Sitstråden!

Sv: Sitstråden!

men de är ju skönare att sitta på fläsket! :P

Vilken bra tråd detta är. Tänkte väcka den då jag igår fick min ridlektion filmad och insåg hur hemsk min sits är!
Länkar till 2 st kort filmer:
http://www.youtube.com/watch?v=P-ET0J6aito
http://www.youtube.com/watch?v=4vagADT0eEY

Jag är den svartklädda tjejen på fuxen med vitt schabrak.
Efter ett upphåll på 10 år+ från ridnignar har jag börjat på ridskola sen november 08. OCh det är inte som att cykla insåg jag till min förskräckelse. Det är lika underbart som förr, men min ridning har förfalligt fullständigt!
Kanske någon här har lite konstruktiv hjälp till mig?

men vilken motsträvig häst du red, snacka om att bara ta i lagom mycket :p

jag tycker att det ser helt okej ut, du ser följsam ut och stör inte hästen... det var lite svårt att se din sits när hela du var svartklädd :angel:

jag har också haft riduppehåll, på kanske 5 år, men är jag igång igen sen 2 år tillbaka... rider dock inte för nån tränare... vilket skulle behövas :rofl:

här kommer jag: jag ser ut som en tant som sitter på en stol och håller i en handväska... ska det vara så svårt att vinkla upp händerna?!

27594742.jpg

27594740.jpg

27594743.jpg

(just ja... jag hade puckelrygg också)

Ja, lilla fröken fux tycker bara att det är någon mening med fart om det finns en rumpa framför som hon kan försöka bita. ;)
Ja, dessa eviga händer. Kommer själv hela tiden på mig själv med att vinkla händerna vågrätt! haha

Någon annan?

Försök att inga gunga med så mycket med överlivet i galoppen. Jag har själv jättestora problem med att sitta still med överlivet och speciellt när hästen inte vill gå fram, men det är skänkeln som hästen ska ta och inte överlivet ;)
Handen kan du gå upp och fram lite med för du ser ut att ha den precis ovanför framvalvet, men jag tycker att du är väldigt stadig i handen :bow:

Jo, jag såg själv sen hur oförskämt jag gungar på i galoppen. :o Det är mitt desperata försök att driva på och få fart på henne. Ser ut som jag försöker få fart på en gungstol!

Tack för tipsen :)

Skulle försöka länga stiglädret nått hål, för du blir lite framåttung, ser lite svårt ut att hålla balansen ?

Men har du haft riduppehåll är det inte så konstigt om allt inte sitter, vet själv hur det var när jag inte hade ridit på några månader ;)

Som sagt, jag gör precis samma sak själv fast i alla gångarter och rörelser utom galoppen. Och då är pållen jag rider inte ens i närheten så lat som den där :angel:

Försök sitta mer på sitbenen än på rumpan, då kmr du ur stolsitsen, tänk att försöka sträcka på dej :)

Fin häst :)

tack för tipsen :) jag tror att om jag hamnar mer rätt och på sittbenen kommer axlar och händer lite mer automatiskt bli bättre... jag måste skärpa mig, det är så nyttigt att knäppa lite kort ibland så man kan se hur det ser ut :angel:

visst är han fin, tyvärr är han inte min... skulle gärna ta över honom men jag har inte råd el tid med två hästar :cry:

Ja det är jätte nyttigt med film och kort så man ser hur det egentligen ser ut :p haha. Man vet ju ofta hur man ska göra och hur det ska se ut, men sen att göra det är ju en annan sak :p

Ja att ha en häst är ju både tids och ekonomiskt krävande så att ha två är väl inte det enklaste :grin:

Håller inte med.
Varför ska hon va mer följsam på sådana där små hinder? Hon sitter stilla och fint utan att störa hästen genom att kasta sig fram, utan står kvar.
Behöver inte alls vara mer följsam.

Sen tycker jag mer att det är hästen som förstör avståndet.
Den galopperar mer uppåt än framåt och drar på, och därmed förstör det relaterade avståndet.
Är på den linjen jag med.
Inne i serien ska hästen sköta affären.

Ser mkt mjukt o följsamt ut:bow:

KL
Iron Will är i en annan liga:D

Som någon annan och du själv redan påpekat så tror jag mycket kommer trilla på plats om du hittar rätt med rumpan.

Sen måste jag säg att på sista bilden tycker jag handen ser mycket bättre ut. Du släpper ner handen och öppnar upp i armbågen mer, och på så sätt får du bättre kontankt med hästens mun. Handleden ser fortfarande inte helt rak ut, men hela armen har en mycket bättre vinkel.

kan det vara en idé att korta tygeln för att inte kunna sitta med handen "i magen"? då måste jag ju släppa fram den mer

Har tyvärr inga filmer, men ska försöka lägga in några bilder från olika tillfällen. Tar gärna emot tips på vad som kan förbättras, och hur! ;)

26548946.jpg

28026308.jpg

28030720.jpg

28030717.jpg

28030719.jpg

Du har en väldigt fin barbacka-sits! Men vinkla upp händerna, nu sitter du med såna där typiska pianohänder ;)

Fint i övrigt tycker jag! :)

Mina händer är hopplösa, får aldrig nån ordning på dem! ;) Felvinklade, och ibland t.o.m på olika höjd! Som på den andra bilden tex, vad sjutton sysslar jag med egentligen? :crazy:

Lite OT, men vilken häst, kunde inte låta bli att skratta lite eftersom jag nästan kunde känna din desperation att få hästen framåt ända hit :)

Liknande trådar

Ridning Titel Lägger av 20 min in i passet och blir helt obrydd/lyssnar ej på hjälper.
Svar
17
· Visningar
1 161
Senast: Grazing
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama