Sitstråden!

B

Banana Breeze

Nu är det dags för en tråd om våra sitsar! :bump:

Lägg in bilder på er när ni rider och vi kan hjälpas åt att analysera och tipsa om hur vi kan förbättra våra sitsar.

Sv: Sitstråden!

Lägger väl in lite filmklipp då:
http://www.youtube.com/watch?v=LFEvN1nGpMk&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=X5lMx0uCHZ0&feature=channel.

Jag på lektionshäst. Ingen slakt nu, konstruktiv kritik tack! :D

Försök att hitta en bättre avsprångspunkt. Blir ibland låångt ifrån medan andra kommer han mitt inpå hindret. Vissa gånger lyckas du bra.

Sen kanske försöka rida mindre med händerna. Du blir dock rätt mkt hållandes i händerna. Då ger du hästen stöd för att springa ännu fortare. Bromsa mer med sätet och låt hästen galoppera på lite längre språng och hitta sin egen balans. Det funkar allafall för mig och min fd. jätteheta ponny. Mkt lugnare nu.

Som ovan, om det förbättras kommer du även att vara mer följsam över hindret och våga ge eftergift.

Ta inte illa upp för det jag skrev. ;) Jag rider ju långt ifrån perfekt jag med. :o
Sen är det ju skillnad på privatpolle och ridskolepolle. Den pollen du red får du säkert inte rida varje dag och det är ju inte bara du som rider den. Pollen får massor med olika signaler från olika ryttare och har säkert lärt sig en heel del knep för att komma undan.

Det är bara att kämpa på! ALdrig blir man fullärd :)

Får den kommentaren av flera tränare att jag på den hästen hamnar mycket i handen. Har nu senaste gångerna kommit på att han blir mycket lugnare om jag står i tre/två-punktssits mellan hindren och eventuellt bara sätter mej och kollar läget sista två sprången fram till hindret (mycket osäker och lite stressad häst).
Jag tycker det är svårt med avsprångspunkten på så små hinder, hur kan jag träna på det? Är det bara att hoppa, hoppa, hoppa?

Var oxå handen jag tänkte på, men är verkligen ingen hoppryttare själv, tkr det är ganska läskigt att hoppa :p men tkr faktiskt att väldigt många "hoppryttare" rider mkt med handen... Lite O.T kanske...

Måste bara kommentera att ni såg ut att vara många på lektionen :eek:

Handen ska tränas på! :P

Vi var 10 st på 20*60 så det var ju inte trångt, färre hästar är självklart bättre men det funkar.

Håller inte med.
Varför ska hon va mer följsam på sådana där små hinder? Hon sitter stilla och fint utan att störa hästen genom att kasta sig fram, utan står kvar.
Behöver inte alls vara mer följsam.

Sen tycker jag mer att det är hästen som förstör avståndet.
Den galopperar mer uppåt än framåt och drar på, och därmed förstör det relaterade avståndet.

Lägger väl in lite filmklipp då:
http://www.youtube.com/watch?v=LFEvN1nGpMk&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=X5lMx0uCHZ0&feature=channel.

Jag på lektionshäst. Ingen slakt nu, konstruktiv kritik tack! :D

Jag tycker det ser ganska bra ut men det ser lite ut som du bumpar ner lite lite lite i sadlen ibland, försök träna mer på att stå i lätt sits över hinderna kanske prova rida utan tyglar och hoppa små hinder som en liten kombination eller liknande, man får så mkt mer balans då och då behöver du heller inte tänka på att du tar för hårt i hand eller blir stel. när du kan hoppa utan att hålla i tyglarna så behöver du inte oroa dig längre för att du blir stel i handen eller tar för mkt. Du har en väldigt fin sits tycker jag, fin och snygg och lagom framåt lutad!

Bara ett lite tips från mig (ingen expert heller men sånt jag brukar öva på)

Mina två senaste träningsfilmer + senaste tävlingen:
http://www.youtube.com/watch?v=zpo7o_MGYlw
http://www.youtube.com/watch?v=9sisVfCWbPI
http://www.youtube.com/watch?v=dXmhw1-Ee_M

Det jag tycker själv är att jag ger för lite eftergift, samt att skänklarna glider bakåt och jag faller framåt i sprången. Sen är inte blicken den bästa och därför blir det ofta fel galopp. På tävlingsfilmen vet jag att jag fastnar i handen när han drar iväg i andra klassen, väldigt svårt att komma åt det problemet då han främst gör så på tävling och vi inte har lyckats komma på den vinnande tekniken än :crazy:

Gärna konstruktiv kritik men ni behöver inte såga mig helt :bow:

Oj, varför blir han så förbytt? :p Jag tyckte nästan han såg lite seg ut på träningsfilmerna och i första klassen, men sen fick han banne mig eld i baken! Provat att bara ta tag i han ordentligt en gång när han drar iväg så? Eller är han stressad?

Jag tycker annars det ser riktigt trevligt ut :). Ser ut som om du tappar balansen över vissa hinder, särskilt de som är lite högre, men det är väl att du faller framåt som du skrev? Har inget bra tips tyvärr... titta framåt kanske hjälper om du inte gör det :)?
Annars kommer du ju rätt på de flesta hinder!

Han blir jättestressad, det var massa "läskiga" ljud utanför och sen var det en stor hejaklack som inte gjorde det lättare :p Men han är väldigt stor skillnad på honom. Dock är det jag som kortar honom på de andra filmerna för han är svår att länga utan att han blir lång, men vi har börjat jobba på det nu. Det går inte att ta tag i honom ordentligt, oftast kan man rida ganska lugnt mellan hindren men ungefär fem språng innan hindret och fem språng efter är han sådär. Jag brukar försöka sitta tungt och sen göra massor av halvhalter och sen lugna med rösten, det är det som funkar bäst men det räcker liksom inte.

Tackar :) Ja det är ungefär den känslan jag får också, när jag glider bak med skänklarna så faller ju hela jag framåt. Tittar framåt gör jag verkligen inte :angel: Så det är nog också en viktig grej som jag måste ta tag i också.

kl
Nu ska jag vara modig och lägga upp denna hemska filmen än en gång. Trots att jag skäms som bara den :crazy:
Jag har egentligen en relativt bra grundsits, men ärligt talat vet jag inte vad som hände den här gången.
Sitter i världens stolsits eftersom jag kniper med knäna.
Händerna måste upp och ihop.
Ponnyn går bakom bakom hand (tycker jag?) och bakbenen är runt 30 m. bakom hästen.
Hur kan jag förhindra att hamna i stolsits?

Har kommenterat den här filmen i en annan tråd oxå, det jag tänkte på nu var iaf att på slutet är att det ser ut som att du sitter väldigt mkt på rumpan och tkr även det var då du hamnade som mest i stolssits, tror det gäller att hitta platsen i sadeln bara :)

Har kommenterat den här filmen i en annan tråd oxå, det jag tänkte på nu var iaf att på slutet är att det ser ut som att du sitter väldigt mkt på rumpan och tkr även det var då du hamnade som mest i stolssits, tror det gäller att hitta platsen i sadeln bara :)

vad ska man sitta på om inte rumpan?

Liknande trådar

Ridning Titel Lägger av 20 min in i passet och blir helt obrydd/lyssnar ej på hjälper.
Svar
17
· Visningar
1 161
Senast: Grazing
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 023
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama