H

HallonDoft

Sitt ner människa!
Det är det enda jag säger till mig själv i galoppen! Jag kan inte sitta ner!
Åker upp å ner i sadeln som en annan jojo, blir så irriterad. Andra sitter ner lugnt och fint men jag hamnar oftast uppe i luften i språnget. Någon som fattar vad jag menar? Fjordisen jag rider har en ganska skuttig galopp men iaf!
Behöver tips och hjälp!

Sv: Sitt ner!

Mitt tips är att "titta upp i taket" i själva fattningen och sedan känna in rytmen genom yttre bakben. Jag brukar göra så när jag rider "storhäst" eftersom jag inte är helt komfortabel med hästar med stort steg. Lite är det som att tänka valstakt - ETT-två-tre, ETT-två-tre.

Annars är väl "standard-tipset" att longeras. Då kan man blunda och känna in rörselsen.

Hej! jag hade också problem att sitta ner i galoppen förut. Mitt tips är att du försöker följa med i hästens rörelser, jag har tänkt på det flera gånger. Försök att bli ''tung'' i sadeln, eller avslappnad och följsam.

Tackar! Ska tänka på detta! Blir irriterad på mig själv när jag bara studsar upp å ner i något som känns helt okontrollerat! :P

Beror mycket på sadeln också! Sadeln på hästen jag rider "skjuter" upp mig och det är skitsvårt att sitta ner förutom i skritten. Hur sitter du när du rider barbacka?

Tycker det känns bättre barbacka! :)
Red mycket barbacka nu när det var så jädrans varmt, hade dessutom gärna bytt sadel!
Denna är gammal och inte så kul längre, tyvärr inte min häst så det är svårt.

Samma här :crazy: Visserligen är den ny och bekväm, men den passar inte mig annat än storleksmässigt. Synd att man inte är rik så man har råd att köpa en egen sadel ;)

Jag rider också gärna barbacka, sitter så mycket bättre då, men jag blir så osäker och vågar inte driva så mycket så då går hästen mest och släpar benen efter sig :p

Haha! Samma problem här! :P
Medryttar problemet!
"Min" fjordis är lite dum barbacka för hon kan inte helt galoppskänkel å då blir det slängtrav in i galoppen! Inte så skoj att försöka hålla sig kvar i den barbacka kan jag säga! Men än har jag envist klammrat mig fast! :D

Har också det problemet. Man kan rida utan stigbyglar för att träna sig komma ner i sadeln. Titta uppåt, räta på överlivet, lääääänga benen, få tunga ben, lossa insida lår från sadeln (där man gärna klämmer sig fast och därmed spänner sig och skjuts ur sadeln).

Hej igen! Just att "titta-upp-i-taket" i den stund man fattar galopp förstärker fattningen och gör dessutom att att du hänger med från början. Om inte fjordisen (love them! önskar jag hade en egen!) riktigt hajat galoppskänkel kommer det att hjälpa dig. Låt honom inte byta via slängtrav utan håll igen och börja om. Man behöver inte öka tempot nämnvärt bara för att man byter gångart. Prova också från skritt.

släpp alla hämningar, och stigbyglarna och gunga med i sadeln i hela hästens rörelse, våga slappna av i bäckenet.

Är hästen snäll så fråga om någon kan longera er och så släpper du tyglar också och gärna våga blunda och bara känn efter.

Bäst om man har en voltigegjord med hantag så man först kan hålla sig ner och sedan känna hur man mer och mer kan släppa taget när man hittar rytmen...

Men det går nog att hålla i framvalvet på sadeln också!

Där gör jag fel och är medveten om det! Klamrar mig gärna fast med låren för att känna att jag kommer ner! Ska försöka göra tvärtom! :P
Hmm... Fula ovanor!

Du har ju redan fått en del bra tips, men här kommer lite mer.

Rid mycket utan stigbyglar! Om det känndes bättre barbacka är det nog mest för att man inte har några stigbyglar att spjärna emot i. Dessutom sitter man mer "på rumpan" när man rider barbacka.

Tänk dig att din mage ska vara först. Det gör att man inte lutar sig framåt i onödan vilket i sin tur leder till att rumpan studsar ur sadeln.
En annan tanke är att tänka sig att man har en svans och är som en rädd hund med svansen mellan benen.

Testa och se vad som funkar för dig!

För mig funkar "magen först" bäst.

I galoppfattningen, försök göra dig riktigt stark i bålen, så du liksom sitter emot i fattningen och håller dig rak, då får du ofta en bättre start på galoppen.

Om hästen inte fattar galopp direkt för fattningen, blir det lätt att man kniper med låren.
Prova att trava mot ett litet minihinder och uppmuntra hästen att landa i galopp efter. Då behöver du inte ägna så mycket energi åt att försöka driva upp den i galopp, vilket gärna medför att du börjar klamra dig fast, utan du kan direkt bara följa i galopprörelsen.
Låt den inte heller slängtrava in i galoppen. Avbryt genast slängtraven och gör ny galoppfattning. Den gör säkert så för att det är lättare för den, men en korrekt galoppfattning kommer att stärka hästen och ge den en bättre galopp.

För att lära in galoppfattningar för dig själv och hästen, prova att fatta i hörnet före långsidan, galoppera långsidan upp, bryt av, gör en volt tillbaka, och galkoppera ner för långsidan i den andra galoppen.

Jag tror du spänner dig och tänker för mycket. Slappna av, rid mycket utan stigbyglar så ska du se att det nog blir bättre.

Kom på en sak, om du har en bit mellan hagen och stallet så rid barbacka den biten.

Det gjorde jag en hel sommar till och från hagen. I början hade jag träns och halsring och klamra mig fast i manen - i SKRITTEN!

I slutet av sommaren galopperade vi i grimma och grimskaft utan att hålla i "nånting" förutom ena änden av grimskaftet.
Min balans förbättrades MYCKET bara av att varje dag rida till och från hagen barbacka :)

Tack så hemskt mycket för alla tips och ideér! Ska tänka på detta! Eller är så är det så att jag inte ska tänka för mycket! :P

jag känner igen jojo-fenomenet!:angel:
slappna bara av, samtidigt som du utan att spänna dig borrar ner sittbenen så långt ner i sadeln du kan:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV