Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Tja i ridskolan har vi fått lära oss att sitta upp från vänster sida. Men någon gång har jag bestämt mig för att börja träna att sita upp även från höger. Mest för att kunna sitta upp från bägge sidor.
Antar att sitta upp från vänster kommer som mycket annat från militären. De hade svärd/sabel hängande på vänster? sida, vilket gjorde det lättare för dem att stiga upp från vänster ? Vet inte om det stämmer hundra procent men en gissning.
jag sitter alltid upp på samma sida, men det beror enbart på att jag inte kan sitta upp från andra sidan. Hade jag kunnat hade jag gjort det! Fast jag klättrar alltid på ett bord o använder nästan aldrig stigbyglarna så det kanske inte är sååå farligt ändå...
Sitter generellt uppifrån en handikapp ramp , perfa för mig det, sitter jag upp från marken är det ifrån vänster.. kommer inte upp ifrån höger borde lära mig.. .
jag sitter upp från båda sidor, dels för att spara hästen och mig, dels för att töja stigbyglarna lika på båda sidor..
och om jag hamnar på tex höger sida så sitter jag upp på höger sida, samma om jag råkar stå på hästens vänstra sida.
en följdfråga..
Vilken sida leder ni hästen på? framför,bakom, höger/vänster sida, eller blandat?
för att svara på den sidan så kan jag säga att jag går framför och på båda sidor om hästen när vi går ute i grimskaft, ehum.. jag går bakom påväg in/ut ur stallet om jag har två hästar med mig så leder jag den ena framför mig. så det blir alla.
mest från vänster.
alltid på ridskolan, oftast på foderhästen..
är för klumpig för att komma upp från höger.
sitter dock oftast upp från en bänk, och jag har alternerat mellan höger o vänster men kommit av mig i det...
Alltid vänster sida.
Varför? Jag har en nervskada i högra benet som gör sig påmind då och då, böjer jag det benet "somnar" det...och såååååå roligt är det inte att spriinga omkring med en urläcker *kan diskuteras * skena på benet tills fanskapet funkar igen... (kan ta allt från 1 dag till en månad..)
sitter rätt så konsekvent upp varannan gång från höger och varannan från vänster, men det brukar bli lite mera från höger, har lättare för det. På ridskolan där jag undervisar sitter eleverna upp jämn vecka från höger sida och ojämn vecka från vänster. De sitter alltid av på den sida de inte satt upp på.
De flesta av er som skriver att ni inte kan sitta upp från höger sida: det GÅR om man TRÄNAR! Det tog jättelänge i början, men nu är jag bättre på att sitta upp från höger än från vänster. Det är ju inte bara för hästarna och sadlarna det är bättre att variera sig, det gäller ju även er själva!
Detta gäller naturligtvis inte de som har skador som gör att de inte kan sitta upp från endera sidan.
vanligvis.men det bästa är att varva på sidorna,då tränar man upp balangsen mycke bättre,det är säkertt någon som redan har skrivit dette,men jag slänger in det iallf.
Äsch, man använder ju pall, då är det inte så svårt. Jag kommer INTE upp från marken på ngt större än max en c-ponny från höger Känns heller inte helt schysst att träna på en treåring.
Ang följdfrågan så går ponnyn bakom i normalfallet men bekymrar sig inte så mkt om vilken sida hon går på. Försöker att vara liksidig i allt, sadlar från båda hållen osv.
Jag sitter alltid upp från höger från en pall. Egentligen borde jag väl variera och har tänkt göra det många gånger med det har inte blivit av. Får väl ta mig i kragen när jag får en sadel...
Varför jag gör det är ju av vana, men jag vill egentligen sitta upp från både höger och vänster sida, vilket ju är bäst för både mig, sadeln och hästen.
Sitter upp ungefär varannan gång från höger respektive vänster sida, och försöker sitta av på samma som jag sitter upp.
Leder gör jag där det är lämpligast, min häst lyssnar på mig oavsett position. Skulle det bli ett knivigare läge (gångbro med spjälräcke över E4;an första gången osv) vill jag ha honom snett bakom mig. Vilken sida som helst.
Jag försöker variera mig, men det är mycket svårare att sitta upp från "fel" sida.
Hur mycket jag än tränar så får jag lixom aldrig riktigt in det... :smirk:
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.