sitta ner i traven HJÄLP

Sv: sitta ner i traven HJÄLP

orion_x skrev:
Rida barbacka är helt utesluetet. Det går inte. Har försökt en gång- jag studdsar av.
Då behöver du rida barbacka. Vad jag menade var att det är bra att göra det för att få upp balansen, börja i skritt, och snart kan du trava, jag lovar. Det är jättebra träning, och vill du ha något att hålla i så ta en rem runt halsen på hästen. Det är bra att känna hästens rytm och hur musklerna rör sig.

Jobba på.....det kommer.

Det är sätet och låren du ska rida med men behöver inte för den sakens skull spänna dig.
Det är viktigt att andas också. Gör man inte det så är det också svårt att slappna av.
Fortsätt att rida utan stigläder eller åtminstone läng dom såpass att du kan lyfta i tån i stigbygeln.

Sedan är det också lite så att om bara koncetrerar sig på att försöka sitta ner så spänner man sig också och då blir det skumpigt ändå.

Försök att hitta ett lagom tempo, sträck på dig, blicken framåt, andas.
Rulla axlarna emellanåt för då känner du om du är spänd.

Lycka Till

Såhär har jag gjort: Har iofs varit borta en vecka nu och låtit hästen vila :D . Igår var jag ute i skogen en sväng, hade inte tänkt försöka sitta ner i traven, men hittade balans och satt ner bitvis. Problemet uppstår när någon av oss spänner sig eller tappar balansen, sen funkar det. Att sitta ner några steg i taget och försöka hitta avslappningen är nog det bästa. Det verkar funka och det är nog det jag kommer jobba vidare med.
Hästen är inte van att longeras och kommer inte att gå i en ändamålsenlig form och i tillräckligt bra tempo under longering för att detta ska kännas möjligt. Barbacka går inte! Det funkar inte. Skritt går bra galopp med, men inte trav. Tror det är fel ände att nysta i eftersom vi båda slutar jättespännda och hästen tycker livet är piss, precis som det var när jag skrev detta inlägget. Tipsen i början av disskussionen har nog hjälpt mest. Hoppas på att kunna hitta rytmen genom att sitta några steg här och där. Hästen har dålig balans, liksom jag, därför blir det ju extra svårt ;) Jobbar på att sitta upprätt, andas och hitta ett bra tempo som sagt.
Men ni ska ha tack för alla tips, de har hjälpt mig att få perspektiv på saker och ting och en hel del hjälp. :) . Tack

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 299
Senast: MiniLi
·
Ridning hej, jag undrar om någon har något tips på hur jag kan komma ner i sadeln och sitta ner i traven. har ingen som kan longera mig, har...
2
Svar
22
· Visningar
4 137
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar