemma: Hästen dyker framåt-neråt med huvudet i traven. Inte i övergången utan efter en stund när han slappnar av(/inte orkar bära sig?).
För vissa ser det ut som att han går i form, men oftast har jag hela hästen i handen.
Släpper jag "stödet" fortsätter han vara framtung, ibland sänker han huvudet mer.

Jag brukar lösa det genom att driva mer och på så vis försöka "lyfta upp" formen/framdelen (ej med handen).
Är det bättre att bryta av till skritt? Hur länge ska man jobba i skritt innan man provar på traven igen?

KL

Jag spinner vidare (är inte ar-ryttare men intresserad av det)...
Liknande dilemma: Hästen dyker framåt-neråt med huvudet i traven. Inte i övergången utan efter en stund när han slappnar av(/inte orkar bära sig?).
För vissa ser det ut som att han går i form, men oftast har jag hela hästen i handen.
Släpper jag "stödet" fortsätter han vara framtung, ibland sänker han huvudet mer.

Jag brukar lösa det genom att driva mer och på så vis försöka "lyfta upp" formen/framdelen (ej med handen).
Är det bättre att bryta av till skritt? Hur länge ska man jobba i skritt innan man provar på traven igen?
Du ska göra en halvhalt- en kompression.

Om du bara driver så ramlar den med sannolikhet framåt igen.- tillbaka till balans.
du får inte balans genom att bara driva.

Men det beror på vad man lägger in i ordet driva.

Driva är för MIG inte likställt med mer fart. Det kan lika gärna vara mer energi (huvudsaken är att hästen är på det klara med vad jag menar). I det här fallet skulle jag tolka det som mer energi "kom igen, ta i lite till, du orkar".

Tom min lilla räka hart hunnit lära sig skillnaden på fram och "upp" (i den mån det går såhär tidigt).

Javisst, men här gäller det att lära sig klara av "kopplingen" mellan drivande o samlande.

Sant, hjälper ju inte om inte piloten har fått lära sig skillnaden. Och känslan på skillnaden.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?