Sitta valpvakt - att tänka på?

kittin

Trådstartare
Jag ska se efter en liten fyramånaders tik på torsdag som antingen kommer bota min valpsjuka eller göra den värre :D

Valpen är busig och tokcharmig men känslig och lite osäker runt nya människor och platser. Hon har träffat mig (och jag fick godkänt :love:) men aldrig varit hos oss tidigare. Här hemma har vi en tvåårig ångvält som glad i hågen stövlar sig fram i livet utan att tänka efter och lätt går upp i varv. Jag tror faktiskt inte att vi någonsin haft en annan hund här hemma och jag har ingen aning om hur bra han är på att dela med sig av tuggben/leksaker/etc, men han är en snäll lekfarbror med valpar och de har träffats tidigare utan problem.

Vad ska jag tänka på för att göra valpis så trygg som möjligt under dagen? Jag har väl mest tänkt se till att Kosmos inte är för intensiv och "på" samt hålla koll på eventuella godisar/tuggben så att det inte blir något gruff, men längre än så har jag inte kommit i tankarna... Har liksom noll erfarenhet av att ha två hundar tillsammans - än mindre en lite osäker valp och ett ånglok till unghund - så tips och råd mottages tacksamt :)

Min är en (ganska liten) finsk lapphund, valpen är en lapsk vallhund på ca fyra månader. Lite mer kanske, 4,5 månad? Inte yttepytteliten i alla fall! :)
Då kanske man inte behöver oroa sig så mycket om att valpen blir illa tilltygad vid lek och bus.
Det jag skulle tänka på är introduktionen, låta det ta sin tid och kanske introducera din hund med en filt eller liknande först som luktar valpen och vice versa.

Hålla koll på om olämpliga grejer osv ligger framme. Men det lär du ju redan ha koll på om du redan har hund sen innan :)!

Jag tänker också att det kansk ett bra att plocka undan lite leksaker/ben osv så det inte skapar konflikter i onödan (iom att du inte är helt säker på hur din reagerar?) :)

Jag hade nog i alla fall till en början plockat bort allt som det finns en risk att det blir bråk om, tuggben, leksaker osv. När hundarna hunnit bekanta sig med varandra och varvat ner, och om de verkar komma bra överens, kan man testa ta fram dem igen. Under uppsikt naturligtvis :)
Någon annan har redan nämnt kompostgaller, superbra att ha om man behöver dela på dem.
Om det är möjligt kan det vara att bra om hundarna introduceras utomhus på hyfsat neutral mark.
I övrigt, valpsäkra... plocka bort ALLT som du inte vill ha tuggat, kissat osv på, för man vet aldrig med en sån liten... :)

Jag hade absolut plockat bort sånt som det kan bli konkurrens om. Tuggben, leksaker osv hade plockats undan helt. Jag hade också sett till att kunna skärma av en del av hemmet så jag kunde dela på dem om 2-åringen inte låter valpen vila och sova tillräckligt eller du behöver gå hemifrån en kort stund. Jag hade inte lämnat två hundar (som inte känner varandra) själv tillsammans. Om man märker att valpen börjar bli trött kan man dela på dem och då ge dem vars ett tuggben. samma när de ska äta. Jag hade gett dem mat i olika rum separerade bara för att minska risken att det blir bråk.

Tack alla för superbra tips och råd! Det har gått sååååå himla bra, jag har henne idag också, och de trivs kalasbra ihop! De busar järnet när tillfälle ges men är väldigt bra på att koppla av mellan varven. Kosmos är världens bästa lekfarbror som bara leker och leker och leker och är så himla snäll och tålmodig. Lite för snäll kanske; tycker gott att han kan stå på sig lite... Men det kommer väl, och tills dess är det som tur är väldigt lätt att be dem ta det lugnt.

Men alltså vilken valp! Biter eller tuggar inte på någonting (!!!), mer eller mindre rumsren, går superfint i koppel, byter glatt upphittade grisöron (?) mot torrfoder (?!), taggar ner på en millisekund, godisgalen och lyssnar ALLTID. Hur bär man sig åt för att få en sån?! Vi måste ha gjort något fel med vår galning :confused: :love:

Tack alla för superbra tips och råd! Det har gått sååååå himla bra, jag har henne idag också, och de trivs kalasbra ihop! De busar järnet när tillfälle ges men är väldigt bra på att koppla av mellan varven. Kosmos är världens bästa lekfarbror som bara leker och leker och leker och är så himla snäll och tålmodig. Lite för snäll kanske; tycker gott att han kan stå på sig lite... Men det kommer väl, och tills dess är det som tur är väldigt lätt att be dem ta det lugnt.

Men alltså vilken valp! Biter eller tuggar inte på någonting (!!!), mer eller mindre rumsren, går superfint i koppel, byter glatt upphittade grisöron (?) mot torrfoder (?!), taggar ner på en millisekund, godisgalen och lyssnar ALLTID. Hur bär man sig åt för att få en sån?! Vi måste ha gjort något fel med vår galning :confused: :love:
Lugn - det kan gå över. Vet av erfarenhet ;)

Lugn - det kan gå över. Vet av erfarenhet ;)

Haha! Och ibland blir det tvärtom! Glömmer aldrig när jag gick valpkurs med Kosmos och vi hade någon slags sitta-i-knät-passivitetsövning och alla andra välartade valpar bara låg och hade det gott...medan mitt femmånaders odjur höll på att skrika sig blå och gjorde ett tappert försök att riva ögonen ur mig medan jag kämpade för att inte bryta ihop. Kursledaren (en såndär riktigt redig brukshundskvinna med en aura av lugn) bara "Ta det lugnt du. De värsta valparna blir de bästa hundarna när allt fallit på plats!" och det blev mitt mantra resten av året... Och hon hade förstås rätt! :)

Du kan få låna en valp av mig så går suget snart över ;)

(utom för @russinbulle som behövde en fäfervalp efter att ha sett våra på insta :D)

Perfekt! Vi hyr i andra hand och måste flytta snart pga försäljning, men en liten sockersöt fäfervalp måste väl kunna ställa till med såpass stora materialla skador att hyresvärden får skjuta upp försäljningen och renovera stället, och därmed låta oss bo kvar ett tag till? Skicka hit en valp omedelbums :D

Haha! Och ibland blir det tvärtom! Glömmer aldrig när jag gick valpkurs med Kosmos och vi hade någon slags sitta-i-knät-passivitetsövning och alla andra välartade valpar bara låg och hade det gott...medan mitt femmånaders odjur höll på att skrika sig blå och gjorde ett tappert försök att riva ögonen ur mig medan jag kämpade för att inte bryta ihop. Kursledaren (en såndär riktigt redig brukshundskvinna med en aura av lugn) bara "Ta det lugnt du. De värsta valparna blir de bästa hundarna när allt fallit på plats!" och det blev mitt mantra resten av året... Och hon hade förstås rätt! :)
Det sista vår tränare sa på valpkursen var: "Ge inte upp!" Gissa hur många gånger jag upprepat det för mig själv.. :angel:

Nu börjar det äntligen ge resultat! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 904
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Kloka bukare, jag behöver bolla lite tankar angående hundägande och tänkte då fråga er om lite råd. :) Jag har precis börjat plugga...
Svar
11
· Visningar
1 890
Senast: Lena_B
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 344
Senast: soom
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 618
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30