Jag brukar sitta upp från olika sidor, försöker ta varannan ungefär, jag tror att om man sitter upp på samma sida så tar både hästen och sadeln stryk av det... Ni som skriver att ni inte kan hoppa upp från "fel" sida, det är ju bara att lära sig, det är klart att det blir svårt med balansen i början men man lär sig... //Johanna

just nu mest höger, för att lära mig.

annars brukar dte bli mer blandat

I en gammal militärridhandbok står det tom att man om man inte kan sitta upp på ett för hästen behagligt vis SKA man använda någon form av pall eller ramp.
Själv kan jag efter 30 års ridning inte sitta upp på "fel" sida, benet går inte åt det hållet ,det brukar sluta i ett asgarv och en synnerligen förvirrad häst så jag tror att det är jättebra att öva på detta från början. Mycket av anledningen till att man sitter upp på vänster sida är nog den gamla militärordningen. Där skulle allt ske snyggt och symmetriskt. Tänk va kul det är att det inom hästeriet avlivas en massa måsten. Jag har själv gått en hästskötarkurs för ca 13 år sedan där man inte fick hjälp att ta sig upp om man skulle rida. Min häst var 178 och han höll på att välta varje gång jag kravlade mig upp - jag är inte så jättesmal så det var lite baktungt. :)

Äntrar mitt slagskepp från höger sida uppifrån en ramp. KAN göra det också åt vänster emellanåt, men eftersom pållen upplever det trevligare att stå åt andra hållet får det oftast bli åt höger, då det lutar lite åt andra hållet (och han kan se stalldörren om han står så).

Tyvärr från vänster, gammal vana :( Men ska ta mig i kragen och börja sitta upp från båda. Vet varför jag borde göra det oxå...

Blir nästan lite rädd.. nästan 90% av alla som inte sitter upp från höger sida säger att dom inte KAN. :crazy: Om jag inte skulle "kunna" ta mig upp från olika sidor skulle jag bli riktigt rädd och göra allt för att träna mig. Det om något bevisar ju dessutom att man är sned. Att det är något som inte stämmer i alla fall. :p

Vill lägga till att pall inte spelar någon roll. Man bör ändå sitta upp från olika sidor. Men det är inte livsviktigt och man gör som man vill. :)

Jag varierar och sitter upp från höger respektive vänster sida varannan gång. Sparar både på mina egna knän och höfter, hästens rygg och sadelns hållbarhet. Var svårt ibörjan men med ihärdig träning så går det snart lika lätt på båda sidor!!! :banana:

Jag sitter upp på vänster sida, tror aldrig jag har suttit upp på höger :p
Men är jag skaffat medryttarhäst så ska jag nog variera, fast det känns så annorlunda att sitta upp på höger sida :D

Sitter upp från vänster sida,använder alltid pall.Har prövat från höger,känns jäkligt fel sätter mig nästan bakofram :banana:

Sv: Sitta upp

jag sitter upp från båda sidor för att inte bara belasta hästens rygg från ena sidan. Men ...jag hade ruskiga problem första gången jag skulle sitta upp från "fel" sida. : )

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama