Sitter snett som får känslan av halta hästar!?

Fullblod89

Trådstartare
Så fort jag sitter upp på en häst så får jag känslan av att hästen känns halt om jag sitter ner när vänster framben tar mark. Alltså vänster sittben för mig. Har tre hästar själv och alla kan omöjligt vara halta :cool:

Detta är något som känts till och från men nu börjar det bli värre. kan det vara så att jag är så himla sned i bäcken/rygg att hästarna känns halta? Förflyttar jag mig lite till höger så känns det bättre ridmässigt men jag får känslan av att sitta mer snett då.

Vad ska jag göra för att få bukt med detta problem? Någon som själv varit med om detta och fått göra drastiska åtgärder för att komma till rätta?

Vill inte rida vidare och göra mina hästar samt sadlar sneda heller! :crazy:
 
Sv: Sitter snett som får känslan av halta hästar!?

Börja med att gå till massör/kiropraktor och kolla om det faktiskt finns en snedhet hos dig och vad den i såna fall beror på. Stoppa om sadlarna och se till att sadelmakaren även får se hur dom ligger när du sitter i dom.

Visst att det inte är så stor möjlighet att alla tre hästarna är halta/blir störda av någonting på samma sätt men det är faktiskt möjligt. Att hästar som får samma behandling och ridning reagerar lika är ju inte helt ovanligt så kan vara snedsuttna sadlar, skoning, muskelspänningar eller det ena med det tredje som måste åtgärdas även om du kommer fram till att det är din snedhet som orsakat det.

Att börja träna på gym lite lagom är sen en bra idé om man själv är sned, då märker man rätt snabbt på vilka övningar/vilken sida man själv är stark/svag och man kan träna sig jämnare, i alla fall muskelmässigt.
 
Sv: Sitter snett som får känslan av halta hästar!?

Även om det låter hemskt så tror jag nog faktiskt det kan vara så. Lite som tygelhälta, att man med sitt rörelsemönster eller hur man inverkar får hästarna att ändra sitt rörelsemönster, det gör man ju mer eller mindre både medvetet och omedvetet så fort man sitter upp.

Friskvårdsträning och behandlingar/friskvårdsbehandlingar för oss ryttare är ju alltså bra för hästarna också, även om det inte är någon garanti att hästarna börjar gå helt annorlunda för det (ibland är det nog känslan/upplevelsen av hur hästen går också som blir snedvriden om man är i obalans själv i kroppen) eller att man plötsligt blir en superryttare. Men det lär ju bli mindre risk iallafall att man rider sämre än man borde kunna utifrån sin utbildningsnivå i onödan eller överför sina egna krämpor till hästen.

Såg också en sitsterapueft som hade en tryckavläsare som kan läsa av hur man fördelar vikten till häst. Något för dig kanske? :)
 
Sv: Sitter snett som får känslan av halta hästar!?

Tack för era svar :)
Lyckades hitta en tråd där ryttaren hade samma problem som jag http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-1085407.html

Så nu ska jag banne mig se till att kollas i rygg etc själv. Alltid har hästarna kommit före en själv :p Förhoppningsvis så går det vägen och ridningen känns bättre så fort man själv är "friskförklarad" från denna eventuella snedhet...

sitsterapueft, vart hittar man en sån? ;)
 
Sv: Sitter snett som får känslan av halta hästar!?

Jag tror du viker dig i högersidan vilket jag sett är väldigt vanligt, gjorde det själv tidigare.
Har hört det är pga högerhänthet kroppen är sånn.

Man får försöka tänka på det mycket när man rider, i början kommer du nog få sitta mycket mer på höger skinka än den vänstra för å kunna sträcka ut din högersida eftersom dina hästar säkert blivit ogämt musklade av din sits, högra halvan av hästens rygg brukar bli högre mens den vänstra är lägre men med tiden blir dom raka och du kan sitta med lika mycket tyngspungt på båda sidorna.
 
Sv: Sitter snett som får känslan av halta hästar!?

Hæst- Tack för ditt svar! Det känns mycket logiskt det du säger och har efter det börjat tänka mer på det du skrev och visst sjutton har jag äntligen fått rätt känsla i ridningen igen :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 339
  • Artikel Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
3 181
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp