Sitta ner i traven.

P

Puma

Jag har aldrig haft problem med att sitta ner i traven tidigare.
Gjorde dock ett uppehåll i ridningen på ca 4-5år. Nu började jag igen för ett halvår sedan, när jag blev medryttare på en häst.
Och jag kan verkligen inte komma ner ordentligt i sadeln.. Studsar runt på ryggen när jag försöker. Och då tycker jag synd om henne som ska ha mig omkringstudsandes på ryggen, så jag väljer oftast att rida lätt istället.
Någon som har något tips på att kunna sitta bättre i traven utan att dunka sönder ryggen på häststackaren :p
 
Sv: Sitta ner i traven.

Försök och slappna av i hela kroppen utom magmusklerna och räta på dig. Nu är det svårt att se hur du rider här men det är mitt tips
 
Sv: Sitta ner i traven.

Jag tror det handlar om muskelbrist hos dig :angel:
Jag hade samma problem efter ett längre riduppehåll. Öva med kortare intervaller varje dag och varva med lättridning. Ta en liten stund i taget och öka när du känner att det funkar. Ofta lättare att sitta ner när hästen är lite samlad och lugn än när den springer fram (ev i slängtrav) med en skumpeduns som inte kan sitta åt utan som kämpar med alla krafter att sitta ner istället för att "rida". :D Öva övergångar skritt-trav-skritt och trava bara så många steg som du orkar sitta. Nyttig övning för hästen med. ;)

Efter ett år (det tog mig ett år) så kan du sitta hur bra som helst igen. För mig tror jag att det handlade om att hjärnan hade kvar musklerna men inte kroppen och då hängde inte kroppen med.
Lycka till!:banana:
 
Sv: Sitta ner i traven.

Du har fått jättebra tips på vad du kan tänka på för att sitta bättre!

Tänkte bara tillägga att det kan ju vara hästen med som påverkar hur lätt man sitter ned. Morsans ena häst (islänning) är klippt omöjlig att sitta ned på! Man gör det hellre än bra alltså, medan att sitta ner i sadeln på min nordis är som en dröm! :bow: Ibland är jag dock lite spänd och då är det genast skillnad. Brukar då minnas vad min tränare säger: Du måste VÅGA sitta på honom!

Ett tips till kan vara att ändra längden på stigbyglarna. Det kan vara jättelite men kan göra jätteskillnad!
 
Sv: Sitta ner i traven.

Haha.. muskelbrist? JAG? :o
Jo det kan nog stämma ganska väl :angel:
Får väl helt enkelt vänta tills jag har tränat upp musklerna mer..

Tack alla för tipsen. Ska testa det imorgon när jag ska rida. :bow:
 
Sv: Sitta ner i traven.

Att rida utan stigbyglar är också bra. Det gör jag så ofta jag kan :p
 
Sv: Sitta ner i traven.

Känner så igen mig i din beskrivning, har ridid islänning o "fuskat" med att rida lätt istället... Nu när jag plötsligt ska rida kallblod får jag kämpa mig blå.. Svårt att rida ordentligt då.. Men får man honom bara i rätt form är det en helt annan sak. Jag gör som de ovan har tipsat dig om... Rid i korta intervaller o sakta av mellan, det är bra träning för oss båda.. Vill ju ha honom lydig oxå!
 
Sv: Sitta ner i traven.

känner igen mig :p... kan inte sitta ner i traven på min ponny om han inte travar samlat och sakta (vilket han sällan vill göra :p).. barbacka är det omöjligt :crazy:! men förra året kunde jag det, men då red jag barbacka nästan hela p.g.a en sadel som inte passade... menmen :p
 
Sv: Sitta ner i traven.

Ut och rid barbacka, tänk på hållningen(även avsuttet), avslappnad men att något drar dig lätt uppåt i håret, låt benen hänga och ha magen lätt spänd, så stärker du automatiskt dina muskler. Träna mage och rygg när du tränar.
Som några skrivit har ju en del hästar stötig trav, framförallt om man inte orkar rida ihop dem hela tiden....Lycka till.
 
Sv: Sitta ner i traven.

kan tänka mig att det är stelhet i höft-rygg :) stretcha och böj lite vart du än är för att få dig mjukare i kroppen :) stelhet är ett VÄLDIGT vanligt problem ska du veta!
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp