Sitta ner på skumpig häst - tips?

McFlurry

Trådstartare
Min medryttarhäst är olidigt skumpig i traven - någon som har tips på hur jag kan lyckas? :p :idea:

Jag jobbar på min sits, hästens form börjar bli bra och vi ska börja rida för tränare nu på torsdag! Tänkte mest höra om det finns några hemliga tips som sagt :D

Sv: Sitta ner på skumpig häst - tips?

Min medryttarhäst är olidigt skumpig i traven - någon som har tips på hur jag kan lyckas? :p :idea:

Jag jobbar på min sits, hästens form börjar bli bra och vi ska börja rida för tränare nu på torsdag! Tänkte mest höra om det finns några hemliga tips som sagt :D

Slappna av är väl mitt första tips! Spänner man sig är det bara att glömma! Ju mer samlad hästen är desto lättare är det att sitta ner. Slappna av och följ med i höfterna!

Tänk att du ska ta emot stötarna med ditt bäcken - det är viktigt att du inte låser det och blir som en stel pinne på hästen, utan tänk verkligen på att bäckenet ska följa din hästs stötiga trav, inte hela kroppen. Armbågarna intill kroppen. Och kläm dig inte fast i sadeln - man ska skumpa lite :) .

Rid kanske 10 min per pass varje dag utan stigbyglar och var envis - tillslut släpper det :)

Vi hade superbra sitsträning på en kurs jag gick, då vi longerade varandra så att den som satt på hästen kunde koncentrera sig på bara sitsen. Det är mitt bästa tips! Ger jättemycket efter bara en gång tycker jag.
Då lärde jag mig i alla fall att magen ska fram och spännas, ryggen ska bli lång och tån ska upp ungefär. De tre sakerna var nog mina bästa knep men det är ju så individuellt vad man behöver jobba med!

Och som sagt: det är bara att öva öva öva ^^

Slappna av, och låt höfterna skumpa med hästen och inte emot.

Fixa en bra dressyrsadel ;)

Ja, o sen slappna av o gunga med då, som dom andra har skrivit.. Men dressyrsadel är iaf ett måste för mej, annars kan inte jag sitta ner ordentligt i traven på min pålle :p

Tack för alla svar! Ska prova rida utan stigbyglar lite då och då samt testa allt annat folk skrev här :)

Ja hästen har en obekväm hoppsadel som ju inte underlättar ett dugg men jag tänker inte köpa en dressyrsadel till honom iom att det är min medryttarhäst :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
582
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar