Sitstråden!

Sv: Sitstråden!

Att sitta ner på en häst med stora, luftiga steg finns det väl inga direkta knep för, annat än att slappna av och följa med hästen så gott det går. Sen i takt med att du rider hästen mer och oftare vänjer du dig.

Kyra Kyrklund sa något jättebra för ett tag sen som hjälpte mig;
"Rid hästen, inte sadeln"

M-oaa

Åh, vilken bra tråd! :D

Jag har värsta stolsitsen, och det är jättesvårt att träna bort det.
http://www.youtube.com/watch?v=prYucqGPFS4

Men jag undrar om det är för att jag är för stor för hästen, eller om det är sadeln som gör det eller att det bara är att fortsätta försöka träna bort det? :P

UnaE.jpg

Iskritt.jpg

Gskritth.jpg

GhiaElin286.jpg

Efter att ha kollat lite på filmen så tycket jag att det ser ut som att det kan vara sadeln som är boven, det ser ut som att det blir väldigt svårt att få nåt annat än stolsits i den pga. vart stiglädrena är fästa i relation till vart tyngdpunkten hamnar, för dig.

Ta inte det här fel, men jag tror sadeln är för liten för dig.
Inte för att du är stor alltså, för det är du ju verkligen inte, men det ser ut som att du hamnar ganksa långt bak i sadeln pga av din längd mellan höften och knät, och du borde hamna mer i mitten av sadeln för att kunna få bra balans och rätt 'linje liskom igenom dig när man tittar.
Hoppas du förstår vad jag menar, för du har ju inte dålig sits egentligen tror jag inte, du ser ut att ha bra balans och rida bra (jättefin häst o bra form) så jag skulle prova att först länga stiglädrena kanske två hål, det hjälper att "få plats" och få fram dig i mitten av sadeln lite, och om du behöver ha kortare läder för att tex. hoppa eller bara trivs bättre i dom så skulel jag skaffa en lite större sadel, eller en med mer framskurna kåpor kanske skulel räcka, beror ju på märke o modell lite vad som kan funka, men du behvöer hamna mer i mitten av sadeln helt enkelt.

bara min åsikt och jag ger ingen garanti för att den är korrekt haha, men hoppas det hjälper lite, ajg tror ialalfall inte att det egenltigne är din sits som är dålig, utan mer dålig pga. av omständigheter så att säga, o sånt är mycekt lättare att fixa snabbt än en i grunden dålig sits.

Ok, jag ska testa länga mina stigläder. Jag var hos en sadelutprovare i februari och bytte sadel till den där, Då sa han som jobbade där att det var bara ett fåtal sadlar som passade till min ponny och den där var den som hade mest framskurna kåpor.
Jag känner mig redan för lång för ponnyn, och om jag känner mig ännu längre när jag länger stiglädrena så kanske jag byter sadel då. :)

Ska börja med att säga att jag själv har mycket att jobba på med min egen sits. I teorin vet jag vad jag behöver göra, men det är svårt att omsätta det praktiskt:)

Tycker att din sits på de nedersta bilderna ser jättefin ut, händerna behöver du vrida om så att tummen kommer upp (har samma problem själv).

På den andra bilden kommer dina hälar upp och du kryper ihop lite med benen så att du kommer lite i stolssits, försök att slappna av i knäna och låt underskänkeln ligga mjukt intill hästen. Driv med sätet och pressa bakifrån och fram istället för med hälarna. På den nedersta bilden är benen långa och fina, försök att bibehålla detta även när du driver på.

När det gäller händer armar, försök tänka att du håller i bettet att underarmarna är en förlänging av tygeln så att de går i en rak linje till hästens mun. Flummigt?

Tycker på det hela taget att det ser bra ut!

Ska lägga in lite bilder på mig för jag har verkligen en hel del att jobba med, men det är lättare att sitta bredvid och se vad som ska göras.

Lycka till!

Det kanske är sadeln som är boven som sagt.

Lite tips: Din blick, försök titta dit du ska, låtsas att en tråd håller upp huvudet från mitt på hjässan så att huvudet hela tiden är i upprätt position. Om du länger stiglädren får du bättre möjlighet att även räta upp överlivet. Du kryper ihop litet. Öppna upp höfterna så att du kommer längre fram på sittbenen istället för på rumpan. I lättridningen kan du tänka att en fjäder är fäst i ditt bälte och drar dig framåt uppåt vid varje uppresning.

Lycka till!

kl

Vet att jag har en del att jobba på, men vill gärna höra lite konstruktiv kritik från er:)
Lite bakgrund: Hästen är nu 3år, rider in henne själv. Har bytt sadel sedan de första ridturerna. Försöker jobba på min sits, men det är mycket att hålla reda på när hästen är ung och jag är ringrostig.

