Sitstips-slappna av i axlarna

Zolimita

Trådstartare
Vill jag ha,idag övade jag på nedsittning i trav.Stor skillnad nu när diskbråcket läkt och jag är rakare i kroppen:) Brukar ibland lyfta upp axlarna och tänka bak med dem och släpp ned samt rulla axlarna.
Vill ha fler tips,samt hur jag ska undvika att efter ett tag spänna mig igen:crazy:

Sv: Sitstips-slappna av i axlarna

Mitt råd är att inte fokusera på axlarna alls, då spänns de nog av det. Sitt rakt, och låt armarna hänga ner utmed sidan och gör rörelsen i handen från armbågen, inte i handleden så motverkar du spänning i axlarna. :idea:

Jag brukar tänka att lyfta bysten istället för att krångla med axlarna, det har gjort stor skillnad för avslappningen. Om du fastnar så prova att ta ett djupt andetag, säcka ihop lite och sen sträcka upp dig igen. Starta om systemet ungefär:idea:

Flashlight: :bow:

Ja,det är ju också ett bra tips:idea: Har ju länge haft ont i ryggen och nu i höst diskbråck också:crazy: Så nu är det sitsträning som gäller!

mitt tips är att bara traggla vidare! ju oftare du kommer på dig själv med att spänna dig i axlarna och då slappnar av på valfritt sätt, desto bättre kommer det bli!

sen kan det ju vara så att ens problem grundar sig i att man har problem på andra håll i kroppen o kanske måste gå till kiropraktor, massör eller träna på annat sätt. men det brukar man ju märka om det är det som behövs eller inte, och om man i så fall är villig att lägga tid o pengar på det!

Ja,man måste ta hand om sin kropp.Kommer vara försiktig framöver för diskbråck vill jag ALDRIG mer ha.

Har börjat läsa Centrerad ridning,har tidigare mest bläddrat i den bara.Men det är ju en hel del att fördjupa sig i.

Lyfta upp axlarna mot öronen och verkligen vrålspänna och hålla kvar ett tag ett par gånger och sen släppa ner och skaka loss kan fungera utöver det där att rulla loss axlarna.

Tänk också armbågen ner istället för axlar ner. Det brukar motverka spänningar.

Jag tror också när man haft skador länge att det kan ta ett tag att lära om "muskelminnet". Och att arbeta med sig själv utanför ridbanan(stretching, massage, kroppsmedvetenhet/feldenkrais), avsuttet hjälper mer än man tror. Psyket spelar även in en hel del.

Lycka till med fortsatt kämpande!:)

Ja,det kan ta ett tag att "lära om sig".Har dessutom varit väldigt sned i kroppen ungefär ett halvår också pga smärtan.

Min förra tränare påminde mig ofta om att mina armbågar faktiskt också är böjliga... Det hjälpte mig att slappna av i axlarna, genom att klura på vad jag behöver spänna och var jag ska vara rörlig. Så glöm inte att armarna inte är fixerade utan också rörliga.

Tänk om icke-hästfolk visste hur mycket vi måste hålla reda på :smirk:

Det är näst intill omöjligt att spänna sig när man andas ut. Kanske kan vara ett användbart knep när du börjar känna att du spänner dej.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 539
Senast: Madalitso
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden

Hästrelaterat