Första uteturen utan ledare med gamla sadeln, 7:e ridturen
DSCN2129.jpg

Ny sadel, 10:e ridturen
Foto0017.jpg

Testar bomlös sadel, växlar nu mellan denna och den andra, 14:e ridturen
DSCN2211.jpg

Tränar för instruktör första gången, 20:e ridturen
DSCN2221.jpg

DSCN2222.jpg

Och en film från samma tillfälle:
http://s567.photobucket.com/albums/ss113/Vivwi/?action=view&current=3e5f0dee.pbr

JAG KAN SITTA NER!!!!!!!! Inte i början då¨jag rider på min häst så det slår gnistor i traven för att han ska börja röra på sig. men när han har låssnat DÅ!! gick det!!
Tack du som tippsade om rumpspännar knepet om det var i denna tråden!!??
Nu börjar jag känna mig som en äkta dressyrtant :D

Jag håller med de andra, du är inte för stor för hästen men sadeln ser inte optimal ut. Jag tycker med det ser ut som att du sitter för långt bak i sadeln. Och då blir det stolsits eftersom du inte sitter över stigläderfästena. Kan du sitta längre fram? Om du kommer längre fram i sadeln så kan du nog behöva länga stiglädren lite för att inte knäna ska hamna utanför.
Tror det blir mer rätt om du tänker så, att först hamna rätt i sadeln för att sen behöva länga stiglädren för att anpassa dem till skänklarna. Istället för att först länga stiglädren och hoppas att du kommer rätt i sadeln. Om du förstår vad jag menar. Hamnar du inte rätt i sadeln så spelar det ingen roll hur långa stiglädren är.

Tycker att der ser väldigt bra ut, hästen ser nöjd ut och du ser ändå ut att ha bra balans trots stolsitsen och tappar inte ner baken i sadeln. Du har bra linje mellan hand och hästens mun, men du kunde kanske komma fram med handen lite, du har (precis som jag) en tendens att lägga handen i knät. Så fram ett par cm med handen, i samma läge så du behåller den fina kontakten, så ser det jättebra ut.

Jag håller med om att det möjligtvis är sadeln som är boven.
Men sadeln är också boven till att hästen inte använder sin rygg ordentligt, om man sitter på bakvalvet så kommer bakre delen av sadeln att tryckas ned i ryggen på hästen och det gör ont!

Tänkte först nämnt att du satt kvar lite väl mycket i sadeln över hindren, men sen såg jag varför. Snyggt jobbat att hoppa med en stigbygel. ;)

Det andra jag tänkte på vad att du behöver ge hästen mer eftergift. Dels så skulle du kunna flytta fram handen en bit och sen behöver du nog tänka på eftergiften i språnget så du inte håller emot i språnget. På omhoppningen, eller var det omhoppning?, så såg eftergiften lite bättre ut och då såg han ut att hoppa trevligare, inte så mycket rakt över utan i fin båge.

Och sen för det sista, eller ja, det borde snarare vara först och främst för jag tycket egentligen att det är viktigaste. Sadeln MÅSTE bak mycket! Den ligger fram på boken och det blir konstig ställning för dig och framförallt för hästen. Inte bekvämt. Du hamnade lite långt bak i sadeln ibland, flytta bak sadeln så ska du se att du hamnar bättre i sadeln med.
Fast sadeln ligger så illa så sitter du ändå rätt bra, ser ut att ha väldigt bra balans och när du har båda stigbyglarna så följer du med bra.:laugh:

Det var ingen omhoppning, det var två clear round rundor, men hon tände till i andra ;)
Den sadeln jag hade då var helt sne, nu har jag en ny sadel som ligger mycket bättre :)
Jag ska försöka tänka på mer eftergift, tack så jättemycket för din kritik :bow:

Slappna av ! :) Spänner du dig så åker hälarna upp o det är omöjligt att sitta ner i traven.

Jag har nyligen börjat "sitstträna" lite mer regelbundet. Alltså jag rider utan stigbyglar för att komma ner i sadeln ordentligt. Tusan vad jag tycker att det är svårt...
Här är ett par korta filmer från i onsdags då jag gjorde detta för andra gången, och jag kan ju själv se en hur många fel som helst, tips mottages tacksamt på vad jag ska tänka på för att förbättra min sits.

Tex, vet jag att jag är alldeles för framåtlutad med kroppen, när det ser som bäst ut med detta på filmerna känns det som om jag halvligger på hästen... känns helskumt att sen se att jag nätt och jämnt är rak då... :(

http://www.youtube.com/watch?v=N_Fmc7epRfI
http://www.youtube.com/watch?v=2x3uxA6wrCI

Liknande trådar

Ridning Titel Lägger av 20 min in i passet och blir helt obrydd/lyssnar ej på hjälper.
Svar
17
· Visningar
1 161
Senast: Grazing
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 023
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